زندگی‌نامه - وفات آیةالله آصفی (1394 ش)

زندگی‌نامه

تاریخ وقوع: وفات آیةالله آصفی (1394 ش)
ولادت و وفات
محمد مهدی آصفی (زادهٔ ۱۳۱۶ نجف، درگذشته ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ نجف) روحانی شیعه اهل عراق و نمایندهٔ رهبر ایران در عراق بود.
زندگی‌نامه
وی در سال ۱۳۱۶ در نجف به‌دنیا آمد. پدر او، شیخ علی محمد آصفی بروجردی از علما و فقهای نجف بود. مادر او دختر شیخ محمدتقی بروجردی است.
تحصیلات حوزوی
او از کودکی به دروس حوزوی علاقه زیادی داشت و در اوان نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. مباحث ادبیات عرب را از عبدالمنعم فرطوسی آموخت و برای فراگیری منطق به نزد محمدرضا مظفر رفت. وی اصول فقه را در نزد صدرا بادکوبه‌ای، لمعه را در نزد مجتبی لنکرانی، فقه را نزد مجتبی لنکرانی و تفسیر را نزد سرابی فرا گرفت. وی همچنین در درس خارج فقه و اصول شیخ علیمحمد بروجردی، حسین حلی، سید محسن حکیم، سید روح‌الله خمینی و سید ابوالقاسم خویی؛ شرکت کرد و همگام با دروس حوزوی، درس‌های دانشگاهی را تا مقطع فوق لیسانس در رشته معارف اسلامی دانشگاه بغداد ادامه داد.
استادان   
سید ابوالقاسم خویی
سید محسن حکیم
امام روح‌الله خمینی
سید عبدالله شیرازی
سید محمد روحانی
میرزا باقر زنجانی
میرزا هاشم آملی
عبدالمنعم فرطوسی
محمدرضا مظفر
صدرا بادکوبه‌ای
مجتبی لنکرانی
تدریس‌ها
تدریس ادبیات عرب، منطق، اصول الفقه، لمعه، فرائدالاصول، المکاسب و کفایة الاصول؛ نمونه‌هایی از تلاش‌های علمی وی می‌باشند. وی که در فقه و قرآن صاحب‌نظر می‌باشد، فعلاً به تدریس خارج فقه (تخریج فقهی مسائل بانکداری) و تکمیل کتاب‌های فی رحاب القرآن (که در حکم یک تفسیر موضوعی است در ۱۲ جلد) اشتغال دارد.
تالیفات
1) ملکیة الارض فی الاسلام
2) سلسله کتب فی رحاب القرآن
3) مباحث جدید قرآنی
4) دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب
اجازه اجتهاد
آیت‌الله مرتضی آل‌یاسین و آیت‌الله میرزا هاشم آملی با استناد به کتاب (ملکیة الارض فی الاسلام) به وی اجازه اجتهاد دادند.
خدمات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی
وی حدود سی سال در کادر رهبری حزب الدعوه عراق بود و مدتی است که از این حزب به دلائلی بیرون آمده‌است. او «مؤسسه خیریه امام باقر (ع)» را تأسیس کرده که تقریباً ۶۷۰۰ خانواده پناهنده عراقی و افغانی را در بیش از ۳۳ نقطه از ایران، سرویس‌دهی می‌کند. ایجاد مجتمع‌های مسکونی (حدود ۱۱۰ واحد مسکونی) برای ایتام در قم و ۲۲۰ واحد مسکونی برای کمک‌های مادی و معنوی به مؤمنین در داخل عراق و داخل کشور افغانستان، از دیگر فعالیت‌های او می‌باشد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس