فتح قلعه‏ خيبر به دست أمیرالمؤمنین «علیه السلام» (7 ق) - 24 رجب

فتح قلعه‏ خيبر به دست أمیرالمؤمنین «علیه السلام» (7 ق)

تاریخ وقوع: 24 رجب
فتح قلعه‏ ي خيبر به دست تواناي "حضرت علي"(ع)(7 ق)فتح قلعه‏ ي خيبر به دست تواناي «حضرت علي» (علیه السلام) (7 ق)
خيبَر، سرزمين حاصلخيزي در 32 فرسخي شمال مدينه، داراي هفت قلعه و بالغ بر بيست هزار سَكنه‏ ي يهودي بود. يهوديان خيبر، همچون پايگاه دشمن در نقطه ‏اي حساس در حكومت اسلامي، برضد اسلام عمل مي‏كردند. يهوديان فرصت‏ طلب، علي‏رغم پيماني كه با مسلمانان داشتند، خيبر را كانون مبارزه با اسلام قرار داده و تا مي‏توانستند، مشركان را بر ضد اسلام مي‏شوراندند و كمك مي‏كردند. پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) تصميم گرفت اين آخرين كانون ضداسلامي دشمن در مدينه را نيز نابود كند و ريشه‏ ي فتنه را درآوَرَد. پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) با هزار و ششصد نفر، با روش غافلگيرانه، خود را به قلعه‏ هاي خيبَر رساندند. يهوديان به قلعه‏ هاي خود پناه برده و قلعه ‏ها را به روي خود بستند. مسلمانان قلعه‏ ها را يكي پس از ديگري گشودند ولي فتح دو قلعه ‏ي آخر ده روز به طول انجاميد. حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) پس از اين كه عده ‏اي از اطرافيانش موفق به فتح آن دو قلعه نشدند، فرمود: فردا پرچم جنگ را به مردي مي‏دهم كه جنگجويى است كه فرار نمي‏كند، خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) را دوست دارد، خدا و رسولش نيز او را دوست دارند و خداي تعالي خيبر را به دست او فتح مي‏كند. فردا حضرت علي (علیه السلام) حاضر گشت و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) پرچم را به دست او سپرد. حضرت علي (علیه السلام) به سوي خيبر شتافت و پس از آن كه پهلوانان يهود را به هلاكت رساند قلعه‏ ي خيبر را به دست مبارك خويش فتح كرد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس