زندگینامه - وفات آیةالله «شیخ محمد لاکانی» (1421 ق)

زندگینامه

تاریخ وقوع: وفات آیةالله «شیخ محمد لاکانی» (1421 ق)
. - . - . - . - . -
حضرت آیت‌الله شیخ محمد لاکانی (ره) در 28 صفر سال 1331  هـ .ق برابر با 17 بهمن 1291ه‍ .ش در نجف اشرف، دیده به جهان گشود.
پدرش، آیت‌الله حاج شیخ مهدی لاکانی از شاگردان آیات عظام: آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ‌الشریعة اصفهانی بود که در سال 1338 هـ .ق به دستور سید محمدکاظم یزدی ـ صاحب ‌عروة‌الوثقی ـ  در ایام طفولیت به همراه خانواده اش به ایران آمد و مقیم رشت شد.
 بعد از چندی توقف و تحصیل برای ادامه درس راهی تهران گردید ولی چون جو حاکم بر تهران مناسب نبود مجدداً به رشت مراجعت و در مدت چهار سال رسائل و مکاسب را نزد پدر و سایر اساتید چون شیخ حسن رشاد و شیخ ابوطالب شفتی و حاج شیخ احمد طاهری تلمذ نمود در سال 1310 شمسی قم را انتخاب و از محضر درس آیت الله خوانساری ، حاج شیخ مهدی مازندرانی ، آیت الله حجت ، آیت الله صدر استفاده کرد.
حضرت آیت الله شیخ محمد لاکانی
در سال 1322 شمسی به قصد زیارت عتبات عالیات به عراق رفت و در حدود شش ماه در نجف اشرف سکونت اختیار کرد و پس از کسب فیض از محضر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله عراقی و در یافت درجه اجتهاد از آنان به قم مراجعت و به تدریس و تالیف مشغول گردید و تعداد زیادی از محصلین گیلانی و غیر گیلانی از محضر درسش استفاده نموده اند.
حضرت علامه علاوه بر اجازه اجتهادی که از مرحوم آقای سید ابوالحسن اصفهانی و آقای ضیاء عراقی وآقا سید محمد حجت کوه کمره ای گرفت از آیت الله بروجردی نیز اجازه اجتهاد مطلق دریافت کرده و وکیل تام الاختیار ایشان در استان گیلان بودند. قابل ذکر است که آیت الله بروجردی فقط به دو نفر اجازه اجتهاد مطلق دادند که یکی از آنها ایشان بودند.
حضرت آیت الله شیخ محمد لاکانی
آیت الله لاکانی در سال 1329 شمسی به مکه معظمه و مدینه منوره مسافرت نموده و در مراجعت از عتبات عالیات و زیارت مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) چون والدش کسالت داشت به ناچار راهی رشت شد و اداره مدرسه و مسجد خواهر امام (ع) و اقامه نماز جماعت و تبلیغ و ترویج دین و تربیت طلاب علوم دینی و محصلین مدرسه مستوفی را بعهده گرفت .ائمه جماعات و وعاظ و خطبایی که اکثر مساجد و محافل منطقه گیلان را اداره می کنند از شاگردان آیت الله لاکانی می باشند.
هم‌زمان با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره)، حضرت آیت‌الله لاکانی با ساختن مساجد در کنار مراکز فساد، در برابر تبلیغات ضد دینی رژیم پهلوی ایستاد.و افزون بر آن، به ساخت مهدیه، بیمارستان، بازسازی بقعه‌های بزرگان عرفان ٬ و بقعه و مسجد بزرگ خواهر امام (س) رشت پرداخت.
او در دوران خفقان محمد رضا خانی تحت انواع محدودیتها و فشارهای رژیم منحوس پهلوی بوده که به تربیت و تعلیم طلاب مشغول بوده و شاگردانی چه در قم و چه در رشت تربیت کرده که هر کدام در نقطه ای از مملکت منشاء خیر و برکت هستند.
معظم له پس از عمری تلاش و مجاهدت در 14 دی ماه سال 1379 دارفانی را وداع گفت و پیکر مبارکش در بقعه متبرکه خواهر امام (ع) رشت به خاک سپرده شد.
آن فقیه فرزانه سرانجام پس از عمری تلاش و مجاهدت در 8 شوال 1421 هـ .ق برابر با 14 دی 1379 هـ .ش در 90 سالگی در رشت، زندگی را بدرود گفت.پیکر پاکش پس از تشییع بی‌سابقه مردم و نماز گزاردن شاگردش، حضرت آیت‌الله  احسانبخش در بقعه متبرکه خواهرامام (س) رشت به خاک سپرده شد.
آثار آیت الله لاکانی:
01- شرح بر قطع و ظن و استصحاب و تعادل و تراجیح رسائل شیخ.
02- شرح بر مکاسب محرمه و معاطاه و خیارات (متاجر شیخ انصاری).
03- شرح بر مباحث الفاظ و برائت کفایه الاصول آخوند خراسانی.
04- رساله ای در قطع.
05- رساله ای در ظن.
06- رساله ای در برائت و اشتغال.
07- رساله ای در استصحاب.
08- رساله ای در تعادل و تراجیح.
09- رساله در شکوک.
10- رساله ای در قاعده (من ملک شیئا ملک الاقراریه).
11- رساله ای در قاعده لاضرر.
12- رساله ای در رضاع.
13- رساله ای در جمع بین الرایین(اصاله المهیه و الوجود).
14- رساله ای در بحث نفس مناسب با منظومه سبزواری.
15- رساله ای در اعتقادات.
16- رساله مبسوطی در علم اخلاق بقلم عصری.
17- رساله ای در علم درایه.
18- رساله ای در اشتباهات شهید ثانی.
19- رساله ای در اقتباسات آخوند(صاحب کفایه)از دیگران.
20- رساله ای در اشتباهات شیخ انصاری.
21- رساله ای در عصاره دوره منطق و معقول و فقه و اصول.
22- رساله ای در قواعد فقیه و اصولیه.
23- رساله ای در کر و اختلافات در آن و جمع بین اقوال و روایات.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس