ادغام نيروهاى انتظامى - آغاز هفته نيروي انتظامي (1369ش)

ادغام نيروهاى انتظامى

تاریخ وقوع: آغاز هفته نيروي انتظامي (1369ش)

پس از قبول قطعنامه 598 و برقرارى آتش بس ميان ايران و عراق ، مساله ادغام نيروهاى انتظامى از طرف وزارت كشور و نمايندگان مجلس به منظور برقرارى هر چه بهتر امنيت در داخل كشور و مرزهاى جمهورى اسلامى ، جلوگيرى از صرف هزينه هاى اضافى و همچنين تداخل وظايف ، مسئوليتها و ماموريتهاى مشابه ، مطرح و به طور جدى دنبال و سرانجام پس از بحث و بررسيهاى فراوان قانون ادغام نيروى انتظامى شامل 11 ماده و 10 تبصره در 27 تيرماه 1369 از تصويب مجلس گذشت و به تاييد شوراى نگهبان رسيد.
پس از گذشت 6 ماه از تصويب اين قانون ، ادغام نيروهاى انتظامى سابق آغاز شد و نيروهاى انتظامى جمهورى اسلامى ايران در 12 فروردين 1370 با تاييد فرماندهى معظم كل قوا به منصه ظهور رسيد.
براساس ماده 1 اين قانون وزارت كشور موظف گرديد، نيروهاى انتظامى موجود آن زمان (شهربانى ، كميته و ژاندارمرى ) را حداكثر ظرف مدت يك سال ادغام نمايد و سازمانى تحت عنوان نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران تشكيل دهد.
ماده 2 اين قانون مى گويد:
نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران سازمانى است مسلح در تابعيت فرماندهى كل قوت و وابسته به وزارت كشور كه فرمانده آن از طرف فرمانده كل قوا منصوب مى شود.
بنا بر ماده 3 قانون ياد شده ، هدف از تشكيل نيروى انتظامى ، استقرار نظم و امنيت ، تامين آسايش عمومى و فردى ، نگهبانى و پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى در چارچوب اين قانون در قلمرو كشور جمهورى اسلامى ايران است .
ماموريت و وظايف نيروى انتظامى بر اساس ماده 4 اين قانون مشتمل بر 25 بند است كه مهمترين آنها عبارتند از:
استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومى و فردى .
مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هرگونه خرابكارى ، تروريسم ، شورش و عوامل حركتهايى كه مخل امنيت كشور باشد، با همكارى وزارت اطلاعات .
تامين امنيت براى برگزارى اجتماعات ، تشكل ها، راه پيماييها و فعاليتهاى قانونى و مجاز و ممانعت و جلوگيرى از هر گونه تشكل و راه پيمايى و اجتماع غير مجاز و مقابله با اغتشاش ، بى نظمى و فعاليتهاى غير مجاز.
اقدام لازم در زمينه كسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظايف محوله و همكارى با ساير سازمانها و يگانهاى اطلاعاتى كشور در حدود وظايف آنها. حراست از اماكن ، تاسيسات ، تجهيزات و تسهيلات طبقه بندى شده غير نظامى و حفظ حريم آنها باستثناى موارد حساس و حياتى به تشخيص ‍ شوراى عالى امنيت ملى كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى خواهد بود.
مراقبت و كنترل مرزهاى جمهورى اسلامى ايران ، اجراى معاهدات و پروتكل هاى مصوبه مرزى و استيفاى حقوق دولت و اتباع مرزنشين جمهورى اسلامى ايران در مرزها و محدوده انحصارى اقتصادى درياها.
اجراى قوانين و مقررات راهنمايى و رانندگى و... حفظ حريم راههاى كشور.
اجراى قوانين و مقررات وظيفه عمومى و...
بر اساس ماده 5 قانون نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران ، سازمانهاى حفاظت اطلاعات و عقيدتى سياسى اين نيرو از ادغام سازمانهاى مشابه در نيروهاى انتظامى سابق تشكيل گرديد. در تبصره يك اين ماده آمده است :
اين سازمانها وظايف و ماموريتهاى سازمانهاى همنام خود را بر اساس قانون ارتش جمهورى اسلامى ايران عهده دار خواهند بود.
حضرت آيت الله العظمى خامنه اى در حكم انتصاب رئيس سازمان عقيدتى سياسى نيروى انتظامى حجت الاسلام و المسلمين محمد على رحمانى فرمودند:
هدايت دينى و توجيه سياسى مسئولان و كاركنان آن نيرو سهم و افرى در حسن عمل و رفتار شايسته آنان كه در رابطه نزديك با مردم مى باشند، خواهد داشت و مايه حفظ پاكدامنى و صحت عمل آنان خواهد شد.
با نگاهى گذرا به رئوس فعاليتهاى پرسنل نيروى انتظامى طى سالهاى گذشته به ميزان تلاش ، فداكارى و ايثار اين انسانهاى نمونه و شريف در انجام وظايف محوله به اين نيرو پى خواهيم برد، و از اين رهگذر به نقش ‍ سرنوشت ساز آنان در استقرار امنيت و تامين آسايش عمومى و به طور كلى حاكميت نظام اسلامى بيش از پيش آگاه مى شويم .
1 - تامين امنيت عمومى شهرها و حفاظت از امنيت روستاها و مناطق دور افتاده كشور.
2 - مبارزه با عوامل بزهكار، جرم و ناامنى در جامعه .
3 - تامين امور انتظامى دستگاه عظيم ادارى كشور.
4 - مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر به عنوان ريشه دارترين توطئه فرهنگى - اجتماعى .
5 - نظم و هدايت امور ترافيك جاده اى به عنوان شريانهاى حياتى اقتصاد و ارتباطات كشور.
6 - انتظام بخشيدن به امور ترافيك و حمل و نقل شهرى .
7 - حفاظت از مرزها در قالب پاسگاه ها و پادگانهاى مرزى .
8 - انجام امور اجرايى مربوط به اتباع كشورهاى خارجى در بعد انتظامى و كنترل عملكرد آنان در داخل كشور.
9 - عهده دار بودن امور انتظامى زندآنهاو دارالتاديبها و همچنين ضابط بودن براى قوه قضائيه و مراجع اعمال قانون و حاكميت آن در سراسر كشور
10 - همكارى با شبكه جهانى پليس (اينترپول ) در راستاى اهداف اين سازمان بين المللى در خصوص شناسايى و استرداد مجرين طبق توافق نامه ها و كنوانسيون هاى بين المللى .
علاوه بر موارد فوق ، برگزارى موفق مراحل متعدد همه پرسى ها و انتخابات در سراسر كشور در طى ساليان بعد از پيروزى انقلاب اسلامى با حمايت انتظامى ، امنيتى و حراستى اين نيرو تحقق يافته است ، به نحوى كه ايران اسلامى در زمينه برگزارى انتخابات سالم و آرام يكى از موفق ترين و با فرهنگ ترين كشورهاى جهان بوده است .
از سوى ديگر از هنگام تجاوز عراق تا پذيرش قطعنامه 598، جبهه هاى نبرد شاهد حضور يگانهاى متعددى از نيروى انتظامى بود كه على رغم شرح وظايف سازمانى مشخص خود، در جبهه هاى جنگ با متجاوزان بعثى صحنه هايى از ايثار و فداكارى را به منصه ظهور رساندند.
خيل شهداى كليه نيروهاى انتظامى كشور ضمن اين كه شاهدى بر اين گفته است خود گوياى مرابت ايمان ، رسد، اعتقاد، وفادارى و تعهد آنان به اسلام ، ولايت فقيه و جمهورى اسلامى است كه خود مظهر تحقق اراده ملت مسلمان ايران است .

بخشى از رهنمودهاى امام خمينى ((ره )) به پرسنل نيروى انتظامى
شما امروز در رژيم اسلامى واقع هستيد، يعنى رژيمى كه اساسش بر اين است كه مردم با طبقات ارتشى و ژاندارمرى و شهربانى خودشان را از هم جدا ندانند. شما خودتان را از آنها بدانيد، آنها هم خودشان را از شما بدانند و با آغوش باز از شما پذيرايى كنند. شما كوشش كنيد كه اين معنا را در ذهن مردم با اعمالتان وارد كنيد... امروز روزى است كه ملت با اين قشرهاى انتظامى رفيق اند و دوست اند و برادرند. آنها مى خواهد حفظ كنند اين انتظامات را براى ملت . ملت وقتى ديد كه اين طايفه خدمتگزار او هستند و محبت به او مى كنند، به كسى كه خدمت به او مى كند، حفظ مى كند نظم مملكتش را، قهرا علاقمند مى شود. شما كوشش كنيد كه همين معنايى را كه الان هست كه بنا اين است كه رژيم جمهورى اسلامى رژيم مردمى باشد و همه با هم باشند، در دل ها زنده كنيد.
(...شما امروز شهربانى دولت جمهورى اسلامى هستيد، افرادتان يكى يكى بايد ملاحظه اين را بكند كه من در شهربانى اسلامى دارم كار مى كنم . رئيس ‍ شهربانى هم بايد همين معنا را در ذهنش بياورد. جمعيت تان هم بايد همين معنا را در ذهنش باشد كه ما در يك مملكتى مى خواهيم شهربانى بكنيم كه اين ممكلت مال امام زمان - سلام الله عليه - است ، مال حضرت امير- سلام الله عليه - و مال پيغمبر(ص ) است . ما داريم خدمت به پيغمبر و اسلامى مى كنيم . ما نبايد به مردم حالا - عرض كنم كه - قدرت فروشى بكنيم . خيال بكنيم ما يك قدرتمندى هستيم و مردم چيزى نيستند. اگر اين كار را بكنيد محبوب مردم نيستيد. ئلهاتان مطمئن ، آرام ، وقتى شب مى رويد منزل ، با دل آرام منزل مى خوابيد، هيچ تشويشى در كار نيست . اما اگر يك رژيمى باشد كه مخالفت بخواهد بكند، حتى آن كسى كه ظالم است به حسب نوع مردم - مگر بعضى شان كه ديگر متبدل به يك حيوانى شده اند - آنها ناراحت اند از اين كه اذيت كنند مردم را، اين يك چيز جبلى است ، آدم وقتى هم به يكى اذيت بكند خودش هم ناراحت مى شود. اما در اين رژيم بايد همه با دل راحت انشاء الله و با قدرت ، اما قدرت براى اشخاصى كه فساد مى كنند، و رحمت براى دوستان خودتان ، ((اشداء على الكفار رحماء بينهم )) دستور خداست كه وصف مومنين اين است كه در مقابل اجانب مى ايستند قوى ، بين خودشان دوست و رفيق و رحيم و اينها...))

رهنمودهايى از مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله العظمى خامنه اى ((مدظله العالى ))به پرسنل نيروى انتظامى
(... آنچه من از نيروى انتظامى جمهورى اسلامى توقع دارم در سه فصل قابل بيان است . خصوصيت اول اقتدار است . نيروى انتظامى بايد داراى اقتدار باشد. اقتدار يك امر معنوى است و با صداى كلفت و اسلحه تيز و مشت محكم تفاوت دارد. اقتدارهاى ظاهرى در حقيقت اقتدار نيست . بايد وضعيتى به وجود آيد كه هم نيروى انتظامى در خود احساس قدرت كند و هم آحاد ملت دريابند كه پاسدار و حافظ امنيت فردى و اجتماعى آنها، يك مجموعه مقتدر است و مى تواند از مردم دفاع كند و هم دشمن مخل امنيت بفهمد كه نيروى انتظامى مقتدر و تواناست .
خصوصيت دوم عزت نفس است . نيروى انتظامى بايد در چشم مردم عزيز باشد. اين عزت از رفتار نيروى انتظامى و چگونگى انجام وظيفه او ناشى مى شود. اگر كسى آلوده و اسير شهوت و تملق و يا وابسته به پول و ماديات بود، بدون استثنا در چشم مردم ذليل مى شود و به دنبال آن سقوط خواهد كرد. پس عزت نيروى انتظامى به اين است كه پارسايى و پاكدامنى در تمام اركان آن مشاهده شود و همه احساس كنند كه اين نيرو پاكدامن است و خود را آلوده نمى كند و براى عوضهاى قليل مادى و حقير مادى و پست ارزشى قائل نيست . اين يك امر روحى و معنوى است كه براى نيروى انتظامى عزت خواهد آورد.
خصوصيت سوم رحمت و مهربانى است . بايد نسبت به مردمى كه مى خواهيد از خانه ، جاده ، امنيت ، مرز و كسب و كار آنها محافظت كنيد احساس رافت و رحمت داشته باشيد، مردم بايد اين معنا را لمس كنند كه همان نيروى مقتدر و باصلابتى كه در مقابل مخل امنيت با كمال قدرت و صلابت مى ايستد، وقتى با مردم و افراد مظلوم مواجه مى شود با رحمت و رافت برخورد مى كند. پس سه عنصر قدرت ، عزت و رحمت خصوصياتى است كه در نيروى انتظامى پيدا شد. اين نيرو در حدى خواهد بود كه جامعه اسلامى مى تواند به عنوان پشتوانه اى كار آمد و قابل قبول به او تكيه كند.
نكته اى وجود دارد كه در حقيقت محور اين بحثها است ، و آن موضوع دفاع از ارزشهاى اسلامى است . هم شما و هم آحاد ملت ايران بايد به اين نكته توجه كنيد. اگر مجموعه اى با قدرت و عزت در ميان مردم ظاهر شد، همه بايد بدانند كه اين مجموعه بنا دارد از ارزشهاى اسلامى دفاع كند. در درون نيروى انتظامى بايد ارزشهاى اسلامى معيار و ميزان باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس