مروری بر عمليات بدر (1363) - عمليات بزرگ بدر در هورُالهويزه (1363 ش)

مروری بر عمليات بدر (1363)

تاریخ وقوع: عمليات بزرگ بدر در هورُالهويزه (1363 ش)
بـعـد از عـمـليـات خـيـبـر، دشـمـن عـلاوه بـر سـازمـانـدهـى سـپـاهـهـاى اول ، دوم ، سـوم و چـهـارم ، اقـدام بـه تـشـكـيـل فـرمـانـدهـى شـرق دجـله و رده هـاى مـواضـع پـدافـنـدى در سـراسـر مـنـطـقـه جـنـوب كـرد و در مـسـيـر آبـراهـهـا و در داخل نيزارها كمينهايى قرار داد تا در صورت هجوم نيروهاى ايرانى ، نقش هشدار دهنده و تاءخيرى داشته باشند و از نزديكى نيروهاى شناسايى به خـط دشـمـن نـيـز مـمـانـعت به عمل آورد و به منظور زير نظر داشتن هرگونه تحرك و داشتن ديد كلى بر هور و اطراف آن دكلهاى متعددى را نصب كرد. گـذشـتـه از كـمـيـن و نصب دكلها، در آبراهها و موانع قابل ملاحظه اى ايجاد كرد كه گذشتن از آنها بسيار سخت و بلكه غير ممكن مى نمود. بعد از اين مـوانع ، سيل بندى هم مشرف بر آب به عرض 12 متر و ارتفاع 2 متر احداث كرده و بر روى آن سنگرهاى متعددى تعبيه ، كه از سه طرف ، چپ راست و مقابل ، داراى ديد كافى بر روى آب بود.

شرح عمليات
با نزديك شدن زمان آغاز تك ، كشيدن عقبه ها به جلو، انتقال و جا به جايى نيروها و استقرار آنها در مناطق نزديك به محورهاى عملياتى حركت نيروها از نـقـطـه رهـايـى بـه سـوى هدفهاى مورد نظر و اعلام آمادگى آنها ، در ساعت 00:23 روز 19/12/1363، با قرائت رمز عمليات "ياالله . ياالله . يـاالله و قـاتـلوهـم حتى لا تكون فتنه ، يافطمه الزهراء. "نيروهاى سپاه و ارتش ، تهاجم خود را از دو محور شمالى و جنوبى به منظور تصرف و تاءمين تمامى هور الهويزه و كنترل جاده العماره - بصره در منطقه اى به وسعت بيش از 800 كيلومتر مربع آغاز كردند.
در سـاعـات اوليـه نـبـرد، تـمـامـى خـطـوط و اسـتـحـكـامـات دشـمـن بـه سرعت در هم كوبيده شد و با پيشروى نيروها در عمق ، اعجاب و شگفتى همگان برانگيخته شد.
در مـحـور تـرابـه ، كـه بـراى پـشـتـيـبـانـى در نـظـر گـرفـتـه شـده بـود. بـه خـاطـر دورى عـقـبـه و كـمـبـود آتـش پـشـتـيـبـانـى و مـسـائل ديگر، پيشروى به سوى هدف با كندى صورت مى گرفت . اما در محور پد خندق و رطه ، گذشته از شكستن خط، برخى از يگانها با حركت در عـمـق ، خـود را بـه هـدفـهـاى مـرحـله بـعـد نـيـز رسـانـدنـد. در نـتـيـجـه تـا صـبـح روز دوم عـمـليـات ، خـط اول دشمن بطور كامل در تصرف نيروهاى خودى در آمد و نيروها تا پشت رودخانه دجله پيشروى كردند و به سمت غرب ، در حاشيه شرقى رودخانه ، خـط پـدافـندى تشكيل دادند و با آتش سلاحهاى سبك تردد وسايل نقليه دشمن را روى جاده متوقف كردند. دشمن پس از كشف اهداف تك ، اولين فشارهاى خـود را بـا حجم بمبارانهاى وسيع و آتش توپخانه در محور شمالى منطقه و در حوالى پد خندق و الصخره متمركز كرد تا بدين وسيله از دستيابى نيروها به تنگه العزيز ممانعت به عمل آورد.
بطور كلى ، عمليات بدر پس از هشت روز جنگ و مقاومت ، با آزاد سازى روستاى ترابه ، لحوك ، نهروان ، فجره و نيز تصرف بيش از 800 كيلومتر مربع از اراضى هور و تصرف جاده خندق (الحجرده ) به طول 13 كيلومتر - واقع در 6 كيلومترى جاده عماره بصره - به پايان رسيد.

تلفات و خسارات وارده به دشمن
در اين عمليات ، 7 تيپ و 5 لشكر عراق بين 20 تا 100 منهدم شدند به لشكر گارد رياست جمهورى و نيروى كماندوى سپاه 3 نيز به ميزان 20 خـسـارت وراد آمـد و تـعداد كشته ها و زخميهاى دشمن از مرز 15 هزار نفر گذشت . ضمنا در طى اين عمليات 3200 نفر از نيروهاى دشمن به اسارت در آمـدند كه در ميان آنها 50 افسر و 380 ستوانيار و درجه دار مشاهده مى شد. از سوى ديگر 250 دستگاه نفربر، 40 قبضه انواع مختلف توپ، 200 دستگاه نفربر، 40 قبضه انواع مختلف توپ ، 200 دستگاه خودرو، 60 قبضه خمپاره انداز، 4 فروند هواپيماى پى - سى - 7 ملخ دار، 2 فروند ميگ و سوخو، 4 فروند هليكوپتر و نيز مقدار زيادى و سايل مخابراتى و سلاحهاى سبك از دشمن منهدم گرديد.
پـس از پـيـروزى در عـمـليـات بـدر، ابـعـاد و ويـژگـيـهـاى ايـن عـمـليـات ، عـراق را بـه عـكـس العـمـل واداشـت و بـا آغـاز حـمـلات هـوايـى بـه تـهـران و سـايـر شـهـرهـا سـعـى در تـغـيـيـر تـاكـتـيـك نـمـود كـه نـمـايـانـگـر شكل جديدى در جنگ بود.
تدبير مقابله به مثل با پرتاب موشك به عمق شهرهاى عراق ، از سوى ايران آغاز شد. به كارگيرى موشك به منزله ورود عنصرى جديد در معادله جنگ بود و عراق را با وضعيتى غير قابل پيش بينى مواجه كرد و بغداد طهم تلخ ضايعات ناشى از جنگ را بطور مستقيم و ملموس چشيد.
از سـوى ديـگـر بـه مـظـور خـنثى سازى جريانات عافيت طلبى كه مترصد بهره بردارى از شرايط موجود بودند، بنا به نظر امام (ره )، آيه الله هاشمى رفسنجانى ، در نماز جمعه تهران ، پيشنهاد كرد مردم مسلمان در روز قدس ‍ اقدام به راهپيمايى كنند تا بدين وسيله روشن شود كه جايگاه جنگ در ميان مردم چگونه است و گذشته از اين ، آيا جنگ شهرها بر مقاومت مردم تاءثيرى نهاده است يا خير؟

بـر ايـن اسـاس ، عـلى رغـم تهديدهاى مكرر رژيم عراق ، مبنى بر بمباران مردم ، راهپيمايى روز قدس همانند جريان سيلى خروشان آغاز شد و همزمان نـيـز عـمـليـات قـدس  در مـنـطـقـه هـور الهـويـزه انـجـام شـد. چـنـيـن شـرايـطـى تـلاشهاى چندين ماهه دشمن را براى به دست گرفتن ابتكار عـمل عقيم گذارد و عملا جمهوى اسلامى در سايه مقاومت مردم و مقابله به مثل در رويارويى با تعرضات دشمن ، توانست مرحله اى بحرانى را پشت سر گذارد و تهاجمات پى در پى خود را در ميدان رزم زمينى آغاز كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس