وفات آیةالله محمدجواد عارفی بیرجندی (1380 ش) - 4 اسفند

وفات آیةالله محمدجواد عارفی بیرجندی (1380 ش)

تاریخ وقوع: 4 اسفند
رحلت روحاني مجاهد آيت ‏اللَّه "محمدجواد عارفي بيرجندي" عالم مشهور خراسان (1380 ش)
رحلت روحاني مجاهد آيت ‏اللَّه "محمدجواد عارفي بيرجندي" عالم مشهور خراسان (1380 ش)
آيت‏اللَّه شيخ محمدجواد عارفي بيرجندي، در حدود سال 1272 ش (1311 ق) در بيرجند در استان خراسان به دنيا آمد. وي مقدمات و سطوح را در بيرجند و مشهد به اتمام رساند. سپس در 25 سالگي به حوزه علميه قم مهاجرت كرد و با شركت در دروس خارج فقه و اصول آيات عظام: حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، شيخ مهدي حكمي قمي، شيخ ابوالقاسم كبير قمي و سيد محمد حجّت كوه كمره‏اي به مدارج بالاي علمي دست يافت. اين فقيه جليل يكي از شاگردان كوشا و سختگوش آيت‏اللَّه عبدالكريم حائري بود كه حدود ده سال از بحث‏هاي معظمٌ له استفاده شايان برد و مباني علمي‏اش را استوار ساخت. آيت‏اللَّه عارفي در زمان استبداد رضاخاني، در اراك به علت سخنراني عليه بي‏حجابي و تاكيد بر شعائر اسلامي تحت تعقيب قرار گرفت و در بيرجند مدت‏ها به زندگي مخفيانه روي آورد تا سرانجام دستگير و زنداني شد. وي پس از آزادي از زندان، در زادگاهش اقامت گزيد و بيش از نيم قرن به بزرگداشت، تبليغ و ترويج شعائر ديني و تدريس و پرورش شاگردان و اقامه جماعت پرداخت و با كوشش بسيار، حوزه علميه آن شهر را سامان بخشيد. اين عالم وارسته در طول حيات خويش از وجوهات مصرف نمي‏كرد و از هر گونه تجملات و تشريفات به دور بود. سرانجام آن فقيه بزرگوار درچهارم اسفند 1380 ش برابر با نيمه شب عيد سعيد قربان 1422 ق در يكصد و هشت سالگي بدرود حيات گفت و پس از تشييعي با شكوه، در مدرسه معصوميه بيرجند به خاك سپرده شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس