هلاكت «هارون» خلیفه عباسی (193 ق) - 1 جمادی الثانی

هلاكت «هارون» خلیفه عباسی (193 ق)

تاریخ وقوع: 1 جمادی الثانی
هارون، فرزند مهدی عباسی در شوال سال 146 به قولي در 147 و به روايتي در 148 و به روايتي ديگر در سال 150 قمري از كنيزي به نام خيزران بدنيا آمد و پس از مرگ برادرش هادی عباسی (چهارمين خليفه عباسیان)، در ربيع الاول سال 170 قمري به خلافت رسيد و با كمك و همدستي برمكيان، حكومت مقتدر و مستبدي به وجود آورد و در مدت خلافت نسبتاً درازمدت خويش، جنايت‌هاي بي‌شماري مرتكب شد و قتل و غارت‌هاي زيادي را فرمان داد و از اين راه، سيطره كامل بر مناطق اسلامي و حكومت مسلمانان پيدا نمود.
وي بيش از 23 سال در رأس خلافت و حكومت كشور پهناور اسلامي قرار داشت. سرانجام در سال‌هاي لشكركشي به شرق عالم اسلام در اول جمادی الثانی و يا سوم و يا چهاردهم اين ماه در 45 سالگي در ناحيه توس به هلاكت رسيد و پس از نماز فرزندش صالح بن هارون بر پيكر او در روستاي سناباد مدفون گرديد.(1)
شايان ذكر است كه پس از شهادت امام رضا علیه‌السلام در خراسان، به دستور مأمون عباسی فرزند هارون الرشيد، بدن مطهر آن امام همام در كنار قبر هارون الرشيد، دفن گرديد و هم‌اكنون مرقد مطهر امام رضا علیه‌السلام در سمت قبله قبر هارون قرار دارد و به بركت قبر مقدس امام رضا علیه‌السلام اين روستا به تدريج به شهر بزرگي تبديل و به مشهد مقدس معروف و مشهور گرديد.
- - - - -
(1) المحبر (محمد بن حبيب بغدادي)، ص 39؛ التنبيه والاشراف (مسعودي)، ص 299؛ البداية والنهاية (ابن كثير)، ج 1، ص 322؛ وقايع الايام (شیخ عباس قمی)، ص 257.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس