شرحی کوتاه - شهادت سیدعباس موسوی دبیرکل حزب الله(1412ق)

شرحی کوتاه

تاریخ وقوع: شهادت سیدعباس موسوی دبیرکل حزب الله(1412ق)
سید عباس موسوی روحانی شیعه لبنانی است. او سال‌های اول زندگیش در کنار نیروهای فلسطینی با اسرائیل جنگید و وقتی برای تحصیل به عراق رفت با رژیم بعث به مقابله برخاست و هنگامی که به لبنان برگشت با تشکیل حزب الله به صورتی جدی‌تر وارد نبرد با اسرائیل شد. وی متأثر از اندیشه‌های شهید سید محمد باقر صدر و امام خمینی بود و برای دیدار با ایشان در سال ۱۹۷۹ میلادی به ایران آمد. او در سال ۱۹۹۱م به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد و در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ میلادی به شهادت رسید.
تولد
سید عباس موسوی در سال ۱۹۵۲ میلادی در شهرک نبی شیت از توابع بعلبک لبنان به دنیا آمد.
تحصیلات
او در سال ۱۹۶۶ در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به توصیه وی به حوزه علمیه صور (معهد الدراسات الاسلامیة) رفت و تحصیلات حوزوی خود را از آنجا آغاز کرد.
سفر به نجف
او در سال ۱۹۶۷ میلادی برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف اشرف هجرت کرد و پس از گذراندن دروس سطح در حوزهٔ آنجا، در دروس آیت الله خویی و آیت الله سید محمد باقر صدر شرکت کرد.
وی ارتباط گسترده‌ای با شهید صدر داشت و او بود که مقدمات آشنایی سید حسن نصر الله را با شهید صدر فراهم کرد.
فعالیت در لبنان
سید عباس موسوی به علت فعالیت سیاسی علیه رژیم بعث در عراق تحت فشار حکومت آنجا بود و از سوی دیگر از وضعیت ناگوار محرومان در لبنان اطلاع داشت و به همین دلیل در سال ۱۹۷۹ به لبنان مراجعت کرد.
در همان سال حوزهٔ علمیه‌ای در شهر بعلبک با نام امام منتظر تأسیس کرد. همسر وی نیز حوزه‌ای با نام الزهراء برای تحصیل بانوان دایر نمود.
در سال ۱۹۷۹ میلادی، تجمع علماء المسلمین را برای هماهنگی بیشتر میان روحانیون لبنانی ایجاد کرد.
در سال ۱۹۸۲ میلادی به همراه چند نفر از روحانیون مبارز لبنانی، تشکل حزب الله را برای مقابله با تجاوزات اسرائیل بنا نهاد و تا سال ۱۹۸۷ میلادی مسؤول تشکیلات حزب الله در جنوب لبنان بود.
دبیر کلی حزب الله
او در ماه مارس ۱۹۹۱ میلادی از سوی شورای مرکزی حزب الله لبنان به عنوان دبیر کل این حزب انتخاب شد تا پس از شیخ صبحی طفیلی دومین دبیرکل این حزب باشد.
شهادت
سید عباس موسوی ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ میلادی برای شرکت در مراسم سالگرد شیخ راغب حرب به روستای جبشیت سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. هلی‌کوپترهای اسرائیلی با توجه به اطلاعاتی که از طریق جاسوسان اسرائیل در لبنان به دست آورده بودند به کاروان اتومبیل‌های سید عباس موسوی حمله کردند و با هدف قرار دادن خودروی وی، او و فرزند و همسرش را به شهادت رساندند.
خلبان مهاجم به کاروان وی در سال ۲۰۰۸ و روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت در سال ۲۰۱۲ جزئیاتی از ماجرای ترور وی را فاش کردند.
آثار منتشر شده درباره وی
سریال الغالبون ۲ با حدود ۲۰۰ بازیگر از سریال‌های طولانی لبنان است
آثار مکتوب و رسانه‌ای متعددی درباره سید عباس موسوی تولید شده است که برخی ازاین آثار عبارتند از:
کتاب زندگی و مبارزات شهيد سيدعباس موسوی (دبيرکل حزب‌الله لبنان)، تألیف غلامرضا گلی زواره.
کتاب زبر الحدید ۲ تألیف فاطمه مصلح‌زاده.
ماهنامه «شاهد یاران» ویژه شهید سید عباس موسوی با عنوان «زیتون سرخ» به همت گروه مجلات شاهد.
مستند زندگی خوب مرگ خوب.تولید گروه حماسه و دفاع شبکه اول تلویزیون جمهوری اسلامی ایران.
مستند زیتون تلخ. این مستند را که از شبکه تهرانِ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است.
سریال الغالبون ۲؛ این سریال نخستین بار در ماه رمضان سال ۱۳۹۲ از شبکه المنار و با دوبله فارسی در ماه رمضان سال ۱۳۹۳ از شبکه آی فیلم تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد.
منبع

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس