شهادت۳۳نفرازراهپیمایان روزقدس درنیجریه(1393ش) - 27 مرداد

شهادت۳۳نفرازراهپیمایان روزقدس درنیجریه(1393ش)

تاریخ وقوع: 27 مرداد
مردم روزه دار شهر «زاریا» واقع در «ایالت کادونا» در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان پس از برگزاری نماز جمعه همگام با دیگر مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه، راهپیمایی روز قدس را برگزار کردند.
اما این راهپیمایی با حمله نیروهای نظامی منطقه روبرو شد و برخی از سربازان ارتش نیجریه از پشت به سمت صفوف راهپیمایی‌ کنندگان تیراندازی کردند. آنان همچنین تظاهرات‌کنندگانی که فرار می کردند را تحت تعقیب قرار داده و به سمت آن‌ها شلیک کردند.
این هجوم ناجوانمردانه منجر به شهادت 33 نفر از شیعیان روزه دار و زخمی شدن دهها تن دیگر شد. نیروهای امنیتی همچنین ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را نیز بازداشت کرده‌اند.
«احمد زکزاکی»، «حمید زکزاکی» و «محمود زکزاکی» سه فرزند «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان زاریا در این حادثه شهید شدند و «علی زکزاکی» دیگر فرزند او مجروح شد و در بیمارستان  تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
احمد و حمید زکزاکی در یکی از دانشگاههای چین تحصیل می کردند و محمود نیز در حوزه علمیه بیروت به دروس دینی اشتغال داشت.
برخی منابع غیر رسمی نیز خبر دادند که یک فرزند شیخ زکزاکی در همان محل تظاهرات به شهادت رسید و دو پسر دیگر شیخ زکزاکی پس از بازداشت بر اثر شکنجه نیروهای امنیتی در بازداشتگاه به شهادت رسیده‌اند.
به گزارش خبرنگار ابنا از نیجریه، ارتش با تانک و خودروهای نظامی از پایتخت این کشور به زاریا آمده بود و این حمله هدفمند و از پیش طراحی شده بود.
«ابراهیم موسی» سردبیر هفته‌نامه «المیزان» وابسته به جنبش اسلامی نیجریه در این مورد گفت: "این راهپیمایی بدون هرگونه خشونت و یا حادثه خاصی برگزار شده و مشخص نیست نیروهای ارتش به چه دلیل دست به این حمله زده‌اند".
جنبش اسلامی نیجریه که فراخوان برپایی این راهپیمایی را در شهر زاریا داده بود مسوولان این کشور را به طرح ریزی برای کشتار در هنگام راهپیمایی روز جهانی قدس متهم کرد و اعلام کرد که در بین شهدا یک زن نیز وجود دارد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس