فاجعه خونین مدرسه فیضیه (1382 ق) - 25 شوال

فاجعه خونین مدرسه فیضیه (1382 ق)

تاریخ وقوع: 25 شوال
  
فاجعه خونین هجوم به مدرسه فیضیه (1382 ق)
فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه توسط عوامل رژیم شاهنشاهی نقش مهمی در افشای ماهیت رژیم پهلوی و شكل گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی داشت. این فاجعه در روز دوم فروردین 1342 شمسی مطابق با روز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) روی داد . پس از آشكار شدن بیش از پیش نیت سوء رژیم پهلوی در اسلام زدائی كه خصوصا با تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز لوایح ششگانه و انقلاب باصطلاح سفید شاه و ملت به وقوع پیوست ، روحانیت مبارز شیعی ساكت ننشسته و دست به اعتراض علیه اقدامات رژیم زدند و در راس آنها حضرت امام خمینی عید سال 42 را عزای عمومی اعلام كردند كه با استقبال عمومی مردم مواجه شد. رژیم پهلوی كه روحانیت شیعی را بزرگترین مانع اهداف سوء خود می دانست در توطئه ای از پیش طرح ریزی شده به قصد تضعیف حوزه و روحانیت به مدرسه فیضیه حمله كرد و پس از مقاومت طلاب به روی آنها آتش گشود و عده زیادی از طلاب را شهید و یا مجروح كرد. در این حمله وحشیانه عده ای از طلاب را از بالای پشت بام مدرسه فیضیه به پایین انداختند و فجایع بسیاری را به بار آوردند و در نهایت به غارت كتاب ها و وسایل آنها پرداختند . اگرچه رژیم قصد داشت با این توطئه قدرت سرپنجه خود را به روحانیت نشان دهد و آنها را وادار به عقب نشینی و سكوت در برابر نیات و اهداف سوء خود نماید ، اما با رهبری هوشیارانه و جامع حضرت امام خمینی (ره) این جنایت هولناك بعنوان لكه ننگی بر دامان رژیم در تاریخ ثبت شد و این تاریخ، نقطه عطفی در مبارزات روحانیت و مردم مسلمان بر علیه رژیم گردید.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس