احمد خسروشاهی - وفات آیة‏اللَّه «سيد احمد خسروشاهي» (1356 ش)

احمد خسروشاهی

تاریخ وقوع: وفات آیة‏اللَّه «سيد احمد خسروشاهي» (1356 ش)
سید احمد خسروشاهی فقیه و اصولی خطه آذربایجان در ۲۶ ربیع‌الثانی ۱۳۳۰ در تبریز به دنیا آمد. خاندان خسروشاهی از خاندان‌های اصیل فقهی و روحانی آذربایجان است که روحانیت و فقاهت در آن دودمان سالیان متمادی ـ شاید ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال ـ جریان و استمرار داشته‌است.[1]
تحصیل
فراگیری علوم دینی را نزد پدرش آغاز کرد. مقدمات و قسمتی از سطح را از او آموخت و سپس همراه او راهی شهرهای سمنان و مشهد گردید. به خاطر تبعید پدرش،[2] دومین مرحله از تحصیلات خود را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و از محضر استادانی چون حسین قمی، میرزا ابوالحسن انگجی و میرزا احمد آقازاده خراسانی استفاده نمود.
سید احمد پس از سپری شدن دوران تبعید پدر، همراه وی به تبریز بازگشت و نزدیک دو سال در این شهر، ماندگار شد، ولی از این جهت که تبریز در آن روزگار حوزه علمیه باشکوهی نداشت، دوباره برای تحصیل علم، هجرت دیگری را آغاز نمود و این بار برای تکمیل علوم، حوزه علمیه قم را برگزید. وی ۴ سال در درس عبدالکریم حائری یزدی، سید محمدتقی خوانساری و محمد حجت کوه‌کمری شرکت کرد. وی پس از اقامت طولانی در قم، دوباره راهی آذربایجان گردید.
آثار
رسالة فی حرمة التشبیه بالکفار[3]
رسالة فی جواز النافلة لمن علیه الفریضة[4]
رسالة فی المواعظ
الحواشی علی التبصرة
الحواشی علی العروة[5]
وفات
وی در ۲۸ خرداد سال ۱۳۵۶، در تبریز درگذشت و در حرم علی بن موسی الرضا به خاک سپرده شد
منبع

[1] علمای معاصرین، خیابانی، ص ۲۵۲.
[2] سید مرتضی خسروشاهی، از جمله کسانی به شمار می‌رفت که در برابر سیاست‌های فرهنگی رضاخان قد علم کرد و در جریان کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ سخت برآشفت. رژیم وقت که این موضع‌گیری را از یک عالم بزرگی در موقعیت سید مرتضی آن هم در آذربایجان بر نمی‌تافت؛ او را از تبریز که هسته مرکزی جریانات به شمار می‌رفت، تبعید کرد.
[3] رساله در حرام بودن تشابه به کفار.
[4] رساله در جواز نافله برای کسی که نماز واجب دارد.
[5] آثار الحجة، محمد رازی، ج ۲، ص ۲۳۵.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس