نقل کتب تاریخی در باره حمله سپاهیان یزید به کعبه - تخریب کعبه توسط سپاه یزید (64ق)

نقل کتب تاریخی در باره حمله سپاهیان یزید به کعبه

تاریخ وقوع: تخریب کعبه توسط سپاه یزید (64ق)
 
سوم ربيع الاول، مصادف است با سالروز حمله به کعبه توسط سپاهيان «يزيد بن معاویة بن أبی سفیان» در سال ۶۴ هجري قمري است.
در کتب تاریخ اسلامی آمده: حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام) بخاطر احتمال کشته شدن در مکه مکرمه و جهت حفظ و حرمت اين سرزمين، مناسک حج خويش را به عمره مفرده تبديل کردند.
ایشان سپس اين سرزمين را به سوي کوفه ترک نمودند اما زبيريان طالب قدرت براي حفظ رياست وجان خويش، خود را متحصن در کعبه کرده و موجبات بي احترامي به آن بيت شريف را پديد آوردند.
ابن زبير از جمله افراد با نفوذي بود که پس از مرگ معاويه با يزيد بيعت نکرد و با قدرت تمام مقابل او ايستاد، در اين نبرد ابتدا مسلم بن عقبه از جانب يزيد مامور دفع عبدالله شد ولي در ميان راه به هلاکت رسيد و بجاي او حصين بن نمير فرمانده سپاه شد.
لشکر شام در بالاى کوه‏هاى مکه که مشرف بر خانه‏ ها و مسجدالحرام بود، اجتماع کردند و با منجنيق، پيوسته سنگ و نفت بر مکه و مسجد مى‏ افکندند پارچه هايي از پنبه و کتان به نفت آلوده مى‏ ساختند و بر خانه خدا مى‏ انداختند و آنها را آتش مي زدند تا آنکه کعبه معظّمه سوخت و بناى آن منهدم گشت و ديوارهاى آن فرو ريخت و شاخ‏هاى گوسفندى که به جهت فداى اسماعيل آمده بود و بر سقف آويخته بودند، هم سوخت»
ابن نمير با گروه کثيري به مکه رفت و پس از محاصره اين شهر با پرتاب گلوله‌هاي آتشين خانه خدا را تخريب کرد و به آتش کشيد، در همين اثنا خبر مرگ يزيد اعلام شد از اين رو ابن نمير جنگ را رها کرد و روانه شام شد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس