شرحی مفید - شكنجه ابن زيات بدستور متوكل عباسى(233ق)

شرحی مفید

تاریخ وقوع: شكنجه ابن زيات بدستور متوكل عباسى(233ق)
محمد بن ‏عبدالملك، معروف به زيّات ‏و وزير، در دوران خلافت معتصم ‏عباسى )هشتمين خليفه عباسيان به خاطر برخوردارى از فضل و دانش و تبحّر در علم نحو و لغت، جذب دستگاه خلافت عباسى گرديد.
وى به معتصم ‏عباسى، بسيار نزديك و از خواص وى به شمار مى‏آمد. به همين جهت، معتصم ‏عباسى مقام وزارت را به وى واگذار كرد و بر ارج و منزلت او افزود.
زيات به خاطر برخوردارى از ذوق شعر، دانايى و حسن سلوك و پشتيبانى از دستگاه خلافت و فروتنى در برابر خليفه وقت، موقعيت مناسبى براى خويش به وجود آورد.
وى در دوران خلافت سه تن از خلفاى عباسى (معتصم، واثق و متوكل) نقش مؤثرى در حكومت و خلافت داشت و براى خوش‏خدمتى خلفا و تدبير امور سياسى و نظامى، تلاش‏هاى بليغى به عمل آورد.
پس از مرگ معتصم ‏عباسى در نيمه ربيع ‏الاوّل سال 227 قمري، با پسرش ابوجعفرهارون، ملقب به الواثق‏ باللّه بيعت شد.
در تمام دوران خلافت پنج‏سال و نُه ماهه واثق ‏عباسى، زيّات، مقام وزارت را بر عهده داشت و يكه ‏تاز ميدان سياست بود.
وى در اين مدت، تنورى چوبين كه اطراف آن را از داخل با ميخ‏هاى آهنين برجسته كرده بودند، درست كرد و مخالفان خود و حكومت را در داخل آن شكنجه مى‏كرد.
متوكل ‏عباسى كه در دوران خلافت معتصم و واثق، يك جوان عياش، بى‏بندوبار و هوس‏باز بود و طمع به خلافت داشت، هميشه مورد بى ‏مهرى و تحقير واثق‏ عباسى و وزيرش زيات قرار مى‏گرفت.
قاضى‏ احمد بن ‏ابى ‏داود كه شاهد رشد روز افزون مقام و قدرت زيّات در دستگاه خلافت عباسى بود، بر او رشك مى‏ ورزيد و دشمنى او را در قلب خود پنهان مى‏كرد.
قاضى ‏احمد بن ‏ابى ‏داود، برعكس زيات، نسبت به متوكل مهربانى كرده و وى را محترم مى ‏شمرد. در ذى‏حجّه سال 232 قمرى، واثق‏ عباسى وفات يافت و  متوکل عباسی، به عنوان دهمين خليفه عباسى بر تخت خلافت تكيه زد. وى در آغاز، زيات را از وزارت عزل و احمد بن ‏ابى ‏داود را به وزارت خويش نصب كرد. متوكل روز به روز با تحريكات احمد بن ‏ابى ‏داود، نفرت خويش نسبت به زيات را آشكار مى‏ساخت. تا در هشتم صفر سال 233 قمرى، دستور دستگيرى و حبس زيات را صادر كرد. ايتاخ به دستور متوكل، زيات را زندانى و به انواع شكنجه ‏ها آزرد و تمام دارايى‏ اش را مصادره كرد و سرانجام وى را در همان تنورى كه براى شكنجه مخالفان خود درست كرده بود، انداخته و آن قدر وى را شكنجه كردند، تا به ديار نيستى شتافت. برخى گفته ‏اند كه در زير تازيانه جان داد.(1)
1- نك: تاريخ ‏دمشق (ابن عساكر)، ج54، ص 133 و تاريخ ابن‏خلدون، ج2، ص .425.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس