افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388ش) - 30 بهمن

افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388ش)

تاریخ وقوع: 30 بهمن
افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388ش)افتتاح ناوچه جماران با حضور رهبر انقلاب (1388ش)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‏ام بهمن‏ ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی با سفر به بندرعباس، ناوشکن جماران را افتتاح کردند. به گفته‌ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ سال پیش، رهبر انقلاب، خود دستور ساخت این ناوشکن را داده بودند. رهبر انقلاب طی این مراسم، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این پروژه‌ عظیم، از آنان خواستند که به اجرای چنین طرحی قانع نشوند و ایده‌های بزرگ‌تر را طرح‌ریزی کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: «آن روزى که این‌جا توى همین کارخانجات نیروى دریایى در بندرعباس، مسئله‌ ساخت یک ناوشکن با ابعاد قابل قبول براى دریاى عمان، براى اقیانوس هند، با تجهیزات مناسب مطرح شد، به نظرم می‌رسد که در‌‌ همان دیدار، بعضى‌ها بودند که به نظرشان می‌رسید این کار شدنى نیست. نه‌فقط شدنى بود، بلکه نسبت به همتى که امروز شما براى کارهاى بزرگ دارید، این یک کار چندان بزرگى هم به‏حساب نمى‌آید. یعنى امروز همت شما براى کارهاى بزرگ‌تر، به‌مراتب بیش‏تر از آن چیزى است که ناو جماران به ما دارد نشان می‌دهد و آن را در مقابل ما مجسم می‌کند.» ناوشکن جماران؛ مجهز به موشک‏های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‏های دریایی از جمله فجر ۲۷ به‏عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است. ناوشکن جماران، ۹۴ متر طول و قریب ۱۵۰۰ تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌ها روی آن نصب شده است. این ناوشکن می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد. ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیرسطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‏رسانی بالگرد‌ها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند. به آب انداختن این ناوشکن در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‏المللی بازتاب گسترده‌ای داشت. روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‏ الاوسط» با اعلام این خبر تأکید کرد که این ناوشکن اولین ناوشکن ایرانی است که می‌تواند موشک‌های دوربرد شلیک کند. این روزنامه تصریح کرد که ناوشکن ایرانی جماران مجهز به اژدرافکن و توپ است و قابلیت حمل بالگرد را نیز دارد. روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس ‏العربی» نیز این خبر را به نقل از تلویزیون ایران نقل و تأکید کرد که ایران، اولین ناوشکن ساخت داخل را در آب‌های خلیج فارس قرار داد. این روزنامه نیز مانند الشرق‏الاوسط در عین حال سعی کرد تا با نقل قول برخی کشورهای اروپایی در متهم کردن ایران درمورد برنامه هسته‌ای کشور، این خبر را تحت تأثیر قرار دهد. روزنامه «الحیات» چاپ لندن در بخش کوتاهی از گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و اظهارات حضرت آیت‏ الله خامنه‌ای و هم‏چنین واکنش کشورهای مختلف درمورد برنامه هسته‌ای ایران، خبر افتتاح نخستین ناوشکن ایرانی در خلیج فارس را منتشر کرد. پایگاه خبری «المنار» با اعلام این خبر، تأکید کرد که ایران با ساخت این ناوشکن به جمع کشورهای محدودی پیوست که توانایی ساخت و تولید ناوشکن‌های دریایی را دارند. این پایگاه خبری در گزارش کاملی، به تشریح فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم افتتاح این جماران پرداخت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس