وفات استاد «اسماعيل آشتياني» (1349ش) - 10 اردیبهشت

وفات استاد «اسماعيل آشتياني» (1349ش)

تاریخ وقوع: 10 اردیبهشت
درگذشت استاد "اسماعيل آشتياني" شاعر و نقاش ايراني (1349ش)درگذشت استاد "اسماعيل آشتياني" شاعر و نقاش ايراني (1349ش)
استاد اسماعيل آشتياني، نقاش شهير و شاعر متخلص به شعله در سال 1271 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از طي دوره ابتدايي در مدرسه عالي دارالفنون، نزد كمال الملك، نقاش و هنرمند شهير ايراني، هنر نقاشي را فرا گرفت. استاد آشتياني بزرگ‏ترين شاگرد كمال الملك بود چنان كه در سال 1311 ش كه كمال الملك از رياست مدرسه عالي صنايع مستظرفه كناره‏گيري كرد، او را به جانشيني خود انتخاب نمود. در سال‏هاي مديريت استاد آشتياني، علاوه بر تأسيس كتابخانه، آموزش دروس تازه‏اي چون تاريخ هنر و رياضيات در اين مدرسه آغاز شد. آشتياني در چهره ‏پردازي، قوي دست بود و علاوه بر رنگ و روغن، در آبرنگ و سياه قلم نيز مهارت داشت. وي در سال 1324 ش، با كمك عده‏اي از هنرمندان، انجمن هنرمندان ايران را بنيان نهاد و پس از مدتي به رياست آن انتخاب شد. وي هنرمندي و تدين را با هم درآميخته بود و بعد از درگذشت كمال الملك، از هر جهت جانشين او گرديد. نامه‏ نويس، روياي حافظ و پرنده‏ هاي تيرخورده از برجسته ‏ترين تابلوها و ديوان اشعار، سفرنامه اروپا و تاريخ حيات كمال‏ الملك از آثار ادبي اوست. استاد آشتياني در سال 1325، به پاس خدمات بي‏دريغش در طول تدريس، به دريافت درجه دكتراي افتخاري نائل شد. سرانجام اين هنرمند بزرگ در 78 سالگي در تهران درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظيم(ع) مدفون گرديد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس