شرحی کوتاه - شهادت آية‏اللَّه «سيداسداللَّه مدني» (1360 ش)

شرحی کوتاه

تاریخ وقوع: شهادت آية‏اللَّه «سيداسداللَّه مدني» (1360 ش)
  
20شهريور، مصادف است با سالروز شهادت عالم ربانى و زاهد مجاهد آيةاللَّه حاج سيد اسداللَّه مدنى به دست منافقين منحرف و تبهكار.
آيةاللَّه حاج سيد اسداللَّه مدنى در سال 1323 هجرى قمرى در شهر دهخوارقان (آذرشهر) ديده به جهان گشود.
در سنين جوانى براى تحصيل‏علوم دينى به قم عزيمت كرد و پس از گذراندن دروس مقدماتى نزديك سه - چهار سال به تحصيل درس فلسفه در محضر امام امت(رضوان الله) پرداخت‏و در جلسات درسى آيةاللَّه حجت نيز حضور يافته و از شاگردان برجسته آن مرحوم به حساب مى‏آمد.
آيةاللَّه مدنى از همان دورانى كه در قم طلبه بود، مبارزات سياسى خود را براى سرنگونى رژيم فاسد پهلوى آغاز كرد و به همين جهت در همان‏زمان از قم به آذرشهر تبعيد شد.
پس از تبعيد آيةاللَّه مدنى از آذربايجان عازم شهر مقدس نجف در عراق شد و تدريس و تحصيل خود را در آنجاشروع كرد و در درسهاى مرحوم آيةاللَّه سيد عبدالهادى شيرازى، مرحوم آيةاللَّه حكيم و آيات عظام ديگر شركت كرده و به دستور آيةاللَّه حكيم‏روزانه 13 تا 14 جلسه درس از كفايه، رسائل، مكاسب و لمعه را براى شاگردان تدريس مى‏كرد.
شهيد مدنى اولين كسى بود كه در جريان قيام 15خرداد سال 42 ملت م
سلمان و به پاخاسته ايران در نجف، از حضرت امام تبعيت كرده و در انتشار تلگرام آيةاللَّه حكيم به همين مناسب نقش‏بسزايى داشت.
آيةاللَّه مدنى در نجف سوابق مبارزاتى زيادى داشت، به طورى كه در زمان حكومت عبدالسلام عارف كه برادر عبدالرحمان عارف بود از طرف‏آيةاللَّه حكيم، كه از مراجع بزرگ شيعه در آن زمان بود، فتوايى صادر شد با اين عنوان كه كمونيستى بودن، كفر و الحاد است.
در باره اين فتوا ازطرف بعثيون و كمونيستهايى كه در حكومت عراق رسوخ كرده بودند، اهانتهايى به ايشان شد و آيةاللَّه حكيم به عنوان اعتراض به اين اعمال به‏كوفه رفته بودند كه در آن موقع مرحوم آيةاللَّه مدنى دست به عملى ابتكارى زده و طلاب را جمع كرده و كفن پوشيده و به منزل آيةاللَّه حكيم رفتندو از ايشان خواستند كه دستور جهاد بدهند.
آيةاللَّه مدنى در سال 50 به فرمان امام امت جهت تدريس علوم دينى به خرم‏آباد رفته و در آنجا حوزه علميه كماليه به همت و تلاش ايشان‏تأسيس شد.
سپس بر اثر فعاليتهايى كه عليه رژيم ستمشاهى داشت به نورآباد ممسنى، گنبدكاووس، بندر كنگان و مهاباد تبعيد شد و بااوج‏گيرى انقلاب اسلامى از تبعيد به قم بازگشته و پس از پيروزى انقلاب به د
عوت مردم همدان راهى اين شهر شد.
آيةاللَّه مدنى در جريان‏تشكيل مجلس خبرگان از سوى مردم همدان به آن مجلس راه يافت و پس از شهادت آيةاللَّه قاضى طباطبايى كه امام جمعه تبريز بود از سوى‏امام خمينى(رضوان الله) به عنوان نماينده امام و امام جمعه تبريز انتخاب شد و در همين سنگر بود كه همچون جد بزرگوار خود حضرت على(ع) در محراب‏عبادت توسط منافقى تبهكار به شهادت رسيد.
گوشه‏اى از ويژگيهاى شهيد آيةاللَّه مدنىشهيد آيةاللَّه مدنى پيش از هر چيز به طهارت نفس و تقوا اهميت مى‏داد و حتى پيروزى بر دشمنان و طاغوتها را زمانى مفيد و مؤثر مى‏دانست‏كه همراه با تقوا و اصلاح نفس باشد و با بيان گيرا و شيرين خود مى‏گفت:
ما بايد بدانيم وقتى مى‏توانيم از اين پيروزى استفاده ببريم كه اول خودمان نفسمان را اصلاح كرده باشيم؛ به اين معنا كه اگر نفسمان اصلاح‏نشده باشد پيروزى به هر حدى برسد، چاره دردهاى ما نخواهد كرد.
همه طاغوتها را سركوب كردن وقتى به دردتان مى‏خورد كه در مملكتِ‏بدن خودمان حكومت اللَّه مستقر شده و حكومت طاغوت ريشه‏كن بشودو او خود حقيقتاً در ملك جان خويش حكومت الله را مستقر كرده و به قول امام عزيز، عمرى را در تهذيب نفس گذ
رانده بود.
داشتن نيروى‏جاذبه و دافعه قوى، از ويژگيهاى برجسته شهيد مدنى بود؛ همان چيزى كه به قول استاد مطهرى بيانگر شخصيت والاى اشخاص بوده و نشانگروجود پايگاههاى مثبت در افراد الهى است.
ايشان در اين مورد حقيقتاً به جد بزرگوار خود على(ع) اقتدا كرده بود.
يكى از نزديكان آيةاللَّه مدنى درباره اين ويژگى ايشان مى‏گويند:
ايشان آنچنان جاذبه داشت كه وقتى بچه‏هاى خودمانى به ايشان مى‏رسيدند خيال مى‏كردند كه با پدرشان يا محرم اسرارشان روبه‏رو شده‏اندو آنچنان دافعه داشت كه دشمنان خدا طمع در ايشان نمى‏كردند.
شهيد مدنى در جهت علمى نيز عالمى كم‏نظير بوده و از استادان معروف و برجسته حوزه به شمار مى‏رفت.
حضرت امام كه سخنانشان هميشه‏معيار دقيق و روشنى براى شناخت اشخاص و ويژگيهاى آنهاست درباره علم و ديگر خصوصيات ايشان چنين گفته‏اند:
شهيد مدنى از چهره‏هاى كم‏نظيرى بود كه به حد وافر از علم، عمل، تقوا، تعهد، زهد و خودسازى برخوردار بودآيةاللَّه مدنى گرچه مقام علمى و عملى‏شان بسيار بالا بوده و مجتهد بلندمرتبه بوده و امام ايشان را به عنوان سيد العلماء اعلام مى‏شناختند؛ليكن تواضعشان به حدى بود كه هيچگاه اظهارى كه
بيانگر علم و اجتهاد باشد نمى‏كرد و حتى از نوشتن رساله با وجود داشتن صلاحيت كامل‏و اصرار فراوان ديگران خوددارى مى‏نمود.
يكى از نزديكان شهيد مدنى در اين باره مى‏گويد:
يك شب به مناسبت ازدواج يكى از برادرانى كه نزد ايشان خدمت مى‏كرد، مجلسى ترتيب داده شده بود كه ايشان هم حضور داشت، آن شب‏ايشان بسيار خوشحال بود و براى آنها صحبت مى‏كرد، مى‏فرمود وقتى كه من در نجف بودم عده‏اى از من خواستند كه رساله بنويسم، مخالفت‏كردم براى اينكه مرجعى چون حضرت آيةاللَّه خمينى - روحى له الفداء - وجود دارد و ما بايد همه مقلّد چنين مرجعى باشيم.
آيةاللَّه مدنى عشق وافرى نسبت به ائمه اطهار داشت و اين عشق سبب شده بود كه به آن اسوه‏هاى الهى اقتدا كند و همين اقتداى عملى به ائمه‏اطهار سبب گرديد كه ايشان به عنوان فرزند شايسته ائمه اطهار و مكتب و دين شناخته شود.
نقل قول زير از زبان يكى از نزديكانش، مؤيدمطلب است:
يكى از روحانيون كه در نجف از شاگردان ايشان بود نقل مى‏كرد كه يك روز ايشان آيةاللَّه مدنى سر كلاس درس مطلبى را بدين شرح نقل‏مى‏كردند كه من در دو موضوع نسبت به خودم شك كردم يكى اينكه آيا به من كه سيد اسداللَّه مى‏گويند وا
قعاً سيد هستم و ديگر اينكه آيا منشهيد مى‏شوم يا نه؟ بعد به حرم امام حسين(ع) رفتم و در آنجا با ناله و زارى از امام خواستم كه جواب سؤالات مرا بدهد.
بعد از مدتى يك شب‏امام حسين(ع) را در خواب ديدم كه بالاى سر من آمد و دستى بر سر من كشيد و اين جمله را فرمود:
يا بُنَىَّ أَنْتَ مَقْتُول كه جواب دو سؤال من درآن بود، ايشان مرا فرزند خود خطاب كرد؛ يعنى من سيد و از نسل پيامبرم و به من بشارت داد كه در راه دين كشته مى‏شوم.
سرانجام در تاري10/06/60 زمان موعود رسيد و بشارت جدش به حقيقت پيوست و آيةاللَّه سيد اسداللَّه مدنى پس از عمرى تهذيب نفس،تلاش در راه دين و ارشاد مردم همچون جد بزرگوارش على(ع) به دست منافقى از تبار ملجميان به شهادت رسيد و فوز عظيم يافت.
امام خمينى در شهادت اين عالم متقى فرمودند:
با شهيد نمودن يك تن ديگر از ذريه رسول‏اللَّه9 و اولاد روحانى و جسمانى شهيد بزرگ اميرالمؤمنين(ع) سند جنايت منحرفان و منافقان به‏ثبت رسيد.
سيد بزرگوار و عالم عادل عاليقدر و معلم اخلاق و معنويات حجةالاسلام والمسلمين شهيد عظيم‏الشأن مرحوم حاج سيد اسداللَّه‏مدنى - رضوان‏اللَّه عليه - همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت
به دست منافقى شقى به شهادت رسيد.
اگر با به شهادت رسيدن مولاى‏متقيان، اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزيزش شهيد مدنى هم آرزوى منافقان را برآورده خواهد كرد.
خط سرخ شهادت خط آل محمد و على است، و اين افتخار از خاندان نبوت و ولايت به ذريه طيبه آن بزرگواران و به پيروان خط آنان به ارث‏رسيده است.
درود خداوند و سلام امت اسلامى بر اين خط سرخ شهادت و رحمت بى‏پايان حق تعالى بر شهيدان اين خط در طول تاريخ وافتخار و سرفرازى بر فرزندان پرتوان پيروزى‏آفرين اسلام و شهداى راه آن.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس