خدمات و فعالیت بنیاد شهید - تأسيس «بنياد شهيد انقلاب اسلامي» (1358 ش)

خدمات و فعالیت بنیاد شهید

تاریخ وقوع: تأسيس «بنياد شهيد انقلاب اسلامي» (1358 ش)

سـپـاه ، ارتـش ، بـسـيـج ، جـهـاد و دستگاههاى دولتى بايد ياد شهيدان را زنده بداند و مفهوم شهادت ، اين مفهوم با شهادت ، اين مفهوم با عظمت و پر ارزش و بـسـيـار مـوثر را در كشو ايران اسلامى ، در ميان ملت مبارز ايران احيا و حفظ كنند، اگر چه خون مطهر شهداى ما در سطح جهان بار ديگر اين مفهوم را احيا كرد.

آنـچـه مـهـم اسـت حـفـظ راه شـهـداسـت ، يـعـنـى پـاسـدارى از خـون شـهـدا، ايـن وظـيـفـه اول مـاسـت . در قبال شهدا همه موظفيم .
مقام معظم رهبرى
بـنـيـاد شـهـيـد در 22 اسـفـنـد 1358، بـه فـرمـان امـام (ره ) تـاسـيـس شـده و داراى شـخـصـيـت حـقـوقـى و اسـتـقـلال مـالى و ادارى اسـت و امور آن طبق مقررات و قوانين مربوط به نهادهاى عمومى غير دولتى و در چهار چوب اساسنامه مصوبه و آيين نامه هاى مـربـوط زيـر نظر رئيس جمهور و نظارت عاليه مقام معظم رهبرى اداره مى شود. احيا، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت طلبى ، نده نگهداشتن ياد شـهـيـدان و حفظ آثار آنان تجليل و تكريم از خانواده هاى معظم شهيدان ، جديت در امور فرهنگى خانواده ها شاهد، خود اتكايى و قانونمند كردن ارايه خـدمـات بـه آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتى شهادت در جامه ، محر فعاليتهاى اين نهاد مقدس است . البته سابقه اوليه ايـن نـهـاد به دوران آغاز قيام امام (ره ) له سال 1342، باز مى گردد. بعد از قيام خونين پانزده خرداد 1342 گروهى از روحانيون انقلاب و مبارز و افـراد نـيـكـوكـار بـه دسـتـور امـام (ره ) مـامـوريـت يـافـتـنـد تـا بـه خـانـواده هـاى شـهـدا رسـيـدگـى كـنـنـد، كـه ايـن كـار در طـول سـالهـاى مقاومت و مبارزه ادامه يافت و در سالهاى 57- 1356، دامن وسيعترى پيدا كرد. بعد از پيروزى انقلاب براى سامان دادن بيشتر به امور شـهـدا و خـانـواده هـاى آنـان ، بـا فرمان امام (ره ) بنياد آغاز به كار كرد كه با آغاز جنگ تحميلى و بيشتر شدن تعداد شهيدان ، وظيفه و تكليف بنياد شهيد سنگين تر شد.

فرمان امام خمينى (ره ) مبنى بر تاسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامى

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجه الاسلام آقاى حاج شيخ مهدى كروبى ايده الله تعالى
مـلت ريـف ايـران مـى دانـد كـه نـهـضـت اسـلامـى و پـيـروزى انـقـلاب اسـلامـى مـرهـون فـداكـارى قـشـرهـاى مـخـتـلف مـلت اسـت كـه در صـف سـف اول بـايـد شـهـداى انـقـلاب - رحـمـه الله عـليـهـم - و كـسـانـى را كـه در ايـن راه مـعـلول و آسـيـب ديـده شـده انـد، مـحسوب داشت . لهذا بايد رسيدگى كـامـل بـه خـانـدان شـهـدا و آسـيـب ديـدگـان و مـعـلوليـن در ايـن راه ، چـه در حـال انـقـلاب و چـه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود.
ابـتـدا لازم است سازمانى به سرپرستى جناب عالى و هياتى از معتمدين متدين و آگاه و آشنا بدين گوه امو، براى اين مقصد مهم تاسيس شود كه با اجراى طرحهاى مفيد آن ، ملت و دولت انقلابى دين خود را در مقابل اين گروه فداكار در راه انقلاب اسلامى ادا نماد. شوراى انقلاب موظف هستند براى اين شـروع مـهـم ، بـود چـه كـافـى تصويب نمايد و در اجراى آن سرعت عمل به خرج دهد و دولت و متصديان امور موظف هستند موارد زير را مورد تصويب و اجراى سريع قرار دهند:
1- اولويت فرهنگى : يعنى در مدارس و دانشگاه با تسهيلات مقتضى وارد شوند.
2- اولويت اقتصادى : يعنى مسكن ، وسايل زندگى و ساير مايحتاج زندگى براى آنان تهيه گردد.
3- اولويت در استخدام : يعنى خانواده هاى شهدا و معلولين در استخدام دولتى اولويت داشته باشند و آنان كه قدرت خدمت دارند به استخدام دولت در آيند.
4- كارت مجانى براى سوار شدن آنان در اتوبوس هاى دولتى داخل شهرها تهيه گردد.
5- كارت نيمه بها براى استفاده از وسايل نقليه بين هرى مثل قطار و هواشيما و غيره .
6- تشكيل دفترچه مخصوص براى قدرت خريد از تعاونيهاى دولتى .
7- بيمه درمانى و استفاده از كارت ويژه خريد دارو.
8- قرار دادن حقوق رسمى براى معلولين كه قدرت كار ندارند و خانواده شهدا بالنسبه به افراد آن خانواده .
9- ايجاد برنامه هايى در راديو به عنوان معلولين و خانواده شهدا.
10- سازمان موظف است بدون فوت وقت ، معلولين و آسيب ديدگانى را كه احتياج به معالجه دارند)) علاج قرار دهد و در صورتى كه با تصديق طبيب لازم است براى معالجه به خارج از كشور بروند، اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نمايد.
ضمنا متذكر مى شود كه اگر سازمان در موارد مرقومه به اشكالى برخورد نمود و يا از طرف بعضى متصديان اهمالى شد، اين جانب را مطلع نماييد تا در رفع آن به طور مقتضى عمل نمايم .
روح الله الموسوى الخمينى

 ساختار سازمان بنياد
ريـاسـت بـنـايـد بـا حـكـم رهـبـرى ، در مـقـام نـمـايـنـده ولى فـقـيـه و بـا حـكـم ريـاسـت جـمـهـورى در مـقـام رئيـس بـنـيـاد بـه مـدت 4 سـال مـنـصـوب مـى شـود و از طريق معاونتهاى فرهنگى ، پژوهش و تبليغات ، تعاون و امور مجلس ، ادارى و مالى و برنامه ريزى و دفاتر ستادى ، شـامـل : دفـتـر ريـاسـت و روابـط عـمـومـى ، اداره كـل حـراسـت ، دفـتـر امـور مـشـاوريـن ، دفـتـر بـازرسـى و دفـتـر امـور بـيـن الملل و دفتر هيئت مركزى گزينش از طريق ادارات كل استانها و 242 اداره در طرح كشور هدايت عاليه و اداره امور بنايد شهيد را به عهده دارد.

اهداف و رسالتها
مجموعه اهداف و رسالتهاى بنياد بطور اختصار عبارتند از:
- احـيـا، حـفـظ و گـسـتـرش فـرهـنـگ ايـثـار و شـهـادت بـه عـنـوان ضـامـن بـقـاى مـكـتـب نـات بـخـش اسـلام و تـشـيـع و بـه عـنـوان سـلاح كـسـب استقلال و استمرار جمهورى اسلامى و موثرترين ابزار حفظ عزت جامعه و تماميت ارضى كشور.
- زنده نگه داشتن ياد و نام شهيدان و حفظ آثار آنان و اجراى فرامين امام (ره ) در خصوص رسيدگى شايسته و همه جانبه به امور خانواده هاى شاهد. - تكريم و تجليل از يادگاران عزيز شهدا، مفقودين و اسرا.
- تبيين حق عظيم شهيدان و خانواده هاى آنان .

 وظايف
بـنياد شهيد علاوه بر وظايف خود يك نهاد هدايتگر، سياستگزار، برنامه ريز و نظارت كننده است كه وظيفه دارد تمام امكانات نظام و جامعه اسلامى را در جهت تحقق اهداف خود بسيج كند. بنابراين مى توان وظايف آن را از سه جنبه ، شهادت ، شهيد و خانواده شهيد مورد بحث و بررسى قرار داد.

الف - شهادت :
1- بـرنـامـه ريـزى و تلاش به منظور تبيين مفهوم و فلسفه جهاد، شهادت و ايثار، احيا، حفظ و ترويج فرهنگ و روحيه شهادت طلبى و جهاد و آكندن فـضـاى جـامـعـه از عـطر شهادت به عنوان والاترين ارزش الهى از طريق : بيج كليه امكانات بويژه نهادهاى فرهنگى ، اجتماعى ، هنرى ، آموزشى و وسايل ارتباط جمعى .
2- شناسايى و ترويج عوامل رشد و توسعه فرهنگ شهادت طلبى .
3 - كشف و شناسايى عوامل باز دارنده و مخرب فرهنگ شهادت و ايثار رى و مشاركت در امحاى آنها.

 ب - شهيد:
برنامه ريزى و تلاش براى تجليل و تكريم شهيدان و زنده نگهداشتن ياد و خاطره آنان از طريق :
1- برگزارى مراسم ياد بود و سالگرد شهدا، با الهام از مكتب عاشوراى حسينى و با استفاده از اياد و مناسبتهاى ملى و مذهبى ،
2- حـفظ قداست و نگهدارى شايسته گلزار شهدا و محور قرار دادن اين مركز در برگزارى مراسم رسمى و مردمى با مشاركت مردم و نهادها و نامگذارى معابر و ميادين و مراكز فرهنگى ، اجتماعى و اماكن عمومى و ملى به نام شهدا و نصب يادمانهاى گوناگون شهيدو شهادت در سطح جامعه .
3- تعميق ياد و خاطره شهدا در عرصه فرهنگ و ادبيات و هنر و تاريخ .
4- جمع آورى و نگهدارى و معرفى آثار فرهنگى ، ادبى ، هنرى ، و صايا و ديگر آثار شهدا.
5- تـشـويـق و تـرغـيـب و حـمـايـت از انـديـشـمـنـدان ، ادبـا و نـويـسـنـدگـان و هـنـرمـنـدان ، و مـعـرفـى ويـژگـيـهـا و فضايل اسوه هاى شهادت و ايثار.

ج - خانواده هاى شاهد:
برنامه ريزى و تلاش براى رشد و اعتلى مادى و معنوى خانواده هاى شاهد در زمينه هاى :
1- امور فرهنگى - آموزشى
پـيـگـيـرى و نـظـارت امـور فـرهنگى ، تربيتى و آموزشى فرزندان شاهد و زمينه سازى رشد تعالى فكرى ، روحى ، اخلاقى و تحصيلى آنان به منظور پذيرش ‍ مسئوليتهاى جامعه اسلامى و به دست گرفتن امور جامعه از طريق :
- تهذيب و كسب معنوت و ارتقاى معرفت دينى و بهره ور كردن استعدادها.
- نـظـارت در جـهت ايجاد تسهيلات لازم براى ارتقاى علمى ، تحقيقى ، آموزشى و مهارتهاى فكرى و تخصصى و پرورش جسمى فرزندان شاهد و در تمام مراحل و مقاطع تحصيلى به بهترين وجه با همكارى مراجع ذيربط.
- تقويت روحيه خدمت به اسلام ناب در خانواده هاى شاهد.
2- امور معيشتى و رفاهى
تـلاش در جـهـت خـود اتـكـايـى اقـتـصـادى و تـامـيـن اجـتـمـاعـى و رفـاهـى خـانـواده هـاى شـاهـد از قبيل :
- فـراهـم سـازى تـسـهـيـلات و ارايـه حـمـايـتـهـاى لازم و آمـوزشـهـاى تـخـصـصـى ، فـنـى و حـرفـه اى جـهـت ايـجـاد اشتغال مفيد با همكارى مراجع ذيربط.
- تامين و پرداخت حقوق ، مستمرى و مزاياى خانواده هاى شاهد واجد شرايط در چهار چوب ضوابط مربوط.
- تامين مسكن همسر و فرزندان تحت پوشش فا(قدس سره ) مسكن يا داراى مسكن نامناسب با كمك خانواده شاهد و مراجع ذيربط.
- تامين خدمات درمانى همسر، فرزندان و والدين شاهد تحت پوشش ، با همكارى دستگاههاى ذيربط.
- ارايه خدمات و تسهيلات در زمينه ازدواج فرزندان و همسران شاهد.
- انجام اقدامات ممكن در جهت ارايه خدمات و مساعدتهاى ضرورى به والدين معظم شاهد.
3- امور حقوقى و قضايى
تلاش در جهت حل و فصل امور حقوقى و قضايى خانواده هاى شاهد با همكارى مراجع ذيربط از طريق : پيشنهاد و همكارى با مراجع قضايى در تعيين و نصب و عزل قيم و امين و مراقبت بر اعمال اولياء و اوصياء و قيمها و حضانت كنندگان از صغار شاهد و رسيدگى به اختلافات .
- مـسـاعـدت و هـمـكـارى بـا مـراجـع ذيـربـط در جهت تبديل و تغيير در اموال و دارايى صغار شاهد در راستاى مصالح آنان بر حسب موازين شرعى و در صورت لزوم پى گيرى به منظور حل و فصل اختلافات مربوطه تا صدور حكم قطعى .
- در خـواسـت تـنـفيذ وصيتنامه عادى شهدا از محاكم ذيصلاح و پى گيرى امور مربوط به انحصار وراثت و مراقبت بر احصاء و تسهيم ماترك شاهد و تقويم و نگهدارى حساب اموال صغار و محجورين و معاضدت حقوقى و قضايى خانواده .
سياستها و راهبردهاى بنياد بر اساس مبانى و اهداف مذكور، عبارتند از:
1- تلاش در جهت تحقق وجهه فرهنگى بنياد.
2- بسيج نظام و جامعه اسلامى .
3- خود اتكايى خانواده هاى محترم شهدا.
4- قانونمندى و رعايت اعتدال .
5- تاكيد بر انتشار فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى خانواده هاى شاهد.
6- اصلاح ساختار نهاد.
7- استفاده بهينه از منابع اقتصادى .

 فعاليتهاى فرهنگى بنياد
مـتـعـاقـب صـدور فـرمـان مـورخ 6/1/1365، امـام (ره ) مـبـنـى بـر رسيدگى بيشتر به امور فرهنگى يادگاران شاهد، شوراى طرح و برنامه شاهد، مـتـشكل از نماينده ولى فقيه و رئيس بنياد، وزراى فرهنگ و آموزش عال ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشكى و آموزش ، نسبت به تدوين اساسنامه اقدام كـردند. متعاقبا ستادهاى ويژه اى از قبيل شوراى طرح و برنامه ريزى ، ستاد امور تحصيلى فرزندان شاهد در بنياد شهيد و وزارتخانه هاى ذيربط پـيـش بـيـنـى و سـازمـانـدهـى شـد و بـراى بـهـيـنـه سـاخـتـن فـعـاليـتـهـاى فـرهـنـگـى و تـداوم پـيـگـيـرى جـدى آنـهـا، لزوم تـشـكـيـلات مـسـتـقـل در بـنـيـاد شـهـيد موضوعيت يافت و براى اين منظور در سال 1372، معاونت فرهنگى تاءسيس گرديد و بتدريج با تغيير صعودى هرم سنى فـرزنـدان شـاهـد و شـرايـط و مـوقـعـيـت آنـهـا، تـحـولاتـى را در سـاخـتـار تـشـكـيـلاتـى خـود ايـجـاد كـرد كـه هـم اكـنـون در قـالب چـهـار اداره كـل (آمـوزش عمومى ، آموزش عالى ، پرورش و مددكارى و مشاوره ) امور فرهنگى همسران و فرزندان معظم شهدا را برنامه ريزى ، سازماندهى و اجرا مى نمايد.

 بخش پژوهش و تبليغات
بـه مـنـظـور تـبـيين ارزشهاى والاى شهادت و ايثار و زنده نگهداشتن ياد و نام شهيدان و نشر فرهنگ شهادت طلبى و نظر به اهميت ماءموريت فرهنگى بـنـيـاد و لزوم برقرارى نوعى توازن نسبى ميان فعاليتهاى مادى و معنوى ، در خرداد 1375، معاونت پژوهش و تبليغات بنياد شهيد تاءسيس شد تا تـلاشـهـاى فـرهـنـگـى بـطـور مـتـمـركـز در جـهـت تـحـقـق اهـداف مـذكـور بـه انـجـام بـرسـد. ايـن مـعـاونـت نـيـز از چـهـار اداره كل و دفتر ستادى تشكيل شده است .

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس