ازدواج رسولخدا با خدیجه کبری «ع» (25 عام‌الفیل) - 10 ربیع الاول

ازدواج رسولخدا با خدیجه کبری «ع» (25 عام‌الفیل)

تاریخ وقوع: 10 ربیع الاول

حضرت خديجه، دختر خويلد بن اسد، پيش از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله در آغاز با "عتيق بن عائذ" ازدواج كرد و از او داراى فرزندى به نام "جاريه" شد و پس از مرگ عتيق، با "ابوهالة بن منذر اسدى" ازدواج نمود و از او نيز داراى فرزندى به نام "هند بن ابى‌هاله" شد.

پس از مرگ ابوهاله، خديجه بنت خويلد از دارايى ‌هاى خويش و دارايى‌ هاى شوهران گذشته اش، اقدام به سرمايه‌ گذارى تجارى و اقتصادى كرد و در اين راه، دارايى‌ هاى خود را به مضاربه داد و ثروت زيادى بدست آورد و از توانگران و ثروتمندان معروف عرب شد. آن چنان كه نقل شد، تعداد هشتاد هزار شتر كالاهاى بازرگانى كاروان‌ هاى او را جابجا مى‌ كردند.

بزرگان قريش و ثروتمندان عرب، تمايل زيادى به ازدواج با وى نمودند. از جمله، "عقبة بن الى معيط"، "ابوجهل" و "ابوسفيان" از وى خواستگارى نمودند ولى وى همه آنان را پاسخ منفى داد و دست رد به سينه‌شان زد و هيچ تمايلى به ازدواج ديگر از خود نشان نداد. اما از روزى كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله با پيشنهاد عمويش حضرت ابوطالب علیه‌السلام حاضر شد كه با خديجه بنت خويلد پيمانى بسته و از مقدارى از دارايى‌ هاى وى به شرط مضاربه تجارت كند، قضايا دگرگون شد و خديجه براى ادامه زندگى خويش، راه ديگرى برگزيد.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله با دارايى خديجه و به همراه دو تن از غلامان وى، اقدام به سفر بازرگانى به سرزمين شام نمود و در اين سفر خريد و فروش خوبى به عمل آورد و سود فراوانى بدست آورد و همه آن‌ ها را پس از بازگشت به مكه، تحويل خديجه نمود و تنها به سهم خويش قناعت كرد. خديجه كه از امانتدارى امين قريش و صفا و صميميت وى به وجد آمده و خوش‌رفتارى و خوش‌اخلاقى وى را از دو غلام خويش شنيده بود، مبهوت رفتار و كردار حضرت محمد صلی الله علیه و آله گرديد و عشق وى را در قلب خويش زنده كرد.

از آن سو، حضرت محمد صلی الله علیه و آله به سنينى رسيده بود كه مى‌ بايست ازدواج مى‌ كرد و عمويش "حضرت ابوطالب علیه‌السلام" و همسر عمويش "حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها" در پى يافتن همسرى شايسته براى او بودند. خديجه سلام الله علیها كه از تصميم آن‌ها باخبر شده بود "نفيسه دختر عليه" را به نزد پيامبر صلی الله علیه و آله فرستاد و عشق و علاقه خويش نسبت به آن حضرت و آمادگى ازدواج با وى را ابراز نمود.

پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله با عمويش ابوطالب علیه‌السلام در اين باره مشورت كرد و همگى از آن استقبال كردند. بدين منظور، ابوطالب علیه‌السلام به همراه تعدادى از بزرگان بنى‌هاشم به نزد "خويلد بن اسد" و به روايتى نزد "ورقة بن نوفل" عموى خديجه رفت و خديجه را براى حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواستگارى كردند.

درخواست آنان از سوى خديجه و عمويش پذيرفته شد و عقد نكاح آن دو جارى شد و مهريه خديجه، چهارصد دينار تعيين گرديد كه خود وى، آن را ضامن شد. بدين ترتيب در دهم ربيع الاول سال 25 عام الفيل (28 سال پيش از هجرت) ازدواج آن دو بزرگوار برگزار شد. خديجه به هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله چهل ساله بود و پيامبر صلی الله علیه و آله بيست و پنج ساله.

خديجه كبرى سلام الله علیها در خانه پيامبر صلی الله علیه و آله داراى شش فرزند شد كه عبارتند از: قاسم، عبدالله، رقيه، زينب، ام كلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليهم اجمعين كه تمام آن‌ها جز فاطمه زهرا سلام الله علیها پيش از بعثت پيامبر صلی الله علیه و آله به دنيا آمده بودند و تنها فاطمه سلام الله علیها پس از بعثت به دنيا آمد و خير كثيرى براى عالميان شد.[۱]


1- نك: الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 39؛ فرازهايى از تاريخ اسلام، ص 77؛ منتهى الآمال، ج 1، ص 45.

منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس