درگذشت آیةالله سیدمهدی یثربی (1385 ش) - 8 مهر

درگذشت آیةالله سیدمهدی یثربی (1385 ش)

تاریخ وقوع: 8 مهر
هشتم مهر ماه سالگرد رحلت یکی از شاگردان امام خمینی، آیةالله سید مهدی یثربی است. با نگاهی کوتاه بر زندگی و ارتباط و ارادت ایشان به حضرت امام یادش را گرامی می­داریم.
آیةالله سید مهدی یثربی کاشانی در ۱۳۰۴ ش، در کاشان به دنیا آمد. پدرش آیةالله سید محمدرضا از روحانیون کاشان بود. او در سنین کودکی پدر خود را از دست داد و تحت تکفل برادر بزرگش آیةالله العظمی میرعلی یثربی قرار گرفت و مقدمات و سطوح علوم دینی را در کاشان فراگرفت.
در ۱۳۳۷ ش جهت تکمیل و ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت. نزد بعضی از مراجع و علمای این شهر به خصوص امام خمینی کسب علم و فیض نمود. پس از فوت برادرش، آیةالله میرزا سید علی یثربی که از اساتید امام خمینی بود و زعامت دینی مردم کاشان را بر عهده داشت، به امر آیات الله بروجردی و حضرت امام به کاشان بازگشت و به تدریس دروس دینی و ارشاد مردم پرداخت و ضمن آن با شروع مبارزات، همراه و حامی نهضت به رهبری حضرت امام شد.
آیةالله یثربی تا زمانی که آیةالله بروجردی در قید حیات بودند، در عین ارادت و علاقه به حضرت امام، با ایشان همانگ و در ارتباط بودند. پس از رحلت آیةالله بروجردی مرجعیت را در حضرت امام یافته و ممحض در ایشان شد. این ارادت و علاقه استاد و شاگرد طرفینی بود به گون­ای که با شروع مبارزات در جریان انجمنهاى ایالتى و ولایتى سال 1341 ش، حضرت امام در نامه­ای خطاب به آیةالله یثربی می­نویسند:
«اگر صلاح مى‏دانید از خود آقایان روحانیون و سایر طبقات نشریه‏اى مبنى بر پشتیبانى از قم و اظهار تأثر از واقعه فاجعه منتشر فرمایید. امید است ان شاء اللَّه بتوانیم جلو این مفاسد را که مى‏خواهند اجرا کنند بگیریم. امید است در مظانّ استجابت دعوات، منظور نظر شریف باشم.»
آیةالله یثربی با اخذ اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه‏ از حضرت امام به تاریخ 22 فروردین 1343ش، سعی کردند با جمع­آوری ارسال وجوهات به حضرت امام، چه در قم و چه در دوران تبعید از نهضت و رهبر نهضت پشتیبانی نماید.
او با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه به مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌پرداخت و پس از تبعید امام نیز مبارزات سیاسی خود را در قالب سخنرانی علیه رژیم شاه و تربیت طلاب علوم دینی تداوم داد. وی همواره رهبری مبارزات مردم کاشان را بر عهده داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعالانه در صحنه بود و به همکاری با نهادهای انقلابی می‌پرداخت. در مرداد ۱۳۵۸ بود که حضرت امام طی حکمی، خطاب به ایشان مرقوم داشتند:
«خود جنابعالى اقدام نموده و نماز جمعه [در کاشان] را اقامه نمایید.»
وی در همه دوره های مجلس خبرگان رهبری نماینده استان اصفهان بود. همچنین علاوه بر امامت جمعه کاشان، در سال ۱۳۶۲ طی حکمی از سوی امام به عنوان نماینده امام در منطقه (کاشان، آران، بیدگل) منصوب شد. حضور مستمر در جبهه های دفاع مقدس و تشویق و تقویت مادی و معنوی رزمندگان اسلام، حضور در منازل شهدا و ایثارگران منطقه، حضور در مراسم مختلف مربوط به شهداء و تفقد از خانواده شهدا و ایثارگران، از جمله فعالیتهای بارز ایشان بود.
سخنرانی های ایشان در مراسم اعزام رزمندگان به جبهه های نبرد و نیز حضور و گفتگوهای با مجاهدان جبهه دفاع مقدس در نقاط مختلف جنوب و غرب، شخصیت ایشان را به یکی از همراهان ثابت بسیجیان سلحشور تبدیل کرده بود. خدمات پشتیبانی و هدایای نقدی و جنسی که به دستور ایشان یا مستقیماً توسط خود ایشان به جبهه ها تقدیم می شد، هنوز هم در یادها مانده است. بعداز پایان جنگ نیز با تشکیل ستاد بازسازی در کاشان، نقش مؤثری در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ داشتند.
و در نهایت مصدومیت شیمیایی، ناشی از حضور در جبهه های جنگ موجب بیماری ریوی ایشان گشت و بخاطر همین بیماری در هشتم مهر ۱۳۸۵ ش در کاشان دارفانی را وداع گفت.
منبع
=====     ====     =====

عالم بزرگوار حضرت آيت‌الله حاج سيد مهدي يثربي در ذيحجه سال1343 هجري قمري ( ۱۳۰۴شمسي) در کاشان و در بيت مرحوم آيت‌الله سيد محمد رضا کاشاني (ره) چشم به دنيا گشود.
او در ۳/۵سالگي پدرش را از دست داد و در حمايت برادر والامقام خود مرحوم آيت‌الله‌العظمي آقا" ميرسيد علي يثربي"(ره) به سن رشد رسيد.
تحصيلات
وي مقارن پايان دوران طغيان رضاخاني،به فراگيري مقدمات و ادبيات در حوزه پرداخت و پس از مهاجرتي کوتاه به قم، مجددا در کاشان در حوزه‌اي که به امر برادر عاليقدر خود تاسيس شده بود، به ادامه تحصيل پرداخت.
اساتيد
آن عالم رباني در اين دوره از محضر مدرساني همچون مرحوم آيت‌الله"حاج شيخ محمود نجفي"(ره)درسطوح متوسطه و مرحوم آيت‌الله‌العظمي ميرسيد علي يثربي در قسمتي از سطوح عاليه بهره جست.
او در سال ۱۳۶۸قمري به قم رفت و پس از تحصيل سطوح عاليه نزد استاداني نظير حضرات آيات سلطاني، طباطبايي و مرعشي نجفي، به درس خارج مرحوم آيت‌الله‌العظمي بروجردي حاضر شد.
مرحوم آيت‌الله يثربي همچنين از محضر استادان بزرگ حوزه در فقه و اصول ، آيات عظام مرحوم امام خميني(ره) رهبر کبير انقلاب اسلامي و آقايان سيد محمد باقر محقق داماد، گلپايگاني و اراکي (رضوان‌الله عليهم) کسب فيض کرد.
او در مباحث تفسير قرآن و فلسفه استاد بزرگ علامه طباطبايي (ره) نيز شرکت کرد و تاسال 1379 ‪ قمري  به تحصيل و تدريس در حوزه قم اشتغال داشت.
فعاليتها
مرحوم آيت‌الله يثربي پس از فوت ناگهاني برادر بزرگوار خود، به امر مرحوم آيت‌الله بروجردي و اشاره ساير استادان از جمله امام راحل به کاشان مراجعت کرد و در اولين روزهاي استقرار، از سوي امام خميني(ره) به وکالت ايشان در امور شرعي و تصدي امور مذهبي شهر منصوب شد.
در آن اثنا، مردم منطقه که تنها يادگار اين بيت رفيع (با سابقه700 ‪ ساله) را بعد از رحلت برادر در بين خود ديدند،  گرد وي جمع شدند و او نيز بدون هيچ قيدي، به اصلاح امور مردم به خصوص طبقه محروم پرداخت
آن عالم بزرگوار در کنار تدريس و تعليم و تربيت، با دعوت از علما و تربيت شدگان حوزه‌هاي علميه همچون علامه شهيد آيت‌الله مطهري، شهيد هاشمي‌نژاد و حضرات آقايان خزعلي، مکارم شيرازي، نوري، محقق داماد، راه بينش مذهبي خالص و دور از التقاط را براي جوانان و تحصصيل کردگان منطقه گشود و همزمان با تحول مذهبي در دانشگاه‌ها، دست مرموز منافقان فرهنگي و فکري را از اين شهر قطع کرد.
آن عالم جليل القدر پس از انتقال به کاشان در حساسترين شرايط و بعد از رحلت آيت‌الله العظمي بروجردي (قدس سره) که قدرت ديکتاتوري پهلوي مصمم به جلوگيري از گسترش قدرت روحانيت بود، رابطه خود را باامام خميني(ره) تقويت کرد و در اعتصاب مساجد و مجامع، نقش اساسي بر عهده داشت.
موضع‌گيري آشکار در حادثه فيضيه و تشکيل مجالس سوگواري به همين مناسبت، اعتراض به برگزاري جشن‌هاي‪ ۲۵۰۰ساله و تغيير تاريخ هجري و برگزاري انتخابات فرمايشي مجلس طاغوت و فعاليتهاي فرهنگي و مردمي گسترده، او را سخت مورد تهاجم و استيضاح ساواک قرار داد تا آنجايي که شبانه به مدرسه علميه او حمله کردند تا به خيال خود زهر چشمي از آن عالم شجاع بگيرند.
حمله صريح و بي‌پرده و شجاعانه او به رسوخ فرهنگ غرب در مملکت از طريق سينماها و مراکز فساد، بعد ديگر شخصيت اين عالم ديني است.
مرحوم آيت‌الله يثربي که وارث شجاعت و شهامت اجداد طاهرين خود بود، در جريان‌تظاهرات مردمي عليه رژيم طاغوت، همه‌روزه پيشاپيش انبوه تظاهرکنندگان حرکت مي‌کرد و سيماي هميشه نوراني و قاطع او موجب دلگرمي مردم مبارز منطقه بود.
آن مرحوم در عرصه‌سياسي، به دليل وسع اطلاعات، تصميمات سنجيده و به موقع مي‌گرفت، مثلا از آغاز با حاکميت ليبرال‌ها و التقاطيون و الحاديون در ستيز بود، به همين دليل در اولين انتخابات رياست جمهوري، راي منفي به بني‌صدر را صريحا اعلام داشت و مکرراً وي را استيضاح کرد.
حضور مستمر در جبهه‌هاي دفاع مقدس و تشويق و تقويت مادي و معنوي رزمندگان اسلام، حضور در بيوت شهدا و ايثارگران منطقه، حضور در مراسم مختلف مربوط به شهدا و تفقد از خاندان شاهد و ايثارگر از نکات مورد توجه مرحوم آيت‌الله يثربي بود.
انتصاب او به نمايندگي حضرت امام راحل درمنطقه درسال ۱۳۶۲حاکي از توان و خصوصيات علمي و اخلاقي و سياسي ايشان بود، همانطور که انتخاب او به عنوان نماينده‌مجلس خبرگان رهبري توسط مردم استان‌اصفهان و حضور دريکي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين کميسيون‌هاي خبرگان، بيانگر نفوذ معنوي و جامعيت و عمق حضور موثر ايشان در صحنه‌هاي ديني و سياسي کشور است.
وفات
سرانجام اين عالم جليل‌القدر ششمين روز ماه مبارک رمضان برابر با هشتم مهرماه سال 1385 ‪ پس از مدتي بستري شدن در بيمارستان پارس تهران در اثر بيماري ريوي ناشي از مصدوميت شيميايي دوران دفاع مقدس در سن حدود 82 سالگی از دنیا رفت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس