وفات آیةالله «حسنعلی تهرانی» (1286 ش) - 18 مهر

وفات آیةالله «حسنعلی تهرانی» (1286 ش)

تاریخ وقوع: 18 مهر
درگذشت عالم زاهد آيت ‏اللَّه "شيخ حسنعلي تهراني" (1325 ق)درگذشت عالم زاهد آيةاللَّه «شيخ حسنعلي تهراني» (1325 ق)
آيت‏اللَّه شيخ حسنعلي تهراني فرزند حاج محمود تاجر تبريزي در تهران ديده به جان گشود. پس از فراگيري مقدمات، عازم نجف اشرف گرديد و از محضر بزرگاني چون ميرزاي بزرگ شيرازي بهره جست. ايشان صاحب كرامات بوده و به توصيه‏ي استادش، پيش از درس، نهج‏البلاغه مي‏گفت و روح شاگردان را با كلام اميرالمؤمنين(ع) صفا مي‏بخشيد. اين عالم رباني از صالحين بوده و از كثرت احتياط، از حقوق شرعي استفاده نمي‏كرد و به نماز و مراقبت بر اعمال، دقت زيادي داشت. آيت‏اللَّه تهراني پس از فوت در جوار حضرت امام رضا (علیه السلام) به خاك سپرده شد.
منبع
حاج حسنعلی تهرانی فرزند حاج محمود تبريزی یکی از اساتيد بزرگ و اعلام مشهور مشهد رضوی در اوايل قرن چهاردهم هجری است. تهرانی دانشمندی الهی، فقيهی ربانی، سالکی خدائی، در جمله بندگان شايسته و صالح خداوند متعال محسوب بود. تهرانی زادگاهش تهران بوده و به جوانی پس از طی مقدمات علوم عازم نجف اشرف گرديد. و مدتها از حضور علامه نهاوندی استفاده نمود و گرديد ديری نپاييد كه خود در سامرا بساط تدريس گسترد و در غيبت استادش، امام جماعت نمازگزاران شد سپس سالها در سامرا از کرسی درس ميرزای بزرگ برخوردار بود و خود به مقام استادی رسيد.
شيخ حسنعلی تهرانی در زمان حيات استاد خود به سلک فضلای مدرسين و ائمه متقين قرار گرفت. تهرانی تقريرات درسی استاد را در فقه و اصول به رشته تحرير برد و دو سالی پس از فوت ميرزا در جمله مدرسين عتبات بود. شيخ حسنعلی تهرانی عالمی پارسا و پرهيزكار بود و در روزهای طلبگی از حقوق شرعی استفاده نمی‌كرد و از كيسه خود می‌خورد. دو سال پس از درگذشت «ميرزا محمدحسن شيرازی» به تهران بازگشت و مورد اکرام و احترام مردم خداجو قرار گرفت ، شيخ حسنعلی تهرانی به علت رکون امرا و شاهان قاجار به او ناراحت بود و عاقبت زادگاه خويش را به قصد مشهد علی بن موسی الرضا برای هميشه ترک نمود و بقيه زندگی خود را در اين شهر مقدس سپری نمود و در مسجد گوهرشاد نماز جماعت می‌گزارد و به تدوين و تربيت شاگردان می‌پرداخت.  معظم له در مشهد ساليان متمادی در رأس علمای پارسا و مدرسين بزرگ فقه و اصول قرار داشت. تهرانی از ائمه جماعت مخلص مسجد گوهر شاد بود و به جهت کثرت تقوی و کمال و زهد و اخلاص صاحب کراماتی باهر گرديد. تهرانی به سبب عشق و علاقه وافر به اولياء و پيمودن راه و رسم بندگی خدا از مقربان درگاه رضوی بود و عجايبی از او گرفت. ولی سرانجام اين عالم ربانی در نيمه رمضان 1325 به ديار عشاق پيوست آيت‏اللَّه تهراني پس از فوت در جوار حضرت امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.، و فرزند عالم او حجة الاسلام شيخ محمد رضا (پدر مرواريد مشهد) وارث علوم پدر گشت. اين بيت علم و تقوی در زهد و اخلاص مشار با لبنان در بين شيعيانند.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس