وفات «سیدمحمود مجتهد سیستانی» (1372 ش) - 8 اسفند

وفات «سیدمحمود مجتهد سیستانی» (1372 ش)

تاریخ وقوع: 8 اسفند
آیت الله سید محمود مجتهد سیستانی(ره)
ولادت
وى در حدود ۱۳۵۴ قمرى در مشهد متولد شده و در بیت علم پرورش یافته و پس از خواندن دروس فارسى به تحصیل علوم پرداخته و ادبیات را از آقاى ادیب نیشابورى معاصر فراگرفته و سطوح را از مدرسین بزرگ مانند مرحوم حاج میرزا احمد مدرس یزدى و دیگران آموخته آنگاه به درس خارج آیت‏ اللَّه العظمى میلانى و آیات دیگر شرکت و استفاده کامل نموده و خود به تدریس پرداخته و هم به اقامه جماعت و تبلیغ دین و ترویج احکام اشتغال دارد.
برادر ارجمندشان (مرجع عالیقدر شیعه حضرت) آیةاللَّه حاج سیدعلى مجتهدى سیستانى از مدرسین و فضلاء بنام نجف اشرف ‏اند.
سید محمود فرزند عالم زاهد حجةالاسلام والمسلمین حاج سید محمدباقر فرزند علامه متقى آیت‏ اللَّه العظمى آقاى حاج سید على مجتهد سیستانى طاب اللَّه ثراه از فضلاء معاصر مشهد مقدسند.
خاندان
والد ماجدش مرحوم حجة الاسلام حاج سید محمدباقر سیستانى نیز از علماء ابرار و ائمه جماعت اخیار مسجد جامعه گوهرشاد بوده و جد گرامیش مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى حاج سید على مجتهد سیستانى از شاگردان مبرز و متعصب و غیور میرزا بزرگ شیرازى و از مراجع تقلید زمان خود و مخالف سرسخت مشروطه و مشروطه‏ خواهان بوده که شرح احوالش در کتاب علماء خراسان و کرام البرره و سایر تراجم مى‏ باشد.
تحصیلات
مترجم محترم در سال ۱۳۵۱ هجرى قمرى در مشهد مقدس در بیت علم و تقوا متولد و پرورش یافته و پس از رشد و خواندن مقدمات و ادبیات در خدمت مرحوم ادیب نیشابورى و سطوح را خدمت مرحوم حاج سید احمد مدرس یزدى و مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینى و مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى استفاده نموده است.
و بعد به درس خارج مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى حاج سید محمدهادى میلانى قدس‏ اللَّه سره حاضر و استفاده نموده و مدتى هم در قم از محضر برخى از آیات عظام بهره‏مند شده و سفرى هم به اعتاب عالیات نموده و مدتى اقامه و از دروس خارج آقایان آنجا مستفیض گشته و پس از آن به زادگاهش مشهد مقدس مراجعت نموده و به خدمات دینى و روحى از اقامت جماعت و تبلیغ احکام و ترویج دین و نشر معارف و فضائل اهل‏البیت علیهم‏السلام در حسینیه منزلش و نیز مسجد و جلساتش اشتغال دارند.
سید محمود بن العالم الجلیل حاج سید محمدباقر بن العلامه الحجة آیت‏ اللَّه العظمى حاج سید على مجتهد سیستانى معروف به (مجتهدى) اى افاضل علماء و ائمه جماعت معاصر مشهد مقدسند.
فعالیتها
گفتنی است حدودا ۳۰ سال جلسه تفسیر قرآن داشتند و اقامه جماعت نیز می کردند و از سال ها پیش به تدریس نیز اشتغال می ورزیدند، تدریس مکاسب، کفایه و منظومه (دوره های متعدد به همراه نقد فنی و عمیق فلسفی که افسوس در حوزه های دیگر رایج نیست و موجب رواج تقلید فکری و رکود عقلی است) و مشاعر و شرح تجرید و قبسات…محافل علمی، و مجالس مذهبی وی در مشهد از شهرت و ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود. ایشان سال‌ها در مسجد ولی عصر(عج) واقع در خیابان راهنمایی مشهد به اقامه‌ جماعت می‌پرداخت.
این عالم فرزانه در زمینه اذکار و ادعیه دریای مواجی بود که هر که با او می نشست به وسعت آن پی می برد اما آنچه که او پیوسته بر آن تاکید می کرد و حقیقت همه کمالات را در آن می دانست تمسک به صاحب مقام ولایت کبری حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ائمه معصومین (علیهم السلام) بود و بر ازدیاد معرفت و محبت و ولایت چهارده معصوم و تبری از دشمنان آنها توصیه می نمود، ذکر فضائل و مناقب امیرالمومنین (علیه السلام) ورد زبانش بود تا زمانی که چراغ عمر دنیویش به خاموشی گرائید و جان به جان آفرین سپرد و چه زیبا که در ماه مبارک رمضان به لقای بروردگار و موالیانش شتافت.
وفات
روز یکشنبه ۱۶ رمضان ۱۴۱۴ ق برابر با هشتم اسفند ۱۳۷۲ ش در سن شصت سالگی در مشهد مقدس، در جوار بارگاه منور امام رضا (علیه السلام) در صحن آزادی، جنب کفشداری شماره‌ی نُه به خاک سپرده شد رحمت خدای بزرگ بر او باد.
منبع به نقل از گنجینه دانشمندان (جلد نهم)
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس