آغاز‌سلطنت نخستين ايلخان‌‌ شيعه (703 ق) - ۱ آذر

آغاز‌سلطنت نخستين ايلخان‌‌ شيعه (703 ق)

تاریخ وقوع: ۱ آذر
در سالهاي پاياني قرن هفتم، ايلخانان مغول با فرهنگ اسلامي خو گرفتند. ابتدا، غازان خان با هدايت سعدالدين قتلغ خالدي قزويني اسلام آورد. اما سلطنت غازان‌خان ديري نپائيد. با مرگ وي، پس از مدتي كار حكومت ايلخانان به الجايتو رسيد. وي كه پس از اسلام‌آوردن به «محمد خدابنده» تغيير نام داده بود با برگزيدن خواجه رشيدالدين فضل‌اللَّه به وزارت، راه را براي نشر معارف اسلامي و اصلاح حكومت ايلخاني گشود. الجايتو در ابتدا به مذهب اهل سنت بود اما در پي تمهيدات خواجه رشيدالدين با علامه‏ حلي آشنا شد و به تشويق وي به تشيع گرويد. (تصوير گنبد سلطانيه در شهر سلطانيه؛ اين اثر، بزرگترين گنبد آجري جهان است و ساخت آن آغازگر سبك‌جديدي از معماري اسلامي است. اين سبك بعدها در ساخت مسجد گوهرشاد مشهد تداوم يافت.)
وي پس از پذيرش تشيع، اين مذهب را آئين رسمي حكومت خويش ناميد و فرمان داد بر روي سكه‏ها نام دوازده امام را ضرب كنند و بر روي منابر به نام ائمه هدي(س) خطبه بخوانند. او كه همزمان بر حرمت نهادن به دانشمندان و رواج فعاليت علمي اهتمام داشت، دستور داد رصدخانه‏ مراغه را كه به فرمان هلاكوخان بنا شده بود و طي چند دهه تخريب شده بود، احيا كنند و كار بناي شهر سلطانيه - در نزديكي زنجان - را به اتمام برسانند. وي در ابتدا علاقه داشت بناي باشكوهي را كه در سلطانيه ساخته بود به مقبره امير مؤمنان(ع) تبديل كند و چون مطلع شد انتقال قبر از نظر فقهاي شيعه جايز نيست، از اين كار صرف‌نظر كرد. وي در 28 رمضان سال 716 ق درگذشت. پيكر او را در زير همان گبندي كه براي امير مؤمنان(ع) ساخته بود، دفن كردند.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس