شهادت مالک اشتر نخعی (37 یا 38 هجری قمری) - تتمّه رجب

شهادت مالک اشتر نخعی (37 یا 38 هجری قمری)

تاریخ وقوع: تتمّه رجب

در این ماه در سال 37 یا 38 هـ  صحابی جلیل القدر، بزرگ فرمانده لشکر امیرالمومنین ابوابراهیم مالک اشتر نخعی د ر قلزم مصر به دستور معاویه  مسموم شد و به شهادت رسید . قبر شریف ان بزرگوار در قلزم است که بنا و گنبد  کوچکی نیز دارد.

مالک اشتر از امرای لشکر امیرالمومنین در جنگ صفین بود . آن بزرگوار نزد امیرالمومنین جلیل القدر و عظیم المنزله بود و در عظمت او همین بس که امیر المومنین در فرمایشی درباره مالک می فرمایند: مالک برای من چنان بود که من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بودم. و در کلامی دیگر امیرالمومنین خطاب به اصحابشان می فرمایند.ای  کاش دو نفر مانند مالک بین شما بود بلکه ای کاش یک نفر مثل بین مالک بین شمابود...

عهدنامه حضرت به مالک اشتر از طولانی ترین عهدنامه های حضرت است  که مشتمل بر لطائف و محاسن بسیار و پند و حکمت بی شمار برای استانداران و امراء است.

مالک از طرف امیرالمومنین امیر بر موصل و نصیین و دارا و سنجار و هیت و عانات بود. و آخر الامر حضرت مالک را به مصر فرستادند و نامه ای به مردم مصر نوشتند که در آن نامه در شأن مالک مدح فراوانی نموده مردم را به اطاعت از او دستور داده بودند اما معاویه چون از آمدن مالک باخبر شد به دهقان عریش نوشت که اگر مالک را مسموم کند خراج ناحیه اش را مادام العمر به او بدهد دهقان عریش هم چون فهمید مالک عسل بسیار دوست دارد شربت عسل مسمومی درست کرد و برای مالک آورد و اوصاف و فوائد آن را بیان کرد. مالک عسل را میل نمود و از شدت سم بلافاصله جان داد و در قلزم دفن شد  . شهادت مالک اشتر به دست نافع غلام معاویه هم نقل شده است.

معاویه هنگامی که خبر شهادت مالک را شنید از شادی نزدیک بود پرواز کند . او در شام خطبه ای خواند و در آن گفت: علی بن ابی طالب علیه السلام دو دست داشت یکی در صفین قطع شد (عمار بن یاسر) و یکی امروز (مالک). (1)


1- اختصاص ص81، الغدیر ج11 ص62

منبع: تقویم شیعه

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس