تهاجم رژيم صهيونيستى به لبنان (1361 ش) - 16 اردیبهشت

تهاجم رژيم صهيونيستى به لبنان (1361 ش)

تاریخ وقوع: 16 اردیبهشت
6 ژوئن 1982
قبل از پرداختن به حمله گسترده رژيم اشغالگر قدس به لبنان و علل و انگيزه هاى تهاجم سال 1361 لازم است به طور مختصر اشاره اى به تجاوزات گذشته اين رژيم به كشور لبنان ، بشود.
در جريان نخستين جنگ اسرائيل در سال 1948، نيروهاى اين رژيم به يك موضع لبنان به نام المالكية تجاوز كردند. مالكيه دهكده اى است كه دو راهى فلسطين / لبنان در بخش ميانى جبهه لبنان واقع است . نيروهاى رژيم صهيونيستى اين روستا را در نوزدهم ماه مه 1948 اشغال كردند، اما نيروهاى لبنانى به همكارى نيروهاى ارتش نجات بخش اعراب آن را طى يك نبرد بازپس گرفتند.
در 23 مارس 1949 لبنان با رژيم صهيونيستى قرارداد ترك مخاصمه امضاء كرد در 29 اكتبر 1965 نيروهاى اسرائيلى به خاك لبنان تجاوز كردند و ضمن پيشروى دست به يك سلسله عمليات انفجارى و تخريبى زدند.
در جريان جنگ ژوئن 1967 اعراب و اسرائيل لبنان به قرار داد ترك مخاصمه 1949 متوسل شد اما وزير خارجه كشور صهيونيستى در اوت همان سال قرار داد ياد شده را كان لم يكن اعلام كرد.
سال 1968 لبنان شاهد يك سلسله تجاوزات از سوى اسرائيل بود كه آخرين آن تجاوز به فرودگاه بين المللى بيروت بود كه در اثر آن 13 فروند هواپيماى غير نظامى لبنان منهدم شدند.
در طى سالهاى 1969 و 1970 رژيم صهيونيستى چندين بار خاك لبنان را بمباران كرد و همچنين در دوازدهم ماه مه 1970 به منطقه عرقوب تجاوز كرد.
در طى دهه 1970 ميلادى لبنان شاهد گسترش دامنه عمليات تجاوزكارانه اسرائيل كه شامل عمليات كماندويى هوابرد، بمباران مناطقى در عمق كشور و انهدام تاءسيسات اقتصادى و تجاوز به مناطق پرجمعيت مى شده بود. شديدترين حملات اسرائيل به لبنان در ماه مارس 1987 صورت پذيرفت كه طى آن جنوب لبنان تا حومه هاى ليطانى به اشغال نيروهاى تجاوزگر درآمد.
در 17 و 18 ژوئيه 1981 اسرائيل به يك منطقه در بيروت حمله هوايى كرد و چندين ساختمان مسكونى را ويران كرد.
در تاريخ 14 دسامبر 1981 تل آويو بلنديهائى را كه در جنگ 1967 با سوريه اشغال كرده بود، ضميمه خاك خود كرد.
و سرانجام در پى پيروزى رزمندگان اسلام در جبهه هاى جنگ با عراق و آزادسازى خرمشهر در خرداد ماه 1361 (1982) رژيم صهيونيستى براى اينكه استراتژى نظامى جمهورى اسلامى ايران را تحت تاءثير قرار دهد و همچنين يشير جميل مزدور خود را در لبنان به عنوان رييس جمهور روى كار آورد، در پى بهانه اى براى تجاوز به لبنان بود. لذا پس از حمله به يك اتوبوس در بيت المقدس مناخيم بگين نخست وزير وقت اسرائيل اعلام كرد موافقت نامه آتش بس با سازمان آزادى بخش فلسطين را لغو شده مى داند. و متعاقب آن هواپيماهاى اسرائيلى به منطقه اى در خاك لبنان حمله كردند و 11 نفر را شهيد و 56 نفر را زخمى ساختند.
روز 4 ژوئن 1982 طى عمليات بمب گذارى در لندن ، سفير اسرائيل مجروح شد كه اين مساله بهترين و مناسبترين بهانه را براى آغاز جنگ به دست اسرائيل داد.
در 6 ژوئن 1982 برابر 16 خرداد ماه 1361 نيروهاى پياده و زرهى ارتش ‍ صهيونيستى سرانجام پس از تجاوزات مكرر هوايى برفراز شهر صيدا و مناطق جنوبى لبنان حملات همه جانبه خود را از زمين ، دريا و هوا با حدود 20 هزار سرباز - كه پس از مدتى به 65 هزار نفر افزايش يافت - صدها تانك و نفربر زرهى به داخل خاك لبنان آغاز كردند و با عبور از منطقه تحت كنترل نيروهاى حافظ صلح سازمان ملل متحد از مرز لبنان گذشتند و به طرف شمال اين كشور و به سوى شهرهاى صور و صيدا، نبطيه ، هرمون ، مرجعيون ، ظهرانى و ساير پايگاههاى فلسطينى ها به پيش روى خود ادامه دادند.
سرانجام پس از گذشت 4 روز از يورش وحشيانه صهيونيستها به جنوب لبنان رژيم صهيونيستى 2500 كيلومتر مربع از خاك لبنان را كه بيش از يك چهارم از مساحت آن كشور را تشكيل مى داد، به اشغال خود درآورد و بيروت را هم محاصره كرد.
درگيرى با نيروهاى سوريه
واحدهايى از ارتش سوريه از سال 1976 به دعوت دولت لبنان در دره بقاع استقرار يافته بود. روز 8 ژوئن 1982 ارتش اسرائيل دست به اقداماتى زد كه اصولا برخورد با سوريه را اجتناب ناپذير
كرد. در چنين روزى درست در همان زمانى كه اطلاعيه دولت اسرائيل انتشار يافت و در آن اعلام شد كه اسرائيل به نيروهاى سوريه حمله نمى كند، مگر آنها آغازگر حمله باشند. يك ستون از ارتش اسرائيل به محور مركزى لبنان گسيل شد تا قواى سوريه را دور بزنند.
آنچه در ماجراى برخورد اسرائيل و سوريه در خاك لبنان حائز اهميت است ، با توجه به حضور 4 لشكر اسرائيل در صحنه نبرد و پشتيبانى همه جانبه هوايى از اين نيروهاست كه على رغم غيبت نيروى هوايى سوريه طى ساعات اوليه درگيرى ، باز هم اسرائيليها نتوانستند به هدف اصلى خود در حمله به نيروهاى سوريه طى ساعات اوليه درگيرى ، باز همه اسرائيليها نتوانستند به هدف اصلى خود در حمله به نيروهاى سوريه كه همان تسلط بر بزرگراه بيرون دمشق بود - دست يابند، زيرا وقتى كه در 11 ژوئن هر دو طرف پيشنهاد آتش بس را پذيرفتند و دست از پيشروى كشيدند تازه معلوم شد كه حتى يك ستون از ارتش اسرائيل هم نتوانسته خود را به قسمتى از اين بزرگراه كه در كنترل سوريه قرار داشت برساند.
نقش عراق در تجاوز رژيم صهيونيستى به لبنان
يكى از افسران عراقى كه جزء سازمان اطلاعات عراق بوده و پس از جنگ دوم خليج فارس از كشورش فرار كرده است در خاطرات خود در اين باره چنين گفته است :
هنگامى كه محاصره آبادان در هم شكسته شد و بعدا در سال 1982 نيروهاى ما در مقابل نيروهاى جمهورى اسلامى ايران در خرمشهر شكست خوردند و عقب نشينى كردند، كشورهاى عرب ، بويژه عربستان سعودى و كويت كمكهاى شايان توجهى به عراق كردند. اما جمهورى عربى سوريه در مقابل جنگ ايستاد و هيچ گونه مساعدتى به ما نكرد.
وقتى براى رهبرى ما مشخص شد كه سوريه ما را تهديد مى كند و در اين جنگ با جمهورى اسلامى متحد شده است ، رهبرى ما تلاش كرد ابونضال را تجهيز نمايد. ابونضال يك فلسطينى مزدور سازمان اطلاعات اسرائيل موساد است . در صدد برآمديم با او ارتباط برقرار كنيم تا وى سفير اسرائيل را در لندن ترور كند. هياءتى بلند پايه براى ديدار با او اعزام كرديم و طرح را برايش توضيح داديم . اطلاعات تكميلى و همچنين فهرستى از كارهايى را كه سفير اسرائيل در لندن انجام مى دهد در اختيار او گذاشتيم . سفارت ما در لندن در اين زمينه بسيار فعال بود و ابونضال همه دستورات خود را از آنجا دريافت مى كرد، و قبل از وقوع حادثه شبانه روز در داخل سفارت زندگى مى كرد.
عمليات ترور سفير اسرائيل در ساعت 10 روز 4 ژوئن 1982 انجام شد. اين عمليات بهانه هاى لازم را براى دخالت اسرائيل در لبنان و اشغال آن فراهم كرد.
هدف ما هم همين بود و قبلا در يك جلسه محرمانه كه صدام حسين با شوراى فرماندهى انقلاب تشكيل داد، گفته بود: ترور (سفير اسرائيل ) هدف نيست ، بلكه وسيله اى است براى دخالت اسرائيل در لبنان ، و در نتيجه سوريه مجبور خواهد شد از مرزهاى ما عقب نشينى كند.
تحليل رژيم بعث عراق در آن شرايط كه مى رفت سرنوشت نهايى جنگ به نفع جمهورى اسلامى ايران رقم زده شود، از فراهم ساختن زمينه تجاوز رژيم صهيونيستى به جنوب لبنان اين بود كه با اين اقدام رژيم اشغالگر قدس ، سوريه تحت فشار قرار مى گيرد و از سوى ديگر توجه جمهورى اسلامى ايران نيز از جبهه هاى جنگ عراق با تهاجم رژيم اشغالگر به جنوب لبنان جلب مى شود.
هر چند كه فاجعه تجاوز به جنوب لبنان و اعزام نيرو از سوى جمهورى اسلامى ايران به آن كشور در تعقيب نيروهاى عراقى كه در عمليات بيت المقدس شكست سنگينى خورده بودند، تاءثير گذاشت و موجب تاءخير در اجراى عمليات رمضان شد، اما درك توطئه دشمن از جانب حضرت امام خمينى ره و هشدار ايشان به مسؤ ولان در اين زمينه موجب شد تا جمهورى اسلامى ايران بار ديگر توجه خود را به جبهه هاى جنگ با عراق معطوف سازد.
در پى يورش وحشيانه صهيونيستها به جنوب لبنان و به خاك و خون كشيده شدن مسلمان اين سرزمين ، حضرت امام خمينى ره با صدور پيامى فرمودند:
من كلمه مباركه استرجاع را نه براى جنايات اسرائيل و شهادت و آسيب بسيارى از مسلمانان مظلوم جنوب لبنان عزيز مى گويم ، گرچه آن هم استرجاع دارد، و نه براى شهر و روستاهاى آن كشور اسلامى كه به دست جنايتكار رژيم صهيونيستى كافر اسرائيل اشغال و خراب شده ، گرچه آن همه استرجاع دارد، و... بلكه براى بى تفاوتى كشورهاى اسلامى يعنى حكومتهاى آنها استرجاع مى كنم ، و اى كاش فقط بى تفاوتى بود.
رييس جمهور وقت ايران ، حضرت آيت الله خامنه اى مدظله العالى نيز در رابطه با تجاوز رژيم صهيونيستى به جنوب لبنان طى پيامى به حافظ اسد رييس جمهور سوريه ، ضمن اظهار تاءسف از اين تهاجم نوشتند: امروز وقت آن است كه امكانات انسانى ، تسليحاتى ، تبليغاتى ، سياسى و اقتصادى جهان اسلام عليه تجاوزات مكررى كه نسبت به حريم مستضعفان صورت مى گيرد، بسيج شود.
جمهورى اسلامى ايران با وجود اينكه در جنگ است اعلام مى كند كه در حد توان ، قواى خويش را وقف دفع حملات رژيم اشغالگر قدس به جنوب لبنان خواهد كرد. ما از هم اكنون به عنوان اولين گام بخشى از نيروهاى پياده و زرهى خصم صهيونيستى شوند.
وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران نيز طى پيامى ضمن محكوم كردن اين تجاوز، اعلام كرد:
...بى شك در كنار سياستهاى توسعه طلبانه و اشغالگر رژيم صهيونيستى يكى از اهداف مهم اين جنايات انحراف افكار جهان از جنايات ارتش ‍ مزدور عراق عليه امت مظلوم در ايلام و خوزستان و همچنين فراهم آوردن زمينه هاى نجات صدام است
در راستاى مواضع اتخاذ شده از سوى حضرت امام خمينى ره و ديگر مسؤ ولان كشور، ارتش جمهورى اسلامى ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، طى اعلاميه مشتركى آمادگى خود را براى اعزام نيرو به لبنان اعلام كردند و متعاقب آن تعدادى از نيروهاى سپاه و ارتش براى مقابله با ارتش ‍ متجاوز رژيم صهيونيستى به لبنان اعزام شدند و واحدهاى اوليه آن مورد استقبال مقامات رسمى سوريه و مردم آن كشور قرار گرفت .
حضرت امام خمينى ره با آن تفكر الهى و حكمتى كه خداوند به ايشان عطا كرده بودند، در وراى ظواهر رويدادها و حوادث ، حقايقى را مى ديدند كه انسانهاى معمولى قادر به درك آن نيستند. لذا آن حضرت با همين ديد الهى ، عمق توطئه دشمن را درباره انصراف جمهورى اسلامى از جبهه هاى جنگ با عراق و سرگرم ساختن آن به جاى ديگرى را درك نمودند و در اين زمينه هشدار لازم را دادند.
حضرت امام ره در آستانه فرارسيدن ماه مبارك رمضان سال 1361 در ديدار گروهى از علما و روحانيان با ايشان فرمودند:
اگر امروز تمام نظرها متوجه لبنان بشود و تمام گويندگان از لبنان بگويند، تمام نويسندگان از لبنان بگويند، اين توفيقى است براى امريكا كه ايران جنگ خودش را فراموش كرده ، و هم عراق را از دست مى دهد و هم لبنان را، نه مى تواند در عراق كارى بكند و نه مى تواند در لبنان . ما را همان اين است كه بايد از راه شكست عراق ، دنبال لبنان برويم ، نه مستقلا، ان شاء الله تعالى.
هشدار حضرت امام ره استراتژى راه قدس از كربلا مى گذرد را پيش ‍ روى رزمندگان اسلام قرار داد.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس