پدیده شوم ترور و تروریسم - انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران (1363ش)

پدیده شوم ترور و تروریسم

تاریخ وقوع: انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران (1363ش)
انقلاب اسلامى ايران از پديده شوم ترور و تروريسم آسيبهاى فراوان ديده است . منافقين و طرفداران خلق ؟! با ترور شخصيتهاى انقلابى و مؤ من ، هـمـچـون مـطـهـرى ، قرنى ، شهيد مظلوم بهشتى ، رجايى ، باهنر، مفتح و حتى زنان و مردان و سالخوردگان بى گناهى كه تنها جرمشان ايمان به اسلام و انقلاب ، و يا شركت در راهپيماييها و نماز جمعه ها بود، سعى كردند انقلاب را تضعيف كنند.
عـوامل استكبار، مراكز فرهنگى و اقتصادى را هم مورد حمله قرار مى دادند و منهدم مى كردند و به هر نحو كه مى توانستند در راه پيشرفت انقلاب مانع ايجاد كردند. و به هر نحو كه مى توانستند در راه پيشرفت انقلاب مانع ايجاد كردند. حتى با دشمن كينه توز و متجاوز بعثى ، طرح دوستى ريخته و به سربازانى مزدور در صف دشمن و در مقابل ملت خود قرار گرفتند و قساوت بارترين ماءموريتها را به نفع دشمن انجام دادند
يكى از اين جنايات و همكاريهاى نزديك بين منافقين و رژيم بعث ، انفجار بمب در نماز جمعه تهران بود. در زمانى كه رژيم بعث ، مردم را از رفتن به نـمـاز جـمـعـه بـر حـذر مـى داشـت و تـهـديـد بـه بـمـبـاران و مـوشـك بـاران نـمـاز جـمـعـه مـى كـرد، مـنـافـقـان نـيـز بـيـكار ننشسته و با يك طرح از قبل تعيين شده ، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 1363، به خاك و خون كشيدند و عده اى از نمازگزاران مؤ من را مظلومانه شهيد كردند.
نـمـاز پـرشـكـوه آن هـفـتـه تـهـران در ايـام ولادت حـضـرت فاطمه الزهرا (عليها السلام ) و با حضور برادران و خواهران مسلمان در دانشگاه تهران و خيابانهاى اطراف آن به امام رياست جمهورى وقت آيه الله خامنه اى ، برگزار شد.
خـطـيـب جـمـعـه مـشـغـول ايـراد خـطـبـه دوم بـود كـه نـاگـهـان صـداى انفجار عظيم توجه همگان را به خود جلب كرد. پس از انفجار اين بمب دست ساز، نـمـازگـزاران فـريـاد "مـرگ بـر آمـريـكـا"، "جـنـگ جـنـگ تـا پـيـروزى "، "مـنـافـق مـسـلح اعـدام بـايـد گـردد"، سـردادنـد و بـيـشـتـر از يـك دقـيـقـه طول نكشيد كه امام جمعه تهران به ادامه خطبه پرداختند و فرمودند:
چـقـدر خـبـاثـت مـى خـواهد و چقدر نامردى مى خواهد كه يك عده انسان نمازگزار را، بدون هيچ گونه خصومت شخصى اينگونه انسان در معرض ‍ تهديد قـرار دهـد، البـتـه ايـن طـورى كـه بـرادران ايـنـجـا به من گفتند ظاهرا خسارات و تلفات زياد وجود نداشته و ان شاء الله كه اين جور باشد و يقين بـدانـند كه هر چه خسارت هم به وجود بيايد، مردم در مقابله با استكبار جهانى ، با صدام ، با منافقين ، با ايادى مزدور استكبار داخلى ، دشمن تر و دشـمـنـى آنـهـا آشـتـى نـاپذيرتر مى شود. اين را همه ملت ايران با همه وجودشان و از اعماق قلبشان باور مى كنند و پيداست كه امت حزب الله و آن كسانى كه اين همه در خدمت انقلاب و در مواقع حساس انقلاب حضور داشتند، از اين چيزها هم هيچگونه واهمه اى ندارند... همان طور كه از شعارهاى شما بـرادران عـزيـز - فـهـمـيـده مـى شـود، اين صداى انفجارى كه رخ داد، مربوط به يك حركت منافقانه رذالت آميزى بود كه در بحبوحه جنگ اين مردم ، عوامل و مزدوران خائن استكبار جهانى ، در نماز جمعه اين بمب دستى را كار گذارده بودند.
هـمـان طـور كـه عـرض كـردم ايـن هـفـتـه بـراى مـا هـفـتـه مـقـابـله بـه مـثـل بـود، مـا مـقـابـله بـه مـثـل را بـه فـضـل الهـى بـا قـدرت و هـمـه جـانـبـه انـجـام داديـم ، فـقـط در يـك جـبـهـه مـقـابـله بـه مـثـل نـكـرديـم . در بـغـداد، كـركـوك در شـهـرهـاى مـتـعـدد، مـراكـز صـنـعـتـى و مـراكـز تـجـمـع نـظـامـى و حـتـى در جـبـهـه جـنـگ هـم مـا مـقـابـله بـه مثل را انجام داديم .
تشريح جزئيات انفجار
حـجـه الاسـلام و المـسـلمـين ناطق نورى وزير كشور وقت در 25 اسفند 1363 ، در مصاحبه مطبوعاتى اعلام كردند بر اثر انفجار يك بمب 15 پوندى (در حدود 7 كيلوگرم ) در صفوف نمازگزاران جمعه تهران تعداد 14 تن به شهادت رسيده و هشتاد و هشت نفر مجروح شده اند.
ايشان در تشريح اين حادثه گفتند: ((از قبل صدام تهديد كرده بود كه نماز جمعه شهرهاى تهران ، تبريز و اصفهان را مورد حمله قرار خواهد داد و نـمـازگـزاران بـا علم و آگاهى از چنين تهديدى روز جمعه پرشورتر از هميشه در صفوف نماز جمعه حاضر بودند و از سوى ديگر امام جمعه محترم تـهـران آقـاى خـامـنـه اى رئيـس جـمـهـورى بـا احـتـمـال خطر شركت كردند، چرا كه ايشان معمولا دو هفته پى در پى تشريف نمى آوردند. ولى عليرغم تـهـديـدات صـدام ، ايـشـان تشريف آوردند و اين پيوند و هماهنگى مردم با مسئولان را مى رساند كه در همه صحنه ها مانند جنگ در كنار هم هستند. ما مى بـيـنـيـم از اطـرافـى شـهـيـد مـظلوم بهشتى و يا رئيس جمهور ما رجايى در كنار مردم كوچه و بازار به شهادت مى رسند و نكته دوم اين است كه انسان هـمـاهنگى بين ضد انقلاب و حكومت عفلقى عراق را در گذشته لمس و احساس مى كرد. اما نه به اين حد كه روز جمعه احساس شد و اين ارتباط تنگاتنگ بـود كـه حـكـومـت بـغـداد احـتـمـال مـى داد كـه نـمـى تـوانـد نـمـاز جـمـعـه را بـه وسـيـله مـوشـك و يـا بـمـباران بزند، چرا كه هم پدافند هوشيارانه عـمـل مـى كـنـد و هـم نـيـروى هـوايـى حـضـور فـعـال دارد و بـه ايـن تـرتـيـب احـتـمـال مـوفـقـيـت نـمـى داد و روى ايـن اصـل بـا مـزدوران داخـل و ضـد انـقلاب عمل رذيلانه انفجار روز جمعه را هماهنگ كرد و ضد انقلاب ، روز جمعه بمبى را در ميان نمازگزاران عاشق ، كه احـتـمـال خـطـر را مـى دادنـد، مـنـفـجـر كـردنـد كـه 14 نـفر را به شهادت رساندند و 88 نفر را مجروح كردند. از اين 88 نفر در حدود 40 نفر مجروح سـرپـايـى بـودنـد و بـقـيـه بـسـتـرى شـدنـد. جـالب ايـنـكـه بـا ايـن هـمـاهـنـگـى ضـد انـقـلاب داخـل و بـغـداد اين حادثه رخ داد، ديديم مردم نه تنها صحنه را ترك نكردند بلكه با شور و هيجان فوق العاده و با شعارى كه مى دادند، ((ما به ايـنـجـا آمـديم ، بهر شهادت )) ما را منقلب كردند و شايد در طول تاريخ سابقه نداشته باشد در اجتماعى هزاران نفر جمع شده باشند و انفجارى به اين عظمت رخ دهد، اين تعداد انسان را شهيد و مجروح كند، اما مردم بمانند و خطيب خطبه را ادامه دهد و سخنرانى ادامه يابد. قراين در دست داريم كه نـشـان مـى دهـد كار، كار منافقين است و بغير از آنها هم گروهك ديگرى نمى تواند انجام دهد. البته ما پيش بينى مى كنيم در اعلاميه هايشان اين امر را انكار كنند و اين جنايات را تكذيب كنند. اما به قراينى كه در دست داريم ، اين جنايات كار منافقين است .))
اسامى شهداى نماز جمعه
اسامى 13 تن از شهداى نماز جمعه بدين ترتيب مى باشد:
1- سيد مهدى رضوى .
2- رجبعلى تايكانى .
3- محسن حاجى هاشم .
4- پرويز شعبانى .
5- عباسعلى رايگان .
6- زكريا قورچى بيگى .
7- مهدى ابراهيمى .
8- محمد غفارى .
9- مجتبى توانگر دهقان .
10- على احمد پور فيروز آبادى .
11- محسن رهبرى .
12- محسن ظهيرى .
13- محمد برجسته .
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس