برخی از رویدادهای چهاردهم اردیبهشت - 14 اردیبهشت

برخی از رویدادهای چهاردهم اردیبهشت

تاریخ وقوع: 14 اردیبهشت
سال 1333
در جلسه امروز مجلس شورای ملی امیر احتشامی بعنوان نطق قبل از دستور به حکومت دکتر مصدق و نهضت ملی و جریان ملی شدن صنعت نفت به شدت حمله کرد و در نتیجه بین او و عده‌ای سخنان تندی رد و بدل گردید و در نتیجه تشنج بی‌سابقه‌ای در مجلس روی داد و مدتی وضع جلسه مختل شد. در همین جلسه عمیدی نوری علیه دکتر مصدق و تمام همکارانش اعلام جرم کرد.
سال 1340
شریف امامی با تعرض جلسه پارلمان را ترک نمود و به دربار رفت و از نخست وزیری استعفا داد.
موافقتنامه بازرگانی بین ایران و شوروی امضاء شد. هر یک از دو کشور مجازند در سال 5/2 میلیارد ريال کالا به کشورهای یکدیگر صادر کنند.
در جلسه مجلس شورای ملی آقایان ارسلان خلعتبری و سید چعفر بهبهانی دولت شریف امامی را به علت عدم رسیدگی به کار فرهنگیان و قتل خانعلی استیضاح کردند و دولت را مسئول حوادث اخیر دانستند. رضا جعفری و محمد عبدالله گرجی در همین جلسه فرهنگیان را محق در اعتصاب معرفی نمودند. شریف امامی ضمن پاسخ به استیضاح، جعفری وزیر سابق فرهنگ را مورد حمله قرار داده و از وی سؤال کرد شما در زمان وزارت فرهنگ چه قدمی برای فرهنگیان برداشته اید. سردار فاخر رئیس مجلس به حمایت از جعفری، شریف امامی را مورد انتقاد قرار داده  از ادامه نطق او جلوگیری کرد.
سال 1342
لرد هیوم وزیر امور خارجه انگلستان به تهران وارد گردید.
سال 1343
شیلات جنوب بصورت یک واحد اقتصادی مستقل آغاز بکار کرد.
سال 1344
سیل در خراسان خسارات فراوانی وارد کرد. از جمله بخشی از راه آهن فریمان را خراب کرد.
سال 1346
فروش کفش ایران به شوروی به قرارداد رسید و طرفین آن را امضاء کردند.
رود فرات طغیان کرد و 2300 خانه در سوریه را ویران ساخت.
ملک حسین پادشاه اردن وارد تهران گردید.
سال 1348
ایران از دولت عراق به شورای امنیت شکایت کرد.
سپهبد فریدون جم به ریاست ستاد بزرگ منصوب شد.
سال 1353
سپهبد عباس قره باغی فرمانده سپاه یکم غرب به فرماندهی ژاندارمری کل منصوب شد.
سال 1354
هیئت رسیدگی به حادثه فرو ریختن سقف فرودگاه مهرآباد نتیجه بررسیهای خودر را اعلام کرد. این هیئت مسئول واقعی این حادثه را شرکت ساختمانی سوئدی و مهندسین مشاور انگلیسی دانست و اضافه نمود در بکار بردن وسائل و لوازم کوتاهی کرده اند.
ایران مبلغ 125 میلیون دلار به دولت مصر وام داد.
ژان پیر فورکار وزیر دارائی و اقتصاد فرانسه در رأس یک هیئت 10 نفری برای مذاکرات اقتصادی و صنعتی وارد تهران شد.
سال 1355
در واشنگتن اعلام شد ایران در مقابل نفت اسلحه می خرد. از این رو دو شرکت سازنده هواپیماهای جنگی معامله نفت خام را در برابر اسلحه پذیرفتند.
سال 1356
در نتیجه مذاکرات وزیران ایران و فرانسه یک موافقتنامه اقتصادی به مبلغ 30 میلیارد فرانک بین دو کشور امضاء شد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس