بخشی از سوگندنامه پزشکی - ولادت «ابن سینا» و «روز پزشک»

بخشی از سوگندنامه پزشکی

تاریخ وقوع: ولادت «ابن سینا» و «روز پزشک»
  
== == == == ==
ابن سينا پس از معالجه نوح بن منصور پادشاه ساماني به دربار نوح راه يافت و در سن بيست و يك سالگي شروع به تاليف كتب مختلف نمود و پس از چندي در سراسر ايران شهرت بسزائي يافت .
وي سالهاي آخر عمرخود را در اصفهان در حمايت علاءالدوله كاكويه گذرانيد و در سفري كه همراه او  به همدان ميرفت بيمار شد و به سال 428 درگذشت. آرامگاه وي هم اكنون در شهر همدان قرار دارد. او را به واقع بايد از نوابغ روزگار دانست. ابن سينا عمر خود را در راه كسب علم و دانش و تاليف كتب مختلف صرف كرد و آني از كارعلمي فراغت نيافت.
تعداد تاليفات او تا يكصد و بيست كتاب  گفته شده كه اغلب آنها به زبان عربي است و ازآن جمله كتاب شفا در فلسفه و حكمت، قانون در طب و اشارات شهرت جهاني دارد . معروفترين اثر وي به زبان فارسي، دانشنامه علائي است و بسياري از نوشته هاي ابن سينا به زبانهاي ديگر ترجمه شده است.
«بخشی از سوگند نامه پزشكي»:
«اكنون كه با عنايات و الطاف بيكران الهي در شرف پذيرفتن مسئوليت خطير پزشكي قرار گرفته ام ... من در برابر قرآن كريم به خداوند قادر متعال، خدايي كه بر همه امور آگاه است و تمامي موجودات در قبضه قدرت اوست سوگند ياد مي كنم كه به احكام مقدس اسلام و حدود الهي با ديده احترام بنگرم ، از خيانت و تضييع حقوق بيماران به طور جدي پرهيز كنم . نسبت به حفظ اسرار آنان جز در مواقع ايجاب ضرورت شرعي پايبندي كامل داشته باشم و خدا را در همه حال حاضر و ناظر شئون خود بدانم».
به واقع  پزشكان  ضامن سلامت جامعه، امنيـت روحي بيماران و فرشتگان نجاتي هستند كه  درد جسم را  با روح  بلندشان در سايه  لطف الهي التيام  مي بخشند و روز پزشك فرصت مغتنمي است تا سياستگذاران و مديران عرصه آموزش پزشكي و بهداشت و درمان كشور با همفكري، همراهي و مساعدت همه مجامع و نيروهاي دلسوز جامعه پزشكي سياست ها و راهكارهاي ترويج و اشاعه ارزش هاي معنوي و اخلاق پزشكي و ارتقاء جايگاه و منزلت شاغلين حرفه هاي پزشكي را مورد بازخواني و توجه قرار داده و با برنامه ريزي و بهره مندي از توانمندي هاي ملي در عرصه تقنيني و اجرائي، مسئوليت ملي خويش را در جهت حل و رفع معضلات و مشكلات جامعه پزشكي كشور، به ويژه پزشكان جوان اداء نمايند.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس