مرگ سرتیپ مولوی رئیس سابق ساواک تهران (1351ش) - 3 اردیبهشت

مرگ سرتیپ مولوی رئیس سابق ساواک تهران (1351ش)

تاریخ وقوع: 3 اردیبهشت

علی‌اکبر مولوی کیست؟
سرهنگ علی‌اكبر مولوی فرزند عبدالحسین در سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مدارس تهران و تحصیلات نظامی را در دانشكده افسری و دانشگاه جنگ به پایان رساند. او در سال ۱۳۲۰ به دانشكده افسری وارد و در سال ۱۳۲۲ به درجه ستوان دومی نائل شد. سیر درجات ارتشی او چنین است‌: در ۱۳۲۴ ستوان یكم‌، ۱۳۲۸ سروان‌، ۱۳۳۲ سرگرد، ۱۳۳۵ سرهنگ ۲ و در سال ۱۳۳۹ به سرهنگی رسید.
مولوی در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۳۶، درست یك سال پس از تأسیس ساواك‌، در بخش پیمان‌ها، به خدمت ساواك در آمد. او كه در دوران «حكومت نظامی‌» زیردست تیمور بختیار كارآزموده شده بود، پس از ورود به ساواك‌،پست تشریفات را به‌عهده گرفت و از تاریخ ۹/۶/۱۳۳۹ به‌عنوان ریاست ساواك تهران منصوب گردید. در آن زمان رسیدن به این مرحله از جایگاه و موقعیت، برای هركسی امكان‌پذیر نبود. او مدتها در كلاسهایی كه‌، كارآموزی ریاست ساواك را تدریس می‌كردند، دوره دید.
معرفانش به ساواك، سپهبد تیمور بختیار اولین رئیس ساواك‌، سرهنگ ستاد، وشمگیر و دكتر ناصر مالك بودند.
مولوی كه روحیه ارتشی و تربیت نظامی را از خانه پدری كسب كرده و پدرش در طول عمر به‌عنوان «افسر ارتش» روزگار گذرانده بود، با همان اخلاق و روحیات در جامعه حضور یافت‌. به همین دلیل پس از فعال شدن در ساواك دو قطعه نشان تاج نشان لژیون كشور فرانسه‌، و ۱۴ مورد تقدیرنامه از مقامات لشكری و كشوری دریافت كرد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس