شرحی مفید - شهادت «مرتضی مطهری» (1358 ش)

شرحی مفید

تاریخ وقوع: شهادت «مرتضی مطهری» (1358 ش)

...او در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار و روح سرشار از عشق به مكتب بود.او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم بى قلق  و اضطراب به تعليم و تربيت جامعه پرداخت . آثار قلم و زبان او بى استثناء آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشاءت مى گرفت براى عارف و عامى سودمند و فرح زاست . امام خمينى ره
سخن گفتن از استاد مطهرى بسيار مشكل است زيرا شخصيت والاى ايشان داراى جنبه هاى روحى و معنوى بسيارى است كه در اين نوشتار چند صفحه اى نمى شود به آنها پرداخت .
او معلم اخلاق ، معلم فلسفه ، معلم تفسير، معلم عرفان و معلم مسائل اقتصادى بود.
براى اينكه بتوانيم از زندگى و حيات علمى و عملى ايشان مطلع شويم لازم است از دوران كودكى ايشان به قلم خود استاد يار كنيم .
من كه بچه بودم در حدود سال هاى 1314 و 1315 در خراسان زندگى مى كردم ... در مدرسه ها همه بسته شده بود و تقريبا در مسجدها به يك معنى بسته بود... در آن هنگام كه 15 و 16 ساله بودم درباره هر چيزى فكر مى كردم و راضى نمى شدم الا تحصيل علوم دين
اين چنين بود كه استاد تمايلى به طلبگى در خود يافت و براى تحصيل علوم اسلامى به قم رفت .
...اما من پا را در يك كفش كرده بودم كه بايد به قم بروم .
استاد در سال 1315 پس از اينكه مقدمات را در حوزه علميه مشهد گذراند به قم رفت . از اينجا دوران تازه اى در زندگى استاد آغاز مى شد.هر چند كه تحولات روحى استاد از خيلى پيشترها آغاز شده بود اما دوران تنهايى در من پديد آمده بود. وجود همحجره را تحمل نمى كردم ...
استاد مطهرى ، خود از جمله شخصيتهاى موفقى بود كه در زندگى از ارشاد عالمان ربانى و مربيان الهى برخوردار بوده است . اگر به حيات پربركت او كه همواره با ذكر خداوندى همراه بوده است نگاهى بيندازيم ، همچنين شهادت و ديدار محبوب كه آخرين حد حيات انسانى است ، متوجه اين امر مى شويم كه استاد مسير تكاملى خويش را با تزكيه ، تهذيب نفس و نزد اساتيد ربانى طى كرده اند و رد اين راه از هر تلاشى دريغ نورزيده و دست آخر نيز پيروز از اين ميدان بيرون رفته است .
از نوشته هاى استاد بر مى آيد كه بناى شخصيت والاى ايشان را از همان كودكى پدر پى ريزى كرده و سپس از محضر علماى ديگر بهره هاى فراوانى برده اند.
از ميان اساتيد ياد شده آيت الله العظمى حاج آقا حسين بروجردى ، آية الله ميرزا على آقا شيرازى عالم زاهد و عارف مشهور مقيم اصفهان ، علامه سيد محمد حسين طباطبايى و آيت الله العظمى امام خمينى ره در شكل دادن شخصيت ايشان نقش مؤ ثرترى داشته اند. استاد شهيد همواره به پدر و مادر و اساتيد خود احترام مى گذاشتند و همين حق شناسى و سپاسى كه از اساتيد خود داشتند، نمايانگر دقت و درك بى حد استاد مطهرى است .
استاد شهيد درباره ، پير و مراد خويش امام خمينى ره گفته اند:
...پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيتى ديگر يافتم . فكر كردم كه روح تشنه ام از اين شخصيت سيراب خواهد شد. من كه دوازده سال در خدمت اين مرد بزرگ تحصيل كرده ام باز وقتى كه در سفر اخير به پاريس به ملاقا
ت و زيارت ايشان رفتم ، چيزهايى از روحيه او درك كردم كه نه فقط بر حيرت من ، بلكه بر ايمانم نيز اضافه كرد وقتى برگشتم ، دوستانم گفتند: چه ديدى ؟ گفتم : آمن بهدفه ، آمن بسبيله ، آمن بقوله و آمن بربه . امام به مردم ما شخصيت داد. خود واقعى و هويت اسلامى را به آنان بازگرداند. او توانست ايمان از دست رفته مردم را به آنها باز گرداند و آنها را به خودشان مؤ من كند.

 

استاد مطهرى بعد از قيام خونين پانزده خردادسال 1342
با شروع نهضت اسلامى ايران از سالهاى 1341 و 1342 تحت زعامت و رهبرى حضرت امام خمينى ره شهيد مطهرى نيز به عنوان يكى از شاگردان صديق و ياران مورد اعتماد رهبرى ، فعالانه وارد صفوف نهضت شد. آغاز اين فعاليتها در انجمنهاى اسلامى و مساجد و محافل مردمى بود و اوج آن در قيام 15 خرداد است . در پى سخنرانيهاى روشنگرانه شهيد مطهرى ايشان به همراه حدود 50 تن از وعاظ و روحانيون سرشناس و مبارز تهران توسط ساواك دستگير و زندانى شدند.
ماموران ساواك در ساعت يك بامداد 15 خرداد - كمى قبل از دستگيرى امام امت ره در قم منزل استاد هجوم بردند و ايشان را به كميته شهربانى و از آنجا به زندان قزل قلعه منتقل كردند. استاد شهيد د
ر زندان قزل قلعه محبوس شد و در همان دوران بود، كه اشعارى در مدح امام و مراد خويش سرود. در يكى از اشعار زيباى ايشان اشاره اى لطيف به امام امت ره نموده است :
صبا از ما ببر يك لحظه پيغامى به روح الله كه اى ياد تو مونس روز و شب در اين قفس ما را
پس از سركوب ظاهرى نهضت اسلامى 15 خرداد توسط شاه و اياديش و تبعيد امام به تركيه و عراق ، استاد شهيد مرتضى مطهرى به همراه آيت الله دكتر بهشتى و حجج اسلام انوارى و مولايى از سوى رهبر انقلاب در شوراى فقاهت سازمان مؤ تلفه اسلامى انتخاب شدند. اين جمعيت كه در واقع همان هيئتهاى مبارز و مذهبى توده هاى مردمى بالاخص بازاريان متدين بودند در سالهاى 42 - 1341 به امر ائتلاف كردند و تظاهرات تاسوعا و عاشوراى سال 1342 و همچنين پاره اى از مبارزات بعد از آن را سازماندهى و رهبرى كردند.
استاد شهيد در مؤ تلفه اسلامى تمام هم خود را مصروف تشكيل نيروهاى مسلمان و مبارز كرد تا حافظ خط اصيل انقلاب و رهبرى آن باشند. از اين رو مؤ تلفه اسلامى توانست تحت هدايت شوراى فقاهت گامهاى مؤ ثرى در پيشبرد انقلاب اسلامى بردارد كه از آن جمله ، اعدام انقلابى حسين على منصور نخست وزير وقت بود كه تفكر اين عمل را استاد شهيد مرتضى مطهرى به وجود آورد و سرانجام با دستور ايشان و حكم شرعى آيت الله ميلانى ، حسنعلى منصور - آن عنصر فاسد و وابسته دربار معدوم شد.
از سالهاى 42 به بعد استاد با تلاش وسيعى به تبيين فرهنگ اسلامى در جامعه پرداخت ، و رسالت عظيم تدوين فرهنگ انقلاب و آگاهى به نسل جوان را به همراه ديگر روحانيون مبارز و در خط امام به عهد گرفت .
فعاليتهاى استاد مطهرى در حسينه ارشاد و مسجد جاويد و مسجد الجواد نقطه اوج تلاشهاى فرهنگى ايشان در سالهاى 1342 تا 1350 مى باشد.
در سال 1348 همزمان با حملات وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستى اسرائيل به كشورهاى عربى و وقوع جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل ، استاد شهيد به همراه مرحوم علامه طباطبايى و آيت الله حاج ابوالفضل موسوى اردبيلى با انتشار يك بيانه از مردم تهران دعوت كردند تا براى يارى مردم مسلمان فلسطين كمكهاى لازم را جمع آورى كنند.
اين اقدام سياسى استاد مطهرى در آن مقطع نشان از قاطعيت ايشان در امر مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس و حاميانش كه همانا رژيم شاه و حكومت امريكا بود داشت . بدين جهت ساواك حركتهاى استاد شهيد را به طور منظم زير نظر گرفت ، تا در يك فرصت مناسب ايشان را دستگير كند.
سرانجام ساواك در سال 1351 با بسته شدن سه كانون مقاومت دينى ، استاد مطهرى را دستگير و ايشان را ممنوع المنبر كرد. در سال 1350 تشكيلات مخفى مجاهدين اسلام به عنوان يك تشكل سياسى
- نظامى پى ريخته شد و بسيارى از نيروهاى مبارز به آن پيوستند. متاسفانه انحرافات و التقاطهاى موجود در سازمان و گسترش آن ، بتدريج علما و دينداران را به آينده سازمان بدبين ساخت ؛تا اينكه در سال 1354 به انشعاب كامل سازمان منجر شد و سازمان به صورت منافقين درآمد و شهيد مطهرى از اولين كسانى بود كه به ماهيت التقاطى - انحرافى آن پى برد و بطور جدى مبارزه با آن شروع كرد.
در بين سالهاى 1350 تا 1355 كه اختناق شديد توسط رژيم حاكى برقرار و كانونهاى مبارزه يكى پس از ديگرى تعطيل گرديد، استاد شهيد به تشكيل جلسات مخفى و نيمه علنى در تهران و قم براى دانشجويان و طلاب پرداخت و با همكارى ديگر روحانيون مبارز در خصوص تداوم مبارزه ، كمك به خانواده زندانيان سياسى مسلمان ، و تدوين كتابهاى اساسى براى اهميت نسل جوان ، همت گماشت .
استاد نقش عظيمى را در وحدت نظرى و عملى دو قشر روحانى و دانشجو ايفا كرد، به طورى كه رژيم از سخنرانيها و جلسات تدريس استاد سخت به وحشت افتاد.
با اين همه ، استاد فعاليتهاى خود را ادامه داد، و با گروههاى م
سلح و و غير مسلح در تماس ، و رابط اصلى امام امت ره در كشور و هدايت كننده خط فكرى نهضت به شمار مى رفت .
در اواخر سال 1355 مسافرت استاد به عراق و ملاقات با حضرت امام ره و سپس تشكيل جامعه روحانيت مبارز تهران در سال 1365 و نيز حضور مستمر و فعال ايشان در اوجگيرى انقلاب اسلامى در سالهاى 56 و 57 و سفر ايشان به پاريس ، و ملاقات با رهبر انقلاب ، و تشكيل شوراى انقلاب در آبان ما سال 1357 و عضويت استاد در شورا به امر امام ره ، فعاليتهاى سياسى آن شهيد را در مرحله نوينى قرار داد كه با عنايت پروردگار بقية الله (عج ) و رهبرى داهيانه امام ره و ايمان و اتحاد مردم منجر به پيروزى انقلاب اسلامى ايران در 22 بهمن سال 1357 گرديد.
قبل از پيروزى انقلاب اسلامى ، خصوصا شش ماه دوم سال 1357 كه مسئووليتهاى سياسى و اجرايى ايشان بسيار زياد بود، باز هم از تدوين و ترويج فرهنگ اسلامى انقلاب غفلت نكرد و سرانجام اين استوانه مبارزه ، و دانشمند و فقيه عالى مقام و مبارزه خستگى ناپذير، به دست جاهلترين و جنايتكارترين دشمنان اسلام و انقلاب يعنى گروهك فرقان در ساعت 30، 22 شب يازدهم ارديبهشت 1358 به شهادت رسيد و زبان حالش ، زبان مراد و امامش على عليه السلام گرديد كه فرمود فزت و رب العكبه
.

پيام حضرت امام ره به مناسبت شهادت آيت الله مطهرى
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
اين جانب به اسلام و اولياى عظيم الشاءن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ايران ، ضايعه اسف انگيز شهيد بزرگوار و متفكر و فيلسوف و فقيه عالى مقام مرحوم آقاى حاج شيخ مرتضى مطهرى قدس ره را تسليت و تبريك عرض مى كنم .
تسليت در شهادت شخصيتى كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجرويها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد؛ تسليت در شهادت مردى كه در اسلام شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن كريم كم نظير بود، من فرزند بسيار عزيزى را از دست داده ام و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايى بود كه حاصل عمرم محسوب مى شد.
در اسلام عزيز به شهادت اين فرزند برومند و عالم جاودان ، ثلمه اى وارد شد كه هيچ چيز جايگزين آن نيست .
...من اگرچه ، فرزند عزيزى كه پاره تنم بود، از دست دادم ، لكن مفتخرم كه چنين فرزندان فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد.
...ترورها نمى تواند شخصيت اسلامى مردان اسلام را ترور كند.
...برنامه اسلام از عصر وحى تاكنون بر شهادت تواءم با شهامت بوده است .
قتال در راه خدا و در راه مستضعفين در راءس برنامه هاى اسلام است .
و ما لكم لاتقاتلون فى سبيل الله و المستضعفين من الرجال و النساء و الولدان
اينان كه شكست و مرگ خود را لمس نموده و با اين رفتار غيرانسانى مى خواهند انتقام بگيرند يا به خال خام خود مجاهدين در راه اسلام را بترسانند، بدگمان كرده اند. از هر موى شهيدى از ما و از هر قطره خونى كه به زمين مى ريزد، انسان هاى مصمم و مبارزى به وجود مى آيد....

 

روح الله الموسوى الخمينى
 

شهيد مطهرى از ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامى
رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آيت الله العظمى خامنه اى م
دظله العالى در بيانات مختلف ، شخصيت والاى شهيد مطهرى را بازگو نموده اند:
حقيقتا محصول بسيار عظيم و با ارزشى از شهيد مطهرى در اختيار ماست و بايد آثار اين استاد گرانقدر را كه با فكر والاى خود به جامعه فكرى ما اهدا كرده است به درستى دريافت كرد و آن را آموخت .
سخنان اين شهيد حاوى معارف و مسائل بسيار ارزنده اى است كه مى تواند نقطه شروع خوبى در مسير تفكر و انديشه باشد.
آثار شهيد مطهرى بايد مورد توجه و نقد علمى قرار گيرد و مباحث آن به طور گسترده مطرح تا بنيادهاى فكرى جديدى بنا شود و اين كارى است ممكن و لازم .
فهم و شناخت اسلام ناب و مستند، هوشمندى و بصيرت وافر در شناسايى جريانهاى منحرف و آلوده ، شجاعت و بى پروايى در برخورد با اين جريانها خصوصيتى بودند كه به شخصيت چند بعدى و كم نظير استاد فرزانه شهيد ما جنبه اى استثنايى مى بخشيدند.
اينك اين شخصيت والا و ارجمند در ميان ما نيست ، اما گنجينه گرانبهايى از عصاره افكار و انديشه هاى او و نيز خط روشنى از جهاد بلند مدت و پرحوصله او پيش روى ماست .
خطى كه مى تواند انقلاب را از نظر فكرى حفظ كند همان خط مطهرى است
مطهرى يكى از معماران نظام جمهورى اسلامى بود كه طرح اصلى نظام اسلامى با مغز قوى ، دل آگاه و هوشمندى علمى او شكل گرفت
استاد شهيد مطهرى تعليم و تربيت را مهمترين رسالت خود مى دانست . او فقط در كلاس درس ، معلم نبود بلكه در خانه ، در ميان دوستان و در اجتماع نيز معلمى توانا به حساب مى آمد.
مطهرى در وجود تك تك افرادى است كه براى اين انقلاب و نظام مقدس ‍ خدمت مى كنند و آينده اين انقلاب تجلى گاه مطهرى هاست
خط مطهرى خط سياست در مقابل حركات نفوذى در داخل انديشه هاى اصيل اسلامى است .
مطهرى پرچمدار نهضت بازگرداندن شخصيت انسانى زن مسلمان به او بوده .

 

ويژگيهاى شهيد مطهرى :
استاد شهيد داراى ويژگيهاى منحصر به فردى بود، كه هر چه از تاريخ انقلاب اسلامى مى گذرد خلاء وجودى اين مغز متفكر و انديشمند بيش از پيش احساس مى شود، البته اين سخن ، بدين معنا نيست كه جامعه اسلامى از داشتن چهره هاى برجسته علمى ديگر محروم است ؛ اما بدون اغراق هيچ كس نمى تواند جايگاه مطهرى را،
همچون او، در تمام ابعاد و زمينه ها داشته باشد.
1 - جامعيت :
مطهرى برخلاف بسيارى از چهره هايى كه شخصيتى تك بعدى دارند، انسان چند بعدى بود. و به همين دليل است كه او هم سونگر بود و در تمام زمينه هاى فلسفى ، كلامى ، تفسيرى ، اخلاقى ، تاريخى ، اجتماعى و... صاحب نظر بود.
دلايل بارزى كه اين دعا را ثابت مى كند، آثار گرانبهايى است كه از او به يادگار مانده است . مطهرى در حقيقت اسوه و نمونه بارزى از تربيت يافتگان اسلام و قرآن و مكتب انسان ساز ائمه اطهار عليهم السلام بود كه در تاريخ فرهنگ اسلامى از درخشش خاصى برخوردار است .
2 - دفاع از مرزهاى ايدئولوژيك :
در بين شخصيتهاى متفكر و انديشمند اسلامى ، كمتر چهره اى به چشم مى خورد كه به اندازه استاد مطهرى در پاسدارى از مرزهاى ايدئولوژيك حساسيت داشته و قلبش بطپد. او همواره نگران انحرافها و كژيهايى بود كه در اين روند در حال شكل گيرى بود. او با تمام وجود اين فاجعه تلخ را لمس ‍ كرده بود كه انحرافهاى فكرى و عقيدتى مى تواند، كيان اسلام و جامعه اسلامى را بشدت تهديد كند، و راه درست برخورد با اين انحرافها را نيز بيان مى كرد.
...راه مبارزه با اين خطر، تحريم و منع نيست . مگر مى شود تشنگانى را كه براى جرعه اى آب له له مى زنند، از نوشيدن آب موجود، به عذر آلوده بودن منع كرد. اين ما هستيم كه مسؤ وليم ، با بقدر كافى در زمينه هاى مختلف اسلامى كتاب به زبان روز عرضه نكرده ايم ، اگر ما به قدر كافى آب زلال و گوارا عرضه كرده بوديم ، به سراغ آبهاى آلوده نمى رفتند

 

گرنه تهى باشد اكثر اين جويها

خواجه چرا مى دود تشنه در اين كويها

3 - دفاع از روحانيت اصيل :
تاريخ فرهنگ انسان س
از اصيل اسلامى ، روشنگر اين حقيقت انكارناپذير است كه پاسدار راستين مرزهاى فرهنگى و ايدئولوژيك اسلامى ناب محمدى صلى الله عليه و آله روحانيت اصيل بوده است .
...اگر اين پرچمدارى از دست روحانيت گرفته شود و به دست باصطلاح روشنفكران بيافتد، يك قرن كه هيچ ، يك نسل بگذرد، اسلام بكلى مسخ مى شود؛ زيرا حامل فرهنگ اصيل اسلامى ، در نهايت باز همين گروه روحانيت متعهد هستند...
شهيد مطهرى اعتقاد داشت كه اصلاح نقايص روحانيت ، يك حركت اساسى و حياتى است و بايد با آفتهايى كه به جان روحانيت افتاده است مبارزه كرد.
4 - شناخت نيازها:

يكى از عوامل مهمى كه مى تواند در نفوذ و گسترش فرهنگ اصيل اسلامى نقش تعيين كننده داشته باشد، پاسخگويى به نيازهاى اساسى و حياتى مردم در هر عصرى است ، كه لازمه آن شناخت دقيق نيازهاست . شهيد مطهرى برخلاف افرادى كه بدون توجه به نيازهاى اساسى جامعه سخن مى گويند، سخن و قلمش در مسير پاسخگويى به نيازهاى اساسى جامعه بود و به همين جهت سعى مى كرد ابتدا نيازها را بشناسد و آن گاه سخن بگويد يا بنويسد.
5 - مردم گرايى :
استاد شهيد برخلاف بسيارى از انديشمندان و متفكران كه براى خود مخاطبان خاصى بر مى گزينند، هرگز خود را محدود به مرز و قشر خاصى نمى كرد. بلكه ضمن برقرارى رابطه فكرى و فرهنگى با كسانى كه در سطح بالايى قرار داشتند، پاسخگوى نيازهاى افكار عمومى جامعه نيز بود.
نمونه بارز اين مطلب نگارش كتاب داستان راستان مى باشد كه در هنگام نگارش و تدوين ، بسيارى از متفكران ، استاد را از نوشتن چنين كتابى منع مى كردند، و معتقد بودند كه انجام اين كار شايسته شخصيت علمى ايشان نيست .
6 - ساده نويسى :
يكى از بزرگترين هنرهاى استاد، ساده نويسى و ساده گويى ايشان بود. استاد ضمن تسلط و اشراف بر فرهنگ اسلامى ، مشكلترين مباحث را به ساده ترين شكل ، مطرح مى كردند. ايشان روايتى را از حضرت رسول صلى الله عليه و آله نقل مى كردند كه :
ما انا من المتكلفين من از متكلفين نيستم . يعنى از كسانى نيستم كه با به كارگيرى كلمات سخت و پيچيده و واژه هاى سنگين ، خود را را رنج و مشقت بيندازم .
7 - از همان آغازى كه اسلام حيات خود را شروع كرد، دشمنان آگاه و دوستان ناگاه نقش مؤ ثرى در خدشه دار ساختن چهره روشن و پرفروغ و جذاب اسلام داشتند و از اين رو، يكى از مهمترين رسالتهايى كه شخصيتهاى برجسته اسلامى در جهت دفاع از اسلام احساس مى كردند پاك ساختن سيماى اسلام از زنگارها، پيريه ها، تحريفها و...معرفى اسلام ناب بود.
8 - نقد انديشه ها:
يكى از ويژگيهاى برجسته استاد مطهرى نداشتن اعتقاد برخوردهاى شعارى بود و انديشه ها را با دقت و حساسيت خاصى در همه زمينه ها نقد مى كرد كه با آغازين اين روش اصولى ، هم بى محتوا بودن انديشه هاى انحرافى آشكار و هم راه پذيرش منطقى حق هموار مى شد.
9- شرح صدر:
يكى از نعمتهاى بزرگ الهى شرح صدر است كه قدرت تحمل انسان را افزونى مى بخشد. انسانهايى كه از اين موهبت الهى برخوردارند در تمام صحنه ها، بويژه در عرصه طرح انديشه ها، سعه صدر فراوانى از خود نشان مى دهند و با كمال آرامش و قاطعيت به نقد انديشه ها مى پردازند. شهيد مطهرى نيز از چنين ويژگى برخوردار بود.
10 - حق گويى :
بسيارى از انسانها حتى شخصيتها، هنگامى كه بر سر دوراهى حق گويى و مصلحت سنجى هاى فرصت طلبانه قرار مى گيرند، حق را فداى مصلحت سنجى مى كنند، اما شهيد مطهرى به دليل آنكه شخصيتى اصول گرا بود و بيش از هر به چيز حفظ اصول مكتب مى انديشيد، در هيچ شرايطى حق و اصول را فداى مصلحت سنجى هاى فرصت طلبانه نمى كرد.
11 - مرد دين و ساست :
استاد به حق كى از چهره هاى پرفروغى بود كه در ميدان دين و سياست مى درخشيد. او پيوسته با دو تفكر، مبارزه مى كرد:
يكى تفكر كسانى كه در صحنه دين و ديندارى از حضور در صحنه هاى اجتماعى و سياسى ، به نام زهد و تقوا مى گريزند و زمينه را براى تاخت و تاز دشمنان دين باز مى گذارند و يكى هم انديشه افرادى كه به اسم فعاليتهاى سياسى به ارزشهاى اخلاقى ، عبادى انسانى ، و...پشت پا مى زنند و تمام تلاش و كوشش خود
را در دنياى سياست متمركز مى سازند.
او نشان داد كه در هر دو صحنه دين و سياست مى توان حضور فعال داشت بدون آنكه نياز به قربانى كردن يكى از اين دو باشد.
12 - احساس رسالت در برابر نسل جوان :
مطهرى از كسانى بو كه بشدت در برابر نسل جوان احساس تعهد و رسالت مى كرد. او معتقد بود كه براى رهبرى و هدايت نسل جوان بايد نيازها و حساسيتهاى فكرى و روحى او را شناخت و به زبان خودش با او سخن گفت ؛ اگر نسل جوان به طور صحيح و منطقى تربيت نيافته باشد نقش تعيين كننده اى بر روى سرنوشت جامعه خواهد گذارد. و حتى ممكن است فاجعه هايى به بار آورد.
13 - عشق به رهبرى :
بدون شك يكى از بزرگترين شخصيتهايى كه در پرورش فكرى و روحى شهيد مطهرى نقش تعيين كننده داشتند، حضرت امام خمينى ره بود، امام ره پس از شهادت وى فرمودند:
من فرزند بسيار عزيزى را از دست دادم و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايى بود كه حاصل عمرم محسوب مى شد
و در فراز ديگرى از همين پيام اظهار داشتند:
من اگر چه فرزند عزيزى كه پاره تنم بود، از دست دادم ، لكن مفتخرم كه چنين فرزندان فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد.
استاد مطهرى ، كه با تمام وجود به امام عشق مى ورزيد، در ترسيم شخصيت امام و ميزان تاثير گذارى ايشان بر روى ابعاد فكرى و روحى خود چنين مى گويد:
امام آن سفر كرده كه صدها قافله دل همراه اوست ، نام او، شنيدن سخنان ، روح گرم و پرخروش او، اراده و عزم آهنين او، استقامت او، شجاعت او، روشن بينى او، ايمان جوشان او كه زبانزد خاص و عام است ، يعنى جان جانان ، قهرمان قهرمانان ، نور چشم و روح ملت ايران هستند، استاد عاليقدر و بزرگوار ما، بزرگوار ما، حضرت آيت الله العظمى خمينى ادام الله ظله ، حسنه اى است كه خداوند به قرن ما و روزگار ما عنايت فرمود، و مصداق بارز و روشن ان الله فى كل خلف عدولا، ينفون عنه تحريف المبطلين است .
قلى بى تابى مى كند كه به پاس دوازده سال فيض گيرى از محضر آن استاد بزرگوار و به شكرانه بهره هاى روحى و معنوى كه از بركت نزديك بودن به آن منبع فضيلت و مكرمت كسب كرده ام اندكى از بسيار را بازگو كنم .....

ياد و خاطره اش گرامى باد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس