زندگینامه - شهادت آیةالله «صدوقي» شهيد محراب (1361 ش)

زندگینامه

تاریخ وقوع: شهادت آیةالله «صدوقي» شهيد محراب (1361 ش)
شهيد آيت الله صدوقى كه به حق شيخ الشهدا و سومين شهيد محراب ناميده شده است ، نماينده امام خمينى ((ره )) در استان و امام جمعه يزد بود، در آخرين نماز جمعه اش كه مصادف با دهم ماه مبارك رمضان 1402 مطابق با يازدهم تير ماه 1361 بود، بعد از اداى فريضه جمعه در حالى كه جايگاه را ترك مى كرد، منافقى قسى القلب به ايشان نزديك شد و با به آغوش كشيدن آن پير زاهد و منفجر كردن نارنجكى كه در دست داشت ، آيت الله صدوقى را به شهادت رساند و اين همان معراج سريع به سوى الله بود كه شهيد آرزويش را داشت و بارها از خدا خواسته بود. اين عالم شهيد از ياران صديق و باوفاى امام خمينى ((ره )) و ياور مردم محروم بود و خود را از مردم جدا نمى دانست .
زندگينامه
در سال 1327 هجرى قمرى در خانواده اى روحانى در يزد متولد شد. نام او را محمد گذاشتند. پدر او آقا ميرزا ابوطالب صدوقى كه از روحانيون معروف يزد و امامت مسجد روضة محمديه را بر عهده داشت و يكى از مراجع برتر دوران خود به شمار مى رفت .
محمد در سن هفت سالگى پدر و در سن نه سالگى مادر خويش را از دست داد.
وى تحصيلات حوزوى را تا حدود لمعه و قوانين را در مدرسه عبدالرحيم خان يزد به پايان رساند و در سال 1348 قمرى جهت ادامه تحصيلات عازم اصفهان شد و يك سال بعد براى ادامه تحصيل به قم عزيمت ، و نزديك به 21 سال جهت كسب علوم و معارف اسلامى و استفاده از محضر اساتيد بزرگ حوزه در آن شهر اقامت گزيد. در آغاز از محضر آيت الله شيخ عبدالكريم حائرى يزدى موسس و مدير حوزه علميه قم چند سالى كسب فيض نمود.
بعد از ارتحال آيت الله حائرى ((ره )) در سال 1355 قمرى با توجه به اين كه مرجعيت آن زمان آيت الله سيد ابوالحسن اصفهانى در نجف اقامت داشتند و سرپرستى حوزه بلاتكليف مانده بود، بنابه پيشنهاد امام خمينى ((ره )) و عده اى از مدرسين حوزه از حضرت آيت الله بروجردى كه در آن زمان در بيمارستان فيروز آبادى بسترى بودند و محل سكونتشان بروجرد بود، دعوت به عمل آوردند تا به قم بروند و سرپرستى حوزه علميه قم و طلاب را در آن شرايط خاص به عهده گيرند و براى اين امر آيت الله شيخ محمد صدوقى به همراه چند تن ديگر عازم شدند و موفق به جلب نظر حضرت آيت الله بروجردى گشتند و آن بزرگوار رحل اقامت در قم افكندند.
آيت الله صدوقى نقش عمده اى در سازماندهى حوزه بر عهده گرفت و ضمن تدريس علوم دينى به شاگردان حوزه ها، خود نيز از محضر بزرگانى چون آيات عظام سيد محمد تقى خوانسارى ، حجت ، صدر و بروجردى استفاده نمود.
آيت الله صدوقى در سال 1330 به يزد مراجعيت كرد و بنابه پيشنهاد روحانيون سرشناس يزد در آن شهر ماندگار، و به تدريس مشتاقان پرداخت و در ضمن ايجاد تغييراتى ، مدارس دينى را نوسازى نمود.

امام ((ره )) و آيت الله صدوقى
آيت الله صدوقى در سال 1349 قمرى به قم رفت و در آنجا با امام خمينى ((ره )) و تفكرات و روحيات ايشان بيش از پيش آشنا شد. امام ((ره )) در آن وقت يكى از مدرسين خيلى مبرز حوزه قم بودند و حضرت آيت الله صدوقى هفته اى چند جلسه به خدمت ايشان مى رسيدند.
با شروع نهضت امام ((ره )) در سال 1343و ادامه آن ، آيت الله صدوقى نيز با نهضت ايشان همراه و همگام با نهضت شد نقش بزرگى را در سازماندهى روحانيون و روشنگرى مردم يزد ايفا كرد و از آن تاريخ در تمام فراز و نشيبهاى حركت انقلاب اسلامى از ياران امام ((ره ))و از مروجان افكار متعالى رهبر كبير انقلاب اسلامى بشمار مى رفت .
پس از تبعيد امام ((ره )) به تركيه و سپس به نجف اشرف ، ارتباط مرحوم صدوقى با امام ((ره )) قطع نشد، بلكه آن شهيد بزرگوار از طريق مراسلات با امام ((ره )) رابطه برقرار، و تا آخرين حد توان خويش ، امام ((ره )) را در مبارزه با رژيم همراهى كرد.
آيت الله در حين مبارزات مردم مسلمان ايران براى سرنگونى رژيم پهلوى ، پيامهاى امام ((ره )) را كه توسط تلفن به او مى رسيد، به اطلاع علماى مشهد، تبريز و شيراز و ديگر شهرها مى رساند.
شهيد صدوقى در مبارزه با شاه يكى از محورهاى مبارزه محسوب مى شد. او اعلاميه هايى در محكوم نمودن جنايات رژيم از جمله فاجعه سينما ركس آبادان صادر كرد. بعد از پيروزى انقلاب اسلامى نيز در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پيشتازان روحانيت مبارز بود.
بعد از پيروزى انقلاب اسلامى نيز در مورد مسائل مهم همواره مورد مشورت پيشتازان روحانيت مبارز بود. شهيد آيت الله صدوقى در تاريخ 31 مرداد 1358 به عنوان امام جمعه منصوب شده و هنگامى كه حادثه تاسف بار زلزله كرمان به سال 1360 روى داد از طرف امام خمينى ((ره )) مسئول رسيدگى به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زيادى را در اين راه متحمل گشت .

پيام امام خمينى ((ره )) به مناسبت شهادت آيت الله صدوقى  دهم ماه مبارك رمضان 1402
قربانى شدن و قربانى دادن در راه انقلاب و پيروزى آن اجتناب ناپذير است بويژه انقلابى كه براى خداست ... قربانى براى يك انقلاب بزرگ نشانه يك پيروزى و نزديك شدن به هدف است .
(... چه كسى اولى به شهادت است در زمانى كه كفر بنى اميه اسلام را تهديد مى كرد، از فرزند معصوم پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) و فرزندان و اصحاب او و چه كسى اولى به شهادت است در عصرى كه استكبار جهانى و فرزندان خلف آن در داخل و خارج ، اسلام عزيز را تهديد مى كنند، از امثال شهيد بزرگوار ما و فقيه متعهد و فداكار اسلام شهيد صدوقى عزيز - رضوان الله عليه - شهيد بزرگى كه در تمام صحنه هاى انقلاب حضور داشت و يار و مددكار گرفتاران و مستمندان بود.
(... اين مدعيان خدمت به خلق و قيام براى خلق كه در بيغوله ها خزيده و در حال انقلاب به چپاول اسلحه و مهمات بيت المال خلق فعاليت شبانه روزى نمودند، اينك كه خداوند تعالى چهره كريه شان را آشكار كرد و دستشان را از مال و جان خلق الله كوتاه نمود، چنين خدمتگذاران را از اين خلق مى گيرند.
(... اين جانب دوستى عزيز كه بيش از 30 سال با او آشنا و روحيات عظيمش را از نزديك درك كردم از دست دادم و اسلام خدمتگذارى متعهد و ايران فقيهى فداكار و استان يزد سرپرستى دانشمند را از دست داد و در ازاء آن به هدف نهايى كه آمال اين شهيدان است نزديك شد.

شهيد صدوقى از زبان مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله العظمى خامنه اى
((اين بزگوار از كسانى بود كه در انقلاب بزرگ اسلامى ما نقش قابل توجهى داشت . از جمله خصوصيات حضرت آيت الله صدوقى كه او را در حركات انقلابى به صورت فردى موثر درمى آورد،شجاعت آن مرد بود... در حمله بيت المقدس حاضر بود و همه مردم در تلويزيون ديدند كه ايشان چه رزمنده خستگى ناپذيرى بود و دنبال كار خود بود و خستگى نداشت و يك خصوصيت ديگر ايشان كه واقع "مهم بود اين بود كه تسليم و مطيع امام بود... نكته ديگرى كه در كار ايشان وجود داشت كه بسيار جالب بود و مهم بود روح رهبرى اشان بود. آقاى صدوقى را من در يزد رهبر به معناى واقعى يافتم .))
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس