وفات آیةالله علامه «فانی اصفهانی» (1419 ق) - 14 شوال

وفات آیةالله علامه «فانی اصفهانی» (1419 ق)

تاریخ وقوع: 14 شوال
رحلت محقق نامي علوم اسلامي، آيت اللَّه "سيد ضياءالدين علامه فاني اصفهاني" (1377 ش)رحلت محقق نامي علوم اسلامي، آيت اللَّه "سيد ضياءالدين علامه فاني اصفهاني" (1377 ش)
آيت‏اللَّه سيدضياءالدين علامه فاني اصفهاني در حدود سال 1290 ش (1330 ق) در اصفهان و در خانداني عالم به دنيا آمد. وي در نوجواني بر اثر عشق وافر به تحصيل به فراگيري علوم اسلامي پرداخت و پس از آن به فعاليت‏هاي سياسي و اجتماعي دست زد. فعاليت‏هاي ايشان از قبيل: انتشار هفته نامه نداي دين در اصفهان در دوران دكتر مصدق، مبارزه با بهائيان، پيوستن به جرگه فداييان اسلام و نيز سخنراني‏هاي آتشين عليه دستگاه حاكم و انتقاد از اوضاع زمان از جمله فعاليت‏هاي آيت اللَّه علامه فاني در اين دوران بود. اين فعاليت‏ها عكس‏العمل رژيم را به دنبال آورد و با فشارهايي كه به ايشان وارد گرديد وي در 37 سالگي مجبور به مهاجرت به عتبات عاليات شد. علامه فاني در نجف از دروس خارج آيات عظام: سيد عبدالهادي شيرازي، سيد محسن حكيم، سيد محمود شاهرودي و سيد ابوالقاسم خويي و ديگران استفاده برد واز آنان اجازه اجتهاد و روايت گرفت. وي در نجف بر اثر ملازمت و تماس دائم با محقق فرزانه، آقابزرگ تهراني و استفاده از محضر او، در فنون كتابشناسي و رجال موفق به نوشتن آثار ارزشمندي گرديد. استاد علامه، پس از ده سال توقف در نجف به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني و حل مشكلات مردم همت گماشت. از آيت اللَّه علامه فاني اصفهاني آثار متعددي بر جاي مانده كه برخي از آن‏ها از اين قرارند: تفسير ضياء، تحقيق كتاب الوافي در شانزده جلد و تحقيق مجمع الرجال در هفت جلد. استاد علامه فاني اصفهاني سرانجام در دهم بهمن 1377 ش برابر با 14 شوال 1419 ق بر اثر شدت بيماري در 87 سالگي چشم از جهان فروبست و پس از تشييعي باشكوه، در جوار مزار علامه مجلسي به خاك سپرده شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس