وفات «ابن سيرين بصری» (110 ق) - 9 شوال

وفات «ابن سيرين بصری» (110 ق)

تاریخ وقوع: 9 شوال
درگذشت "ابن سيرين بصری" خوابگزار معروف مسلمان(110 ق)درگذشت «ابن سيرين بصری» خوابگزار معروف مسلمان (110 ق)
ابوبكر محمد بن سيرين بصري، فقيه و راوي حديث بود كه از تابعين، احاديث فراواني را نقل كرده است. وي در سال 31 يا 33 هجري قمري به دنيا آمد. در ابتدا شغل بزّاري داشت و بسيار زيبا و با جمال بود. روزي زني وي را به بهانه‏ ي خريد اجناس بزازي، به خانه‏ ي خود برد و او را به گناه فرا خواند و به او گفت: در صورتي كه خواسته‏ ام را برآورده نسازي، آبرويت را مي‏برم. ابن‏ سيرين براي آن‏كه حِسِّ تَنَفُّر و انزجار را در زن برانگيزد خود را به نجاست آلوده مي‏كند و به اين ترتيب خود را از گناه مي‏رهاند. مي‏گويند در نتيجه‏ ي آن تقوي، وي به علم تعبيرخواب آگاه گرديد، به ‏حدي كه او را «تاليِ يوسف صديق» مي‏شمارند. همه‏ ي تعبيرات او، از ذوق سليم و فكر ثاقب بود و حوادث رؤيايى را با آيات قرآني و احاديث نبوي و يا حقايق خارجي تطبيق مي‏نمود. ابن‏ سيرين براي احاديث پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) اهميت بسياري قائل بود و در حفظ و نقل حديث، دقيق و محتاط بود و همين دقت نظر او موجب شد تا مؤلفان برجسته، روايت‏هايش را قابل استناد بدانند. ابن سيرين در زمان حيات خود، محضر 30 نفر از اصحاب پيامبر را درك كرد و كتب و نسخه ‏هاي خطي گوناگوني را به زبان‏هاي مختلف از خود بر جاي گذاشت. ويژگي‏هايى چون رعايت جانب احتياط در مسايل شرعي، يك روز در ميان روزه گرفتن، شب زنده‏ داري، بردباري، نرم‏خويى، پرهيز از بحث و جَدَل، اعتراف به لغزش‏هاي خويش و اميدواري فراوان به رحمت الهي، از ابن سيرين چهره ‏اي چونان زاهدان و پارسايان بزرگ ساخته است و همين امر موجب شده تا برخي از كساني كه در زمينه‏ ي سير و سلوك كتاب‏هاي مهم نگاشته ‏اند، در وي به گونه‏ ي الگوي پرهيزگاري و پارسايي بنگرند.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس