وفات «آیةالله «محمد فاضل شریبانی» (1322ق) - 17 رمضان

وفات «آیةالله «محمد فاضل شریبانی» (1322ق)

تاریخ وقوع: 17 رمضان
وفات عالم جلیل آیت الله محمد فاضل شریبانی (1322ق)ولادت : 1248ق.  محل ولادت: آذربایجان. وفات : 1322ق . محل دفن : نجف. محل تحصیل: شربیان ، تبریز، نجف. اساتید: حضرات شیخ مرتضی انصاری ، سید حسین کوه کمره ای ، میرزا محمد حسن شیرازی و... . شاگردان : سید علی قاضی طباطبایی، سید محمد حجت کوه کمره ای و.... . تالیفات : حاشیه بر رسائل و مکاسب شیخ مرتضی انصاری و....
این عالم وارسته علاوه بر توان بالای علمی ، در مکارم اخلاق ، دلسوزی نسبت به بینوایان و اکرام سادات زبانزد بود . پس از رحلت سید حسین کوه کمره ای ریاست حوزه علمیه را بر عهده گرفت امام همواره در فقر می زیست. از علامه طباطبایی نقل شده است: گروهی توطئه کردند و روش عرفانی و الهی و توحیدی مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی را به باد انتقاد گرفته در عریضه ای به مرحوم شربیانی نوشتند که ملا حسینقلی همدانی روش صوفیانه در پیش گرفته است. مرحوم شربیانی نامه را مطالعه فرمود و قلم را برداشته زیر نامه نوشت کاش خداوند مرا مثل آخوند صوفی قرار بدهد.
او با مسافرت های خود به امام زاده های واجب التعظیم شیعیان را متوجه این وظیفه ولایی کرد و با تاکید به تعطیل کردن مغازه ها و راه انداختن دسته عزاداری این سنت حسنه را بنا نهاد. آیةالله بهجت می فرمود ایشان خیلی حلیم بود. اگر به کسی چیزی هم نمی داد طرف با رضایت از پیش ایشان می رفت. زمانی می خواست از کوفه به قصد زیارت کربالا برود طلاب محتاج دور او را گرفتند و ایشان هم هر چه داشت به آن ها داد. فقط مقداری برای هزینه راه برای خود برداشت و با ملاطفت به طلاب گفت: اگر خدا برساند باز هم می دهم! خادم آقا گفت: آقا به این ها خشم کنید تا بروند. ایشان فرمود: چه کنم خشمم نمی آید سال ها پس از فوت این مجاهد نستوه در 1357 ق دولت عراق تصمیم گرفت راه هایی را که در اطراف حرم مطهر برای دفن اموات در نظر گرفته شده بود مسدود کند. در این عملیات اجساد تعدادی از علما ظاهر شد و ازآن جمله پیکر شریف آیةالله فاضل شربیانی بود که بعد از 35 سال هیچ تغییری در آن پدید نیامده بود. بار دیگر در 1382 ق هنگام مرمت قبور، جسد مطهر ظاهر شد که در آن وقت شصت سال از رحلت ایشان می گذشت و هنوز پیکر مطهرشان سالم مانده بود .
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس