ارتحال علامه «سيد سعيد اختر رضوي» (1381 ش) - 30 خرداد

ارتحال علامه «سيد سعيد اختر رضوي» (1381 ش)

تاریخ وقوع: 30 خرداد
ارتحال علامه "سيد سعيد اختر رضوي" مبلّغ بزرگ اسلام در قاره آفريقا (1381 ش)ارتحال علامه «سيد سعيد اختر رضوي» مبلّغ بزرگ اسلام در قاره آفريقا (1381 ش)
استاد علامه حجت الاسلام و الملسمين سيد سعيد اختر رضوي، يكي از مبلغين بزرگ اسلام و تشيع در قاره آفريقا، در سال 1305 ش (1345 ق) در يكي از روستاهاي منطقه بيهار در شرق هند در بيت علم و فضيلت زاده شد. وي پس از فراگيري تحصيلات مقدماتي نزد پدر دانشمندش، در 15 سالگي سطوح عالي و زبان‏هاي اردو، انگليسي و فارسي را آموخت و درجه فخرالاَفاضل دريافت كرد. او بعدها علاوه بر اين، زبان‏هاي عربي، هندي، گجراتي و سواحيلي را به خوبي فراگرفت و بر هفت زبان مسلط شد. سيد سعيد اختر پس از سالياني كه در هند به تبليغ دين مي‏پرداخت، بر حسب احساس وظيفه، در 35 سالگي راهي تانزانيا در شرق آفريقا شد و با قدمي استوار به نشر معارف اهل بيت (ع) اقدام نمود در حالي كه در ابتدا هيچ اسم و رسمي از شيعه در آن ديار وجود نداشت. وي توانست با همت فراوان و پس از نامه نگاري‏هاي بسيار با علماي شيعه در مناطق آفريقا، مؤسسه بلال را تأسيس نمايد و پس از مدتي در كشورهاي آفريقايي، شُعباتي را افتتاح كند. سيد سعيد در اين راستا توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حقه جعفري رهنمون سازد و حدود 200 كتاب از جمله تفسير الميزان و الغدير را به زبان‏هاي گوناگون منتشر ساخته، ده‏ها مسجد، مدرسه، كتابخانه، حوزه علميه و درمانگاه و... تأسيس نمايد. آن مرد بزرگ عمرش را يكسره به تحقيق و تأليف و تبليغ گذراند و بيش از چهل اثر به زبان‏هاي انگليسي و سواحيلي از خود بر جاي نهاد كه الحجاب، يوم القيامه، الاسلام، العدل الالهي و الامامه از آن جمله‏اند. علامه رضوي سرانجام پس از 43 سال اقامت در تانزانيا در سي‏ام خرداد 1381 ش برابر با هشتم ربيع‏الثاني 1423 ق، در 76 سالگي در دارالسلام پايتخت اين كشور درگذشت و پس از تشييع باشكوه در قبرستان شيعيان اين شهر به خاك سپرده شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس