مخالفت شديد امام با انحلال ارتش (1357 ش) - 27 بهمن

مخالفت شديد امام با انحلال ارتش (1357 ش)

تاریخ وقوع: 27 بهمن
دانشجويان که فساد مقامات نظام سابق را قطعي دانسته و نيازي به برگزاري هيچ محکمه اي نمي بينند به امام مي گويند مقامات نظام سابق فقط در صورت فاسد بودن منصوب مي شدند و در نتيجه گناهشان محرز است ولي رهبر انقلاب اينگونه به مسائل نگاه نکرده و مي گويند : مسائل قضايي يک مسائل شرعي است. مسائل قضايي يک مسائلي است که با ـ مثلاً ـ عصبانيت، با دشمني، با بدبيني، با اينها نميشود. يک مسائل قضايي است که ان شاءاللّه يک دادگاه قضايي، همين امشب شايد يا فردا تأييد بشود براي محاکمه اينها. اينها بايد روي موازين درست بشود.
مردم اولين جمعه بدون شاه را تجربه مي کنند ، هر چند امروز تعطيل بود ولي روزنامه هاي کيهان و اطلاعات به صورت فوق العاده منتشر شدند تا خبر اعدام تعدادي از سران رژيم سابق را به اطلاع مردم برسانند . امام خميني امروز روز پرکاري را پشت سرگذاشتند ، پيام به مردم و ممنوعيت ورود به منازل افراد ، پيام به روحانيون جهت شرکت در افتتاح مجدد مراکز نظامي و انتظامي ، درخواست از کارکنان صنعت نفت براي شکستن اعتصابات و گفتگو با دانشگاهيان درباره دولت موقت و ارتش از جمله کارهاي امروز امام بود .
امروز همچنين خبر دستگيري تعدادي از سران رژيم سابق از جمله شهريار شفيق خواهر زاده شاه و شعبان جعفري معروف به شعبان بي مخ در روزنامه ها منتشر شد . خبر دستگيري اين افراد هنوز از سوي منابع آگاه و مطلع تائيد نشده است .
بدون اجازه وارد منازل مردم نشويد
با پيروزي انقلاب عده اي فرصت را غنيمت ديده و با اين استدلال که بايد سران نظام طاغوت را دستگير و محاکمه کنيم خود به خانه هاي مردم ريخته و عده اي را دستگير مي کنند .
در اين ميان افراد بيگناهي نيز دستگير ، کشته و يا مجروح مي شوند که رهبر انقلاب با توجه به اوضاع آشفته اي که ايجاد شده بيانيه مهمي را صادر و مردم را از انجام کارهاي خودسرانه باز مي دارند .
ايشان در بخشي از بيانيه اينگونه تذکر مي دهند: گرچه بسياري از اينگونه افراد به خاطر سوابق سوء خود مستحق تنبيه و مجازاتند اما براي اينکه افراد بيگناه خانوادهها به زحمت نيفتند، لازم دانستم که از شما فرزندان عزيز بخواهم از اين به بعد بدون کسب اجازه از دولت قانوني به خانه هيچ کس حمله نکنيد و کسي را از پيش خود توقيف ننماييد.
رهبر انقلاب در پايان مفاد اين بيانيه را حکم اسلامي اعلام کرده و تخلف از آن را جايز نمي دانند . (1)
امام خميني امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات به اين موضوع اشاره مجدد کرده و مي گويند : از اين پس جوانان مؤمن و باايمان نبايد بدون اطلاع دولت موقت انقلاب و مراجع ذيصلاح کسي را بازداشت کنند. انقلاب اسلامي، خود اين مجرمان را به سزاي اعمالشان خواهد رساند. و لازم است هر چه زودتر ملت مسلمان، به زندگي عادي خود بازگردند.(2)
روحانيون مراکز نظامي و انتظامي را افتتاح کنند
در اوضاع آشفته پس از پيروزي انقلاب واحدهاي ارتش، پليس، ژاندارمري و ادارات ديگر تعطيل شده اند ولي قرار است از فردا کار خود را شروع کنند . رهبر انقلاب با پيش بيني اين نکته که نهاد هاي فوق ممکن است براي تجديد فعاليت خود با مشکلاتي روبرو شوند از روحانيون و علما مي خواهند«در مراسم افتتاح مجدد اين مراکز شرکت کنند»(3)
پايان اعتصاب در صنعت نفت
امام امروز کارگران صنعت نفت را خطاب قرار داده و از آنان مي خواهند به اعتصاب پايان دهند : اکنون که بحمداللّه پيروزي حاصل است، مقتضي است اعتصاب خود را بشکنند و به سر کار خود بروند. اکنون اعتصاب برخلاف مسير انقلاب است و شکستن آن موافق صلاح ملت است.(4)
اين دولت موقت است
امام خميني امروز با تعدادي از دانشگاهيان به مناسبت بازگشايي دانشگاه ها بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به گفتگو مينشينند.
دانشجويان با اشاره به اين نکته که دولت جديد بر اساس ائتلاف ملي [جبهه ملي] شکل گرفته است نه با رويکرد انقلاب اسلامي از رهبر انقلاب مي پرسند آيا اين دولت اسلامي است ؟
رهبر انقلاب با اشاره به اين موضوع که دولت بازرگان يک دولت موقت است مي گويند : عرض ميکنم که اين دولت يک دولت موقت است براي اينکه رفراندم بکند و مثلاً مجلس مؤسساني [تشکيل بدهد] مسئله رژيم را تحکيم بکند، بعد دست مردم است همه چيز. اختيار دست خود مردم است؛ وکلايشان را خودشان تعيين ميکنند، وکلا هم خودشان تعيين ميکنند دولت را؛... مسئلهاي نيست که کسي بخواهد تحميل بکند... تحميل در کار نيست.
امام با بيان اينکه نحوه انتخاب دولت موقت بر اساس ضروريات انقلاب و نيز ولايت شرعي صورت گرفته است ادامه مي دهند : اينطور نيست که اينها حالا بخواهند مملکت را تا آخر اداره بکنند. اين جور نيست. حالا از باب اينکه ديگر يک انقلاب است آقا، مسئله انقلابي است. اين مسئله انقلابي را نميشود زود حلش کرد. اين را بايد بتدريج درست کرد. الآن شما ميبينيد که تمام اين مملکت ما آشفته است؛ يعني آن دسته شلوغکار رفتند، حالا يک دسته شلوغکار ديگر پيدا شده! ما بايد اينها را علاج بکنيم تا يک قدري آرام بشود.
رهبر انقلاب در پاسخ به سوال دانشجويان که از ايشان مي پرسند آيا اين دولت اسلامي است با اشاره به «ولايت شرعي »مي گويند : نخستوزير را من تعيين کردهام؛ من به ولايت شرعي تعيين کردم. وقتي يک [کسي] به ولايت شرعي تعيين شد، يک حکومت شرعي است اين. و اينطور هم نيست که ما بخواهيم تا آخر اينطوري رفتار کنيم. اين موقت است که اصول اوليه درست بشود، و از ناچاري است.
هر چند امام دولت موقت را حکومتي شرعي مي دانند ولي باب انتقاد را نيز بسته ندانسته و در پاسخ به اظهار نگراني دانشجويان که آيا مي شود از دولت جديد انتقاد نيز کرد مي گويند مردم حق انتقاد دارند .
مخالفت شديد امام با انحلال ارتش
دانشجويان در ادامه با همان شور انقلابي که شاه را سرنگون کرده اند از امام مي خواهند ارتش را نيز به دليل فسادي که در بدنه و راس آن مشاهده مي شود منحل کرده و ارتش جديدي تاسيس کنند ولي رهبر انقلاب با اين نظر به شدت مخالفت مي کنند .
رهبر انقلاب مي گويند : ما بايد اين طبق? اول، امرا و ـ نميدانم ـ اينهايي که با فساد آمدهاند روي کار و خودشان هم اکثراً ـ البته همه نه، اما اکثراً ـ فاسدند، اينها را درجاتشان را کنار بگذاريم، بازنشستهشان بکنيم. و بعد بياييم سراغ اين پايينيها؛ پايينيها را يک سر و صورتي بدهيم. تا بعد برويم سراغ افراد ببينيم افراد چطوريند.
دانشجويان که فساد مقامات نظام سابق را قطعي دانسته و نيازي به برگزاري هيچ محکمه اي نمي بينند به امام مي گويند مقامات نظام سابق فقط در صورت فاسد بودن منصوب مي شدند و در نتيجه گناهشان محرز است ولي رهبر انقلاب اينگونه به مسائل نگاه نکرده و مي گويند : مسائل قضايي يک مسائل شرعي است. مسائل قضايي يک مسائلي است که با ـ مثلاً ـ عصبانيت، با دشمني، با بدبيني، با اينها نميشود. يک مسائل قضايي است که ان شاءاللّه يک دادگاه قضايي، همين امشب شايد يا فردا تأييد بشود براي محاکم? اينها. اينها بايد روي موازين درست بشود. من فرض کنيد با يک کسي بد هستم، قاضي نميتواند به اينکه شما با او بد هستيد ترتيب اثر بدهد. آن روي موازين شرعي است که هر کس ثابت شد آدم کشته ميکشندش؛ هر که ثابت شد که دزدي کرده [مال] دزدي را از او ميگيرند.
مشکلات يک شبه حل نمي شود
امام با اشاره به اين که همه مسائل نمي تواند يک شبه حل شود ادامه مي دهند : من خودم هم جوان بودم! يک توقعاتي جوانها دارند که اين توقعات از باب آن انرژي که در آنها هست، از باب آن قدرتي که در آنها هست، ميخواهند هم? مسائل يک شبه حل بشود. اينطور نيست مسائل.(5)
عمال آمريکا در پوشش کمونيست ها
رهبر انقلاب در ملاقات با اساتيد دانشگاه نيز به سخنان بسيار مهمي اشاره مي کنند . ايشان با اشاره به اوضاع آشفته اي که عده اي با بهانه برادري و نيز توده اي بودن ايجاد کرده اند مي گويند: اينها يک مردمي هستند که اينطور نيست که منطق سرشان بشود. شما بگوييد بياييد بنشينيم با هم مباحثه بکنيم؛ منطق ندارند. اينها حمله ميکنند به اين طرف و آن طرف. منزلهاي مردم را دارند غارت ميکنند. اين براي اين است که ميخواهند شلوغي بپا کنند. اينها ميخواهند الآن وضع را شلوغ کنند، و از اين شلوغي استفاده کنند براي اربابها. و من احتمال ميدهم که امريکا باشد نه شوروي. چون اينها در دربار هم بودند. همين کساني که ـ عرض ميکنم ـ طبل کمونيست را ميزدند، سران بزرگشان توي دربار خدمتگزار بود!(6)
کسي شاه را راه نمي دهد
با گذشت نزديک به يک ماه از خروج اجباري شاه از کشور و سقوط رژيم پهلوي ديگر کسي تمايلي براي پذيرش يک شاه بي تاج و تخت ندارد . خبرگزاري آسوشيتدپرس از مغرب گزارش داد شاه مخلوع ايران و همسرش امروز تبعيدگاه موقت خود را در جنوب مغرب ترک کردند و راهي محل اقامت تازه خود در رباط پايتخت مراکش شدند . کشورهاي انگليس ، اسپانيا ، فرانسه و سوئيس اعلام کرده اند که نمي توانند درباره اقدامات امنيتي کافي براي حفظ جان شاه مطمئن باشند . (7)
اخباري در حد شايعات
امروز نيز مثل روزهاي گذشته دستگيري سران نظام سابق ادامه داشت . علاقه مردم به دستگيري اعضاي خانواده سلطنتي و سران رژيم سابق که هنوز در ايران به سر مي برند باعث مي شود که برخي شايعات به عنوان خبر در سطح جامعه منتشر شود.
دستگيري شهريار شفيق خواهر زاده شاه(8) ، ارتشبد حسن طوفانيان جانشين وزير جنگ و رئيس خريدهاي وسائل و تجهيزات ارتش توسط نيروهاي انقلاب در ويلائي در شمال کشور(9) و دست آخر شعبان جعفري معروف به شعبان بي مخ(10) از جمله اين شايعات محسوب مي شوند.
آيت الله طالقاني : در عزل و نصب ها دخالت نمي کنم
آيت الله طالقاني امروز با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد در عزل و نصب مقامات دولتي دخالتي نخواهد داشت .
در پي انتصابات چند روز گذشته و نيز مراجعه افراد و گروه ها به منزل آيت الله طالقاني اطلاعيه اي از سوي ايشان صادرشد . آيت الله طالقاني در اين اطلاعيه از مردم خواست از هرگونه مراجعه در اين زمينه به ايشان خودداري شود . در اين اطلاعيه خاطر نشان شده است بايد دست دولت موقت و شوراي انقلاب از هر جهت باز باشد . (11)
پي نوشت ها
1- صحيفه امام ، جلد 6 ، صفحه 147
2- همان ، صفحه 167
3- صحيفه امام ، جلد 6 ، صفحه 148
4- همان ، صفحه 149
5- همان ، صفحه 151
6- همان ، صفحه 158امام در اين بخش از سخنان خود به به سران سابق حزب توده و ديگر مارکسيستها مانند پرويز نيکخواه، کورش لاشايي، منوچهر آزمون، نورالدين الموتي و... اشاره مي کنند که در کابينه، دربار و دستگاههاي تبليغي شاه نقش کليدي داشتند. شاه در خاطرات خود نوشته است: «... کمونيستهاي سابق که صميمانه به انقلاب شاه و مردم پيوسته بودند و در تلويزيون کار ميکردند، تا پايان کار وفادار ماندند». (پاسخ به تاريخ، ص 407.)
7- کيهان ، 27بهمن 1357، صفحه 2
8- کيهان ، 28بهمن 1357، صفحه6
9- همان ، صفحه 8 ، طوفانيان با پيروزي انقلاب به مخفي¬گاه مطمئني در تهران رفت و بعد از چند روز تصميم گرفت از کشور خارج شود. او خود را از راه کوهستان به ترکيه رساند و از آنجا با فرزندان خود در آمريکا تماس گرفت. آنها نيز با چند مقام آمريکايي ـ که با طوفانيان آشنايي نزديک داشتند ـ مذاکره کردند و از طريق سفارت ايالات متحده در ترکيه، کمک¬هاي لازم شد تا طوفانيان توانست خود را به آمريکا برساند.
شايعات مربوط به دستگيري طوفانيان در روزهاي اول انقلاب از آنجا ناشي ¬شد که در آن ايام، پاسداران انقلاب، منزل يکي از برادران او به نام هادي را در ولنجک زير نظر داشتند و شبي به تصور آنکه حسن طوفانيان را به دام خواهند انداخت، خانه را محاصره کردند و به اشتباه، هادي را به جاي حسن دستگير و روانه زندان کردند. گزارش¬هاي خيلي محرمانه اول تير 58 از مجموعه اسناد لانه جاسوسي نيز مؤيد همين روايت است. در آنها به صراحت تأکيد شده است که نيروهاي انقلابي، هادي طوفانيان را بازداشت کرده¬اند. (ر ک اسناد لانه جاسوسي جلد 49، صفحه 61)
10- کيهان ، 27بهمن 1357، صفحه 3
11- اطلاعات ، 28بهمن 1357، صفحه 2
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس