زندگینامه - وفات آیةالله «کمالوند خرم آبادی» (1282 ق)

زندگینامه

تاریخ وقوع: وفات آیةالله «کمالوند خرم آبادی» (1282 ق)
روح‌الله کمالوند خرم‌آبادی (۱۳۱۹ قمری، خرم‌آباد - ۱۳۴۳ شمسی، تهران) از روحانیون سده ۱۴ ایران و از فعالان سیاسی علیه اقدامات اجتماعی محمدرضا شاه بود. وی از شاگردان آیت‌الله بروجردی و از هم درسان آیت‌الله خمینی بود. آیت‌الله کمالوند به عنوان نماینده روحانیون با شاه ملاقات کرد و مخالفت روحانیون شیعه با طرح انقلاب سفید به وی اعلام کرد.[۱]
زندگینامه
روح‌الله کمالوند در سال ۱۳۱۹ قمری در خانواده‌ای کشاورز در خرم‌آباد به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش گذراند و علوم اسلامی را نزد ابوتراب جزایری آموخت. سپس در سن هفده سالگی به بروجرد رفت تا در محضر آیت‌الله حسین بروجردی فقه بیاموزد. پس از آن به سلطان‌آباد یا اراک امروزی رفت و شاگرد عبدالکریم حائری یزدی شد. در اراک وی همدرس روح الله موسوی خمینی شد که وی نیز از شاگردان آیت‌الله حائری بود. با مهاجرت آیت‌الله حائری به قم، کمالوند نیز همراه وی به این شهر روانه شد. بعدها با مهاجرت آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم، روح الله کمالوند فرصت دوباره یافت تا در درس وی حاضر شود و یکی از شاگردان برجسته و بعدها از یاران نزدیک وی شد.
بازگشت به خرم‌آباد
گروهی از مردم خرم‌آباد در سال ۱۳۲۹ خورشیدی به قم آمدند و ضمن دیدار با آیت‌الله بروجردی که در آن زمان مرجع تقلید بزرگ شیعیان شده بود، از او خواستند روح الله کمالوند را برای ارشاد دینی به خرم‌آباد بفرستد. با موافقت آیت‌الله بروجردی، کمالوند به همراه گروهی از روحانیون و طلبه‌های جوان، راهی زادگاه خود شد و به تاسیس و رونق حوزه علمیه آن شهر همت گماشت که امروزه با نام حوزه علمیه کمالیه شناخته می‌شود. در خرم‌آباد به فراخواندن مردم به مبارزه علیه حزب توده پرداخت.
انقلاب سفید
با اعلام طرح اصلاحات اجتماعی و اقتصادی محمدرضا شاه و مردم معروف به «انقلاب سفید»، روحانیون ایرانی به مخالفت با این طرح پرداختند. آیت‌الله کمالوند به دلیل داشتن ارتباط با افرادی در دستگاه حاکمه، نقش واسطه را در تبادل نظرات روحانیون و شاه داشت. وی به نمایندگی از طرف روحانیون قم، پیام مخالفت روحانیت با طرح انقلاب سفید را به محمدرضا شاه رساند.
شاگردان
برخی از شاگردان آن مرحوم عبارتند از حضرات آیات و حجج الاسلام :
دكتر حمیدی عیدی(استاد دانشگاه)
سید محمد تقی شاهرخی خرم آبادی(نماینده خبرگان رهبری)
شیخ مهدی قاضی خرم آبادی (رئیس دانشگاه حقوق قم)
سید محمد صالح طاهری خرم آبادی (نماینده مجلس)
دکتر حجت الله ساکی خرم آبادی(مجتهد - استاد حوزه و دانشگاه)
سید یدالله صدری(مدیر مدرسه كمالیه خرم آباد)
شیخ عباس علی صادقی(رئیس فعلی مدرسه کمالیه)
سید حسن طاهری خرم آبادی(نماینده خبرگان رهبری)
وفات
روح‌الله کمالوند در سال ۱۳۴۳ دچار سکته قلبی شد و برای درمان روانه تهران شد. اما در همین شهر درگذشت. جنازه وی در مسجد بالاسر قم در مجاورت آرامگاه آیت‌الله بروجردی به خاک سپرده شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس