شهادت آیةالله «دستغيب شیرازی» (۱۳۶۰ ش) - ۲۰ آذر

شهادت آیةالله «دستغيب شیرازی» (۱۳۶۰ ش)

تاریخ وقوع: ۲۰ آذر
روز جمعه ۲۰ آذر ۱۳۶۰ مطابق با ۱۴ صفر ۱۴۰۲ ه‍ ق آيةالله سيد عبد الحسين دستغيب ، مردى كه عمرى را در محراب عبادت و در خدمت به خلق خدا سپرى كرده بود، در حالى كه عازم سنگر نماز جمعه در شهر شيراز بود، در يكى از كوچه ها با انفجار بمبى توسط منافقين ، به شهادت رسيد.
زندگينامه
سـيـد عـبـد الحـسـيـن ، بـه سـال ۱۲۸۸ شـمـسـى در شـيـراز در يـك خـانـواده روحـانـى كـه ۸۰۰ سـال سـابـقه علم و فضيلت دارند، پا به عرصه وجود نهاد. پدرش ‍ سيد محمد تقى هنگام تولد فرزندش در كربلا به سر مى برد و از آنجايى كه ولادت اين كودك مقارن با عاشوراى سال ۱۳۳۲ قمرى بود، نام او را عبد الحسين نهادند.
در سـالهاى كودكى ، از بركت هوش سرشار و استعداد شكوفايى كه خداوند به او عطا فرموده بود، تحصيلات مقدماتى را به اتمام رساند. شهيد در دوازده سالگى پدر خويش را از دست داد و مسئوليت خانواده بر عهده او قرار گرفت .
در سال ۱۳۱۰ شمسى ، براى ادامه تحصيل راهى نجف شد و از محضر آيات حاج شيخ كاظم شيرازى ، اصفهانى ، حاج سيد ميرزا اصطهباناتى و حاج مـيـرزا عـلى آقـا قـاضـى كـسـب فيض كرد و به درجه اجتهاد رسيد. پس از مراجعت از نجف ، ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد جامع عتيق شيراز و ترويج و تـبـليـغ ديـن اسلام ، به تحصيل و فراگيرى علم و دانش ادامه داد و از محضر فقيه و عارف نامى ، مرحوم آيه الله حاج شيخ محمد انصارى كسب فيض كرد.
در سـال ۱۳۲۱ شـمـسـى ، بـه هـمـت شـهـيـد دسـتـغـيـب مـسـجـد جـامـع عـتـيـق شـيـراز كـه از بـنـاهـاى تـاريـخـى و بـيـش از هـزار سـال قـدمـت دارد، مـرمـت و بـازسـازى شـده و از ويـرانـى نـجـات يـافـت . از آن زمـان بـه بـعـد، ايـن مـسـجـد نـزديـك بـه چـهـل سـال ، چـون گـوهـرى تـابـنـاك در سـرزمـيـن فـارس مـى درخـشـيـد و در طـى ايـن مـدت آيـه الله دسـتـغـيـب ، بـا بـرپـايـى مـرتـب مـراسم دعاى كـمـيـل ، زيـارت عاشورا و دعاى توسل ، و بيان درسهاى اصول عقايد، تفسير قرآن و اخلاق ، آن مكان را به سنگر هدايت و تربيت نسلى زنده و مجاهد تبديل كرده بود. آيه الله دستغيب كه رياست حوزه علميه فارس را به عهده داشت ، بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، مدارس علميه قوام ، هاشميه و آستانه شيراز را كه سالهاى طولانى توسط رژيم پهلوى تعطيل شده و خالى از طلاب بود، داير كرد.
مبارزات سياسى
مبارزات سياسى شهيد از زمان رضاخان آغاز گشت . هنگامى كه رژيم پهلوى دست به كشف حجاب زد، او بطور آشكار به مخالفت پرداخت . تهديدها و آزار و اذيت رژيم هيچگونه خللى در اراده او در ادامه مبارزه وارد نمى ساخت و حتى زمانى كه ايشان را ممنوع المنبر مى كردند، بر روى زمين مى نشست و مـردم را مـوعـظـه مـى كرد و وقتى ماءمورين رضاخان اعتراض ‍ مى كردند، پاسخ مى داد كه او را از منبر رفتن منع كرده اند، نه از سخن گفتن بر روى زمين .
اوج مـبـارزات شـهـيـد عـليـه رژيـم ، زمـانـى بـود كـه رژيـم لوايـح شـشـگـانـه و مـسـائل ايـالتـى و ولايـتـى را مـطـرح كـرده كـه مـنـجـر بـه جـنـبش سال ۱۳۴۱ و آغاز نهضت امام خمينى (ره ) و قيام خونين پانزده خرداد ۱۳۴۲ شد.
در ۱۵ خـرداد ۱۳۴۲، تـوسـط دژخـيـمـان شـاه بـازداشـت و بـه تـهـران تـبـعـيـد شـد. در سال ۱۳۴۳، نيز براى دومين بار دستگير و به تهران اعزام و زندانى و سپس تبعيد شد.
از ايـن تـاريـخ بـه بـعد، كه موج خفقان بر جامعه ايران سايه خود را گسترده بود، شهيد با زيركى و پايمردى هر چه تمامتر مبارزات ضد رژيم مـردم مـسـلمـان ، بـويـژه اهـالى مـحـتـرم فـارس را رهـبـرى مـى كـرد. در سـال ۱۳۵۶، عـوامـل شـاه ، ايـشـان را مـدتـى در مـنـزل خـود مـحـصـور و تـحـت نـظـر داشـتـنـد كـه ايـن اقـدام بـا عـكـس العـمـل شـديـد مـردم انـقـلاب شيراز روبرو شد و رژيم مجبور به عقب نشينى گرديد. پس از كشتار وحشيانه رژيم شاه در پنجم رمضان در شيراز كه مـنـجـر به تعطيلى مسجد جامع اين شهر به مدت دو هفته شد، حكومت نظامى اعلام گرديد و آن عالم مجاهد را دستگير و در تهران زندانى و سپس ‍ تبعيد كردند. در طى اين مقطع از مبارزات بود كه آيه الله دستغيب ، به همراه چهار تن ديگر از علما اعلاميه اى صادر و شاه را از سلطنت خلع نمودند.
شـهـيـد دسـتـغيب پس از پيروزى انقلاب اسلامى به نمايندگى از مردم استان فارس در اولين مجلس خبرگان انتخاب و در همين ايام بنا به در خواست مردم و به فرمان امام (ره ) به سمت امام جمعه شيراز منصوب گرديد.
آيه الله دستغيب از ارادتمندان به امام (ره ) و حاميان سرسخت ولايت فقيه بود. يك بار در جمع سپاه پاسداران شيراز فرمودند.
((هـر كـس بـگـويـد مـن امـام زمـان (عـج ) را قـبـول دارم ول امـام امـت را قـبـول نـدارم ، دروغ مـى گـويـد، بـانـيـد امـام زمـان را هـم قـبـول نـدارد. اگـر امـام زمـان هم مى آمد اطاعت او را نمى كرد. اين يك اعتراف كذب زبانى است ، دروغ مى گويد. به خدا كسى كه مخالف با نايب امام زمان (عج ) مى كند و مى گويد من به امام زمان عقيده دارم ، عقيده خشك و خالى معنى ندارد، اما وقتى امام است كه تو ماءموم او باشى .))

 
پيام امام خمينى (ره ) به مناسبت شهادت آيةالله دستغيب
 
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون

شـهـادت بـراى فـرزندان اسلام و ذريه پيامبر عظيم الشاءن - (صلى الله عليه و آله ) - و اولاد فاطمه - عليهاسلام - و يادگاران حسين - سلام الله عليه - در راه هدف و اسلام عزيز و قرآن كريم ، چيزى غير عادى و پديده اى غير معهود نيست .
مـلت بـزرگ اسـلام از مـحـراب مـسـجـد كـوفـه تـا صـحـراى افـتـخـارآمـيـز كـربـلا و در طـول تـاريـخ پـرارزش سـرخ تـشـيـع ، قـربـانـيـانـى ارزشـمـنـد بـه اسـلام عـزيـز و فـى سـبـيـل الله تقديم نموده و ايران شهادت طلب هم از اين پديده سعادتمند مستثنى نيست و انقلاب اسلامى گوش و چشمش پر از اين شهيدان حسين گونه اسـت . ملت عزيز ما در روز رستاخيز با سرافرازى در پيشگاه مقدس ‍ خداى بزرگ و پيامبران و اولياء عظيم الشاءن ، صفهاى طولانى از شهيدان در راه دفاع از حق عرضه مى دارد، از علماى اعلام و ائمه جمعه و جماعت تا فداكاران و سربازان در جبهه هاى دفاع از حريم مقدس اسلام .
پـيـامـبـر بزرگ اسلام كه بر امم ديگر حتى به سقط، مباهات مى كند، مطمئن هستيم به فداكارى اين عزيزان جبهه و پشت جبهه و اين شهيدان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجدها و بيمارستانها مباهات مى فرمايد. و چه بهتر و گواراتر كه با شهادت اين فرزندان اسلام و ذريه طاهره بر افـتـخـارات آن بـزرگـوار در روز عـرض اعـمـال ، هـر چه بيشتر بيفزاييم . عزيزان و نور چشمان ما در جبهه هاى جنوب و غرب هر روز با سركوبى اشـرار آمـريـكـايـى و عـقـب رانـدن و بـه جـهـنـم فـرسـتـادن جـنـود شـيـطـان بـراى اسـلام سـربـلنـدى و عـظـمـت خـلق مـى نـمـايـنـد. بطورى كه تاب تحمل اين پيروزيها را از آمريكاييان خارج و داخل ، منافق و منحرف سلب نموده و بر جنون و وحشيگريهاى آنان افزوده است .
شما فرضا شهيد بهشتى را گناهكار بدانيد، شهداى ديگر مثل شهيد مدنى و شهيد دستغيب كه جز تربيت محرومان و هدايت مردم گناهى نداشته اند، با چـه انـگـيـزه شـهـيـد مـى كـنـيـد. شـمـا بـه گـمـان خـود اگـر ايـنـان را بـه جـرم وفـادارى بـه اسـلام و طـرفـدارى از مـحـرومـان و مـظـلومـان مـسـتـحـق قـتـل بـدانـيـد، اطـفـال مـعـصـومـى كـه در گـهـواره جـاى دارنـد و زبـان بـاز نـكـرده انـد چـه گـنـاهـى دارنـد؟ جـز آنـكـه اطفال مسلمانانى هستند كه مخالف سلطه آمريكا به جان و مالشان مى باشند.
امـروز جـمـعـه و نـمـاز و عـبـادت ، دسـت جـنـايـتـكـار آمـريـكـايـيـان يـك شـخـصـيـت ارزشـمـنـد كـه مـربـى بـزرگ و عـالمـى عامل كه گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ايران و اهالى محترم فارس گرفت و حوزه هاى علميه و اهالى ايران را به سوگ نشاند.
حضرت حجه الاسلام و المسلمين شهيد حاج سيد عبد الحسين دستغيب را كه معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهورى اسلامى بود با جمعى از هـمـراهـانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابر قدرت و ابرجنايتكار زمان ايفا كردند، به گمان آنكه به ملت رزمنده ايران آسيب رسانند و آنـان را در راه هـدف بـه سـسـتـى بـكـشـند. اين كور دلان نمى بينند كه در هر شهادتى و در هر جنايتى ملتى متعهد به اسلام و كشور، مصمم تر و در صحنه حاضر ترند؟ اينان پس از بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عامهاى فجيع مردم بى پناه ، فرياد جنگ جنگ تا پيروزى را نشنيدند كه ملت وفـادار، شـهـادت را در راه خـدا بـا آغـوش بـاز پـذيـرا هـسـتـنـد؟ يـا مى خواهند شكستهاى لشكر كفر را و آتشى كه به جان دوستان و اربابانشان از پيروزى رزمندگان ايران افتاده است با خون اين مردان خدا فرو نشانند؟
ايـنـك سـزاوار اسـت اصـحـاب نـظـر و اربـاب تـحـليـل در ايـن شـرارتـهـا و جـنـايـتـهـا فـكـر كـنـنـد كـه انـگـيـزه آنـكـه در هـر پـيـروزى و دنـبـال هـر شـكـست حزب بعث آمريكايى يك جنايت بزرگ از اين منافقان و منحرفان واقع مى شود، چيست . از باب بعث آمريكا يك جنايت بزرگى از اين مـنـافـقـان و مـنـحـرفـان واقـع مـى شـود، چـيـسـت . از بـاب اتـفـاق نـمـى شـود بـاشـد كـه دنـبـال پـيـروزى آبـادان جـنـايـتـى واقـع و دنـبـال فـتـح بـسـتـان بـاز جـنـايـتـى و امـروز بـه دنبال فتح عظيم در غرب و شكست مفتضحانه دشمنان اسلام ، اين جنايت بزرگى واقع شد.
آيا اينها همه بنا به اتفاق است يا حساب شده و ديكته شده عمل مى شود؟
آيـا مـا اين بزرگان ، علما و معلمان ارزشمند را براى جبران شكست آمريكا در منطقه و صدام آمريكايى در جبهه ها از دست مى دهيم ؟ رحمت خداوند بر اين مجاهدان عظيم الشاءن كه شهادتشان پيروزى اسلام را بيمه مى كند ننگ و نفرت بر آمريكاى جنايتكار و دست نشاندگان و هواداران آن .
اينجانب اين ضايعه بزرگ و فاجعه اسفناك را بر حضرت مهدى - ارواحنا له الفدا - و ملت شجاع ايران و اهالى معظم استان فارس و خانواده آن شهيد تـسـليـت مـى دهم و به پيشگاه مقدس پيامبر اسلام اين فداكاريهاى ملت اسلام و مجاهدات قشرهاى مختلف ايران را تبريك عرض مى كنم و براى خاندان ايـن شـهـيـد پرافتخار از خداوند تعالى توفيق صبر و بردبارى و سلامت طلب مى نمايم . سلام بر مجاهدان بزرگوار اسلام و درود بر رزمندگان غرب و جنوب و تهنيت بر نيروهاى نظامى و مردمى پيروزى آفرين در جبهه غرب .
از خداوند تعالى پيروزى نهايى بشكر اسلام را بر قدرتهاى شيطانى مسئلت مى نمايم .

 
و السلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس