شهادت «علی قدوسی» (1401 ق) - 6 ذی القعده

شهادت «علی قدوسی» (1401 ق)

تاریخ وقوع: 6 ذی القعده
== == == == ==
شهيد علي قدوسي، در سال 1306 در خانواده‌اي روحاني در شهر نهاوند متولد شد. پدرش يکي از روحانيون برجسته نهاوند و نزد آيت‌الله بروجردي از احترام خاصي برخوردا ر بود. شهيد قدوسي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي در زادگاهش در سال 1323 شمسي وارد حوزه علميه قم شد و از محضر بزرگاني چون آيت‌الله العظمي بروجردي و حضرت امام خميني (ره) استفاده کرده و به درجه اجتهاد نايل آمد. شهيد قدوسي از همان آغاز طلبگي، علاقه خاصي به اخلاق و عرفان داشت و در پي همين علاقه به کسب فضايل اخلاقي پرداخت. ايشان در ميدان مبارزه عليه رژيم شاهنشاهي نيز، هميشه از پيشگامان بود و سابقه مبارزات وي به پيش از 15 خرداد 1342 بر‌مي‌گردد. اين مبارزات طي سالهاي 42-41 در پرتو خروش امام خميني عليه شاه به اوج رسيد و ايشان نيز به عنوان يک شاگرد عاشق امام با فداکاري و سخت‌کوشي به مبارزه پرداخت تا اينکه که در سال 1345 به دنبال کشف تشکيلات مبارزاتي گروهي از علما و روحانيون، از جمله حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني، شهيد قدوسي نيز دستگير و به زندان قزل قلعه انتقال يافت. شهيد قدوسي براي احياي فرهنگ ارزشمند اسلامي اهميت ويژه‌اي قائل بود و به همين جهت اهم فعاليت خود را صرف پايه‌ريزي يک سيستم آموزشي نو و پر ثمر نمود و به موازات فعاليت سياسي، با همکاري شهيد بهشتي اقدام به تأسيس مدرسه حقاني (‌منتظريه)‌ و مکتب توحيد کرد و با اعمال شيوه‌اي نو و کارساز ، اين دو نهاد آموزشي را الگويي براي ساير مراکز آموزشي و فرهنگي قرار داد. شهيد قدوسي پس از انقلاب به فرمان امام خميني به سمت دادستان کل انقلاب برگزيده شد و پس از 31 ماه در 14 شهريور 1360 بر اثر انفجار يک بمب آتش‌زا در دادستاني انقلاب توسط منافقين، ناجوانمردانه به شهادت رسيد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس