برخی از رویدادهای هشتم اردیبهشت - 8 اردیبهشت

برخی از رویدادهای هشتم اردیبهشت

تاریخ وقوع: 8 اردیبهشت
سال 1142
مأموریت هدایت‌الله خان گیلانی براثی دستگیری حاکم گیلان، برادر شیخ‌علی‌خان زند.
پس از آنکه کریم‌خان چشمان شیخ‌علی خان پسر عمو و سردار خویش را از حدقه درآورد، چون نگران شورش برادرش نظرعلی‌خان در گیلان بود، بنابراین هدایت‌الله‌خان گیلانی را روانه آن ایالت کرد تا برادر شیخ‌علی‌ خان را که کوتاه زمانی قبل به حکومت گیلان فرستاده بود دستگیر کند. هدایت‌الله خان با شتاب به گیلان رسید و چون مشاهده کرد که نظرعلی ‌خان را از شنیدن خبر کور شدن شیخ‌علی خان «خللی در ارادت و کسری در عقیدت به هم نرسیده» است بنابراین او را همراه خود کرد و به حضور کریم‌خان آورد. خان زند نیز مراتب دلجویی از وی را به عمل آورد «و در عالم معذرت حدوث واقعه شیخ‌علی خان را تأویل به حکم قضا» فرمود. 
سال 1333
طی مراسم ویژه‌ای از مجسمه ابوعلی سینا در همدان پرده‌برداری شد. در این مراسم عده‌ای از مستشرقین و دانشمندان اروپائی و آسیائی حضور داشتند.
سال 1339
بار دیگر در شهر لار و اطراف آن زلزله شدیدی رخ داد و آنچه باقی مانده بود از بین برد.
سال 1342
دین راسک وزیر امور خارجه آمریکا وارد تهران شد تا پیرامون اوضاع خاورمیانه و روابط سیاسی و نظامی و اقتصادی ایران و آمریکا مذاکره کند. وی در مدت توقف خود با شاه، نخست وزیر، و وزیر دارائی مذاکره و گفتگو کرد.
سال 1343
دوازدهمین اجلاس شورای وزیران سنتو در واشنگتن تشکیل شد و دکتر عباسعلی خلعتبری مجدداً برای مدت سه سال به دبیر کلی سنتو انتخاب شد.
سال 1344
قرارداد 100 هزار تن گندم بین ایران و آمریکا امضاء شد.
دولت اعلام کرد حادثۀ 21 فروردین و سوء قصد به شاه توسط چند تن دانشجویان افراطی هوادار چین کمونیست فارغ التحصیل دانشگاه منچستر طرح ریزی شده بود. نام متهمین عبارتند از: مهندس پرویز نیکخواه، مهندس احمد منصوری تهرانی، احمد کامرانی، محسن رسولی، فیروز شیروانلو و چند نفر دیگر.
سال 1348
عراق 500 ایرانی را از خاک خود اخراج کرد.
ژنرال دوگل رئیس جمهور فرانسه از مقام خود کناره گرفت و با استعفای او جهان به هیجان درآمد.
سال 1349
اصلاحیه قانون استخدام به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
متن کامل قیمت معاملاتی اراضی و ساختمانهای تهران و شمیرانات انتشار یافت.
سال 1352
کلیسای سنت سرکیس در خیابان کریمخان زند با شرکت رهبران ارامنه جهان افتتاح شد.
ایران و ژاپن در تهران مذاکرات اقتصادی خود را آغاز کردند.
سال 1353
امیرحسین شیخ بهائی رئیس اتاق اصناف برکنار شد و به جای وی سرهنگ حکمتی مدیر عامل شرکت تاکسیرانی برگزیده گردید. سرهنگ سلامی نیز به ریاست شرکت تاکسیرانی رسید.
سال 1354
محمد حسنین هیکل سردبیر سابق روزنامه الاهرام به اتفاق همسرش وارد تهران شد.
سال 1356
رئیس نیروهای مسلح عراق در رأس یک هیئت نظامی به ایران آمد.
سال 1357
مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه کار انگلیس وارد تهران شد و با شاه ملاقات کرد.
در افغانستان یک کودتای انقلابی توسط تره کی انجام گرفت و بطور کلی بر تمام کشور استیلا یافت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس