محدّث و رجالی - وفات آیةالله علی نمازی (1364 ش)

محدّث و رجالی

تاریخ وقوع: وفات آیةالله علی نمازی (1364 ش)
 آیة الله، حاج شیخ علی نمازی شاهرودی (ره) (1333ق-1405ق=1294ش-1364ش)، مجتهد ، فقیه ، رجالی و محدث ولا مقام  و از شاگردان بارز آیت الله میرزا مهدی اصفهانی خراسانی (ره)
 ایشان در شاهرود متولد و مقدمات و سطوح عالی را در همان شهر نزد پدر خود و دیگر عالمان زادگاهش فرا گرفت.
سپس راهی حوزه خراسان گشت تا از حوزه آن دیار بهره مند گردد. این عالم فاضل از استعدادی پر توان برخوردار بود و کوششی پیگیر و پشتکاری خستگی ناپذیر داشت. از اینرو به مدارج علمی دست یافت و در سن 20 سالگی مجتهدی توانا بود . او مدتی نیز به نجف اشرف رفت و از محضر عالمان آن حوزه استفاده برد. وی در ریاضیات نیز صاحب اطلاع بود و همچنین در طب گیاهی، چنانکه افتخار دیگر ایشان این بود که حافظ قرآن کریم بود. خطی زیبا داشت و تألیفات خود را با خط زیبای خود می نوشت، و با زبان فرانسه آشنایی داشت. شرح حال این عالم گرانقدر و معرفی آثار او در چند جا آمده است، از جمله:
1- «مستدرک سفینه البحار» جلد اول، ص5 تا 23 ، چاپ بنیاد بعثت، تهران ، 1409ق.
2- «مستدرکات علم رجال الحدیث »، جلد اول، ص3 تا 18 ، چاپ حسینیه عمادزاده (اصفهان)، 1412ق.
3- «زندگانی علامه بزرگوار، آیة الله نمازی شاهرودی»، نوشته حجة‌الاسلام حاج شیخ حسن نمازی، چاپ تهران، 1365ش (رساله‌ای به قطع جیبی، در 32صفحه).
 آثار، چاپ شده
 1- «مستدرک سفینة البحار»، در 10 جلد، شرحی درباره این کتاب خواهد آمد.
2- «مستدرکات علم رجال الحدیث»، در 8 جلد، شرحی درباره این کتاب نیز خواهد آمد.
3- الهادی الی الحق (بر اساس صحاح سته).
4- الاعلام الهادیة فی اعتبار الکتب الاربعه.
5- ابواب رحمت.
6- تاریخ فلسفه و تصوف.
7- مناسک حج.
8-رساله تفویض (درباره تفویض امور دین و تشریع از سوی خدای متعال به پیامبر اکرم «ص» ائمه طاهرین «ع».
9- علم غیبت امام «ع» (چاپ شده با کتاب اثبات ولایت).
10- اصول دین .
11- رساله نورالانوار (مختصر و مفصل)، (چاپ شده با کتاب اثبات ولایت).
12- ارکان دین.
13- اثبات ولایت.
14- قرآن و عترت در اسلام.
15- زندگانی حبیب‌بن مظاهر اسدی.
16- تاریخچه مجالس روضه‌خوانی و عزاداری...
 آثار، چاپ نشده
 17- مُستطرفات المعالی (در علم رجال، مؤلف متتبع، در این کتاب، کتاب «رجال» ابوعمر و کشی سمرقندی را مرتب کرده و روایان بسیاری را که در آن کتاب نیامده‌اند بر آن افزوده است).
18- روضات النظرات (فقه استدلالی، در حدود 10جلد، شامل ابواب عبادات: صلاة، صوم، حج و...و بیشتر معاملات: بیع، حواله، لُقطه، صید و ذباحه، ارث، وصیت، نذر، حَلف، حدود، احکام اراضی و...).
19- مجموعه‌ای در طب.
20- معرفة الاشیاء (طب گیاهی).
21- معارف الهیه (دوره کامل).
22- حاشیه بر «تفسیر برهان» (مشتمل بر احادیثی که از صاحت تفسیر برهان فوت شده است).
23- حاشیه بر «رجال» شیخ طوسی و تصحیح آن.
24- حاشیه بر «رجال» مامقانی.
25- حاشیه بر «رجال» آیة الله العظمی خوئی.
26- حاشیه بر «بحارالانوار».
27- حاشیه بر «حدائق».
28- حاشیه بر «جواهر».
29- حاشیه بر «وقائع الشهور».
30- حاشیه بر «رساله رجبیه»، تألیف محدث بیرجندی، صاحب کتاب سودمند «کبریت احمر»، درباره آداب اهل منبر.
(8)- در اینجا شرح مختصری را که فرزند فاضل ایشان، حجة الاسلام، حاج شیخ حسن نمازی، درباره دو کتاب «مستدرک سفینة البحار» و «مستدرکات علم رجال الحدیث» مرقوم داشته است برای خوانندگان می‌آوریم:
 این علامه بزرگوار، در دوم ماه ذیحجه سال 1405 هجری قمری (مرداد1364ش)، در مشهد مقدس دیده از جهان فرو بست، و پیکرش از کنار مسجد محمدی- که در آن نماز جماعت می‌خواند (در خیابان علیا)- به سوی حرم مطهر رضوی به صورتی با شکوه تشییع شد، و پس از ادای مراسم، در یکی از حجره‌های ضلع شمال شرقی صحن آزادی (صحن نو) به خاک سپرده گشت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس