زندگینامه به نقل از راسخون - وفات آیةالله «صبوری» در کاشان (1382 ش)

زندگینامه به نقل از راسخون

تاریخ وقوع: وفات آیةالله «صبوری» در کاشان (1382 ش)
(تو 1335 ق)، عالم دینى، فقیه و شاعر. پس از فراغت از مقدمات، در بیست سالگى شروع به تحصیل سطوح عالى در خدمت شیخ حسن فاضل و آیت‏ الله میرزا محمود روحانى و آیت‏ الله آقا میرزا محمد همدانى كرد. پس از تكمیل سطوح، مدت كوتاهى از درس خارج آیت‏ الله حایرى و پس از فوت آن استاد از درس آیت‏ الله سید محمد تقى خوانسارى و آیت‏ الله سید صدرالدین صدر در فقه و اصول، استفاده‏ ها برد. آن‏گاه به بروجرد رفت و از درس آیت‏ الله بروجردى بهره برد. وى داراى اجازاتى از آیت‏ الله خویى و آیت‏ الله میلانى و آیت‏ الله نجفى مرعشى و آیت‏ الله سید على علامه فانى اصفهانى بود. او در قم به انجام وظائف دینى مشغول بود تا به دعوت بعضى علماى كاشان در 1346 ق، براى تدریس و رسیدگى به امور محصلین آنجا، به آن شهر رفت و در مدرسه‏ ى {امام خمینی} سلطانى و مدرسه‏ ى گذر باباولى به تدریس سطوح عالى و خارج پرداخت.
از آثارش: «الفیه» موسوم به «سلك الدرر فى نظم الاثر»؛ «الدرر البهیه»، در ترجمه‏ ى وصیت‏نامه‏ ى امیرالمومنین (علیه السلام)، «الحجُةالقامعة على الكسرویة المبدعة»؛ «انباء الغیب فیما فیه لا ریب».[1]
شیخ جعفر بن حسین بن باقر صبورى قمى از علماء مبرز و دانشمندان متقى معاصر كاشان ست.
آنجناب در شهرستان مذهبى و علمى قم كه حرم اهل‏بیت علیهم‏ السلام است در حدود سال 1335 قمرى به دنیا آمده و بعد از پرورش در اوان بلوغ به تحصیل علوم عربى و ادبى پرداخته و بعد از فراغت از مقدمات در سن بیست سالگى شروع به تحصیل سطوح عالى خدمت مرحوم حجةالاسلام حاج شیخ حسن فاضل و آیت‏ اللَّه آقاى حاج میرزا محمود روحانى و مرحوم آیت‏ اللَّه آقا میرزا محمد همدانى نموده و پس از تكمیل آن مدت قلیلى از درس خارج مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى حاج شیخ عبدالكریم حایرى و پس از فوت آن مرحوم از درس خارج آیت‏ اللَّه محقق حاج سید محمدتقى خونسارى و آیت‏ اللَّه حاج سید صدرالدین صدر فقهاً و اصولا استفاده نموده.
آنگاه مهاجرت به شهرستان بروجرد و از محضر مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى بروجردى طاب ثراه در مدرسه (نوربخش) كه تدریس مكاسب محرمه مى‏نمودند مستفیض گردیده سپس به قم مراجعت و به انجام وظائف معموله پرداخته تا در سال 1364 قمرى كه بنابر دعوت بعضى از علماء مقیم كاشان كه حوزه علمیه تأسیس و از آیات عظام و زعماء حوزه علمیه قم استدعاء مدرسى و مدیرى براى اداره سرپرستى حوزه مذكوره كرده بود و آقایان هم معظم له را انتخاب كردند به كاشان عزیمت و چندى قیام به تدریس و رسیدگى امور محصلین آنجا نموده و بعد به وطن خود برگشته به قصد اینكه در حرم ائمه معصومین علیهم‏ السلام اقامت نماید كه اهالى كاشان از مرحوم آیت‏ اللَّه العظمى بروجردى و مراجع دیگر استدعاء بازگشت آنجناب را نموده و آن مرحوم هم فرمودند كه معین است معاودت شما به كاشان.
پس قبول نموده و به كاشان منتقل و در مدرسه سلطانى و مدرسه گذربابا ولى به تدریس سطوح عالى و خارج و تا حال تحریر بیش از سى سالست كه در دارالمؤمنین كاشان به اقامه جماعت و ترویج دین و تبلیغ احكام و تدریس و تألیف اشتغال دارند.
و از آثار قلمى و علمى آنجناب كتب زیر مى‏باشد.
1- الفیه موسوم به سلك الدرر فى نظم الاثر، (الفیة سمیتها سلك الدرر  و شحت بالاسناد فى نظم الاثر)
2- الدرر البهیه در ترجمه وصیت‏نامه امیرالمؤمنین على بن ابیطالب (علیه السلام) با فرزندش حضرت امام حسن (علیه السلام).
3- الحجة القامعة على الكسرویة المبدعه
4- انباء الغیب فیما فیه لا ریب.
آنجناب داراى اجازات عدیده روایتى و غیره از آیت‏ اللَّه العظمى خوئى و آیت‏ اللَّه العظمى میلانى و آیت‏ اللَّه العظمى نجفى مرعشى و آیت‏ اللَّه حاج سید على علامه فانى اصفهانى ادام اللَّه ظلالهم على رؤس المسلمین مى‏باشد.
نگارنده گوید: آیت‏ اللَّه صبورى عالمى متین و دانشمندى بارع و مانند شهرتش صبور و در مصائب و امور و داراى محامد اخلاق و محاسن اوصاف و عارى از تظاهر مى‏باشد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس