برخی از رویدادهای هجدهم اردیبهشت - 18 اردیبهشت

برخی از رویدادهای هجدهم اردیبهشت

تاریخ وقوع: 18 اردیبهشت
رویدادهای هجدهم فروردین
سال 1335
علیقلی اردلان وزیر امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی اسناد حاکمیت ایران را بر جزائر بحرین رسماً انتشار داد و گزارشی نیز به مجلس شورای ملی تسلیم نمود.
سال 1343
روزنامه اطلاعات در سرمقاله خود نوشت: چقدر جای خوشوقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم همگام در اجرای برنامه های انقلاب شاه و مردم شده است.
حضرت آیت الله خمینی نزدیکیهای نیمه شب وارد قم شدند و به منزل خویش رفتند.
سال 1344
سیزدهمین شورای وزیران خارجه عضو پیمان سنتو در تهران افتتاح شد. دین راسک وزیر خارجۀ آمریکا در این شورا خواستار ازدیاد قدرت سنتو شد.
سال 1348
بارندگی شدید و سیل در آذربایجان 57 قریه را ویران ساخت.
سال 1349
شیخ احمد بن علی آل ثانی حاکم قطر وارد تهران شد.
ژنرال ارل ویلر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده در رأس یک هیئت نمایندگی نظامی برای شرکت در اجلاسیه کمیته نظامی سازمان پیمان مرکزی به تهران آمدند.
سال 1350
بامداد امروز سرلشکر فرسیو رئیس دادرسی ارتش هنگام خروج از منزل خود واقع در خیابان دولت قلهک به ضرب سه گلوله از پای درامد. فرزند 16 ساله او نیز که پدر را همراهی می کرد به شدت مجروح شد.
سال 1352
اصلاحیه قانون استخدام به تصویب نهایی رسید و از این پس کارمندان دولت می توانند با 20 سال سابقه خدمت بازنشسته شوند.
سال 1353
هیئت وزیران تصویب کرد به هر یک از اعضاء خانواده کارکنان دولت ماهیانه معادل 200 ريال خوار و بار داده خواهد شد.
سال 1354
فوادالقیطان و طه نعیمی دو هواپیماربای عراقی که در دادگاه نظامی در ایران محکوم به اعدام شده بودند تیرباران شدند. این افراد در فرودگاه مهرآباد یک هواپیما را ربودند.
منبع
• درگذشت شاعر معاصر "غلامرضا رشيد ياسمي" (1330ش)
• آزادي پادگان حميد از اشغال نيروهاي عراقي در عمليات بيت‏المقدس (1361 ش)
• آزادسازي هويزه از دست مزدوران رژيم بعث عراق (1361 ش)
• شهادت شهید بهزاد حسینعلی ‌پور (1363ش)
• در خیابان خورشید بین مأمورین انتظامی و مخالفین رژیم زد و خوردی در گرفت و در نتیجه ستوان دوم علاء الدین جاوید به قتل رسید(1351ش)
• پروفسور انوشیروان پویان وزیر بهداری ایران به سمت رئیس مجمع عمومی جهانی بهداشت تعیین شد(1353ش)
• مأمورین صلیب سرخ جهانی وارد ایران شدند(1356ش)
• دانشگاه تبریز پس از چند روز آرامش مجدداً صحنه تظاهرات شورانگیز جوانان شد. (1357ش)
• در ساعت12/30، تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود3هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آذرآبادگان تبریز به مناسبت اربعین شهدای شهرهای ایران برپا شد. در این تظاهرات 3 نفر شهید و عده ای نیز دستگیر شدند.(1357ش)
• در ساعت21/30، عده ای از طلاب ضمن خروج از مسجد اعظم قم تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک سپه را شکستند و حدود14نفر به دست ماموران دستگیر شدند.(1357ش)
• در پایان امروز مراسمی با سخنرانی آقای سیدحسین حسینی در مسجد ولی عصر(عج) شیراز برپا گردید. در پایان جمعیتی حدود500نفر ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و 7نفر به دست ماموران دستگیر شدند.(1357ش)
• به دستور ناصرالملک نایب السلطنه یپرم خان ارمنی و ده نفر از مجاهدین ارمنی از تهران برای کمک به فرمانفرما، روانه همدان شدند (1291ش)
• قانون منع خروج طلا و نقره از ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.(1294ش)
• ميرزا حسن خان مشيرالدوله از كار كناره گرفت و استعفاي خود را تلگرافي براي شاه فرستاد (1301ش)
• جلد اول قانون مدني ايران مشتمل بر 955 ماده في المجلس از طرف نمايندگان به تصويب رسيد. (1307ش)
• هاري ترومن رئيس جمهور آمريكا طي نطقي خاتمه جنگ جهاني را به دنيا اعلام داشت.(1324 ش)
• در تهران به مناسبت خاتمه جنگ جهاني 101 تير شليك كردند و تعطيل عمومي شد. (1324 ش)
• عبدالحسين هژير وزير مشاور گزارش اقدامات دولت حكيمي را ظرف چهار ماه به مجلس شوراي ملي داد و از مجلس تقاضاي رأي اعتماد نمود. (1327 ش)
• اصل 48 قانون اساسي كه تغييراتي در آن داده شده بود به تصويب مجلس مؤسسان رسيد. (1328 ش)
• غلامرضا رشيد ياسمي مورخ و محقق و استاد دانشگاه در سن 57 سالگي در تهران درگذشت. (1330 ش)
• سيمان ري با ظرفيت سيصد تن در روز شروع به کار کرد.(1334 ش)
• لوله کشي آب شهر زاهدان تکميل و آماده بهره‌برداري شد. (1335 ش)
منبع
18 اردیبهشت 1383
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب در جمع ميهمانان خارجي شركت كننده در كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي، «طرح خاورميانه بزرگ» را که از سوی آمریکائیها و صهیونیستها مطرح می‌شود، تهديدي عليه كشورهاي اسلامي دانستند.
18 اردیبهشت 1373
وزارت خارجه انگلستان با احضار كاردار ايران در لندن، تهران را متهم به ارتباط با ارتش جمهوريخواه ايرلند كرد و خواستار قطع اين ارتباط شد.در همين روز كاردار انگليس در تهران نيز به وزارت خارجه احضار و اعتراض ايران در خصوص ايراد این اتهام، به وي ابلاغ شد.
18 اردیبهشت 1373
خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از منابع مرتبط با مجلس عوام انگليس فاش كرد سازمان مجاهدين خلق به سازمان جاسوسي انگلستان در مبارزه عليه مبارزين ايرلندي كمك مي كند.
18 اردیبهشت 1373
سفارت جمهوري اسلامي ايران در سارايوو مركز جمهوري بوسني هرزگوين طي مراسمي با حضور علي عزت بگوويچ رئيس جمهور بوسني و دكتر علي اكبر ولايتي وزير امور خارجه ايران افتتاح شد.
18 اردیبهشت 1372
محمدعلي كِلِي، بوكسور بازنشسته و مشهور آمريكايي كه به ايران آمده است براي زيارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) رهسپار مشهد شد.
18 اردیبهشت 1370
طي حكمي از سوي حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب و فرمانده كل قوا، سرتيپ عبدالله نجفي به فرماندهي نيروي زميني منصوب شد.
18 اردیبهشت 1366
گزارش گروه كارشناسان سازمان ملل دائر بر استفاده مكرر عراق از سلاحهاي شيميايي منتشر شد.
18 اردیبهشت 1364
روابط عمومي وزارت نفت اعلام كرد چاه شماره 5 نوروز كه بر اثر حمله هوايي عراق به آتش كشيده شده و روزانه 5 هزار بشكه نفت را روانه دريا مي كرد، توسط كارگران و متخصصان كشور در عمق آب مهار شد.
18 اردیبهشت 1363
احسان طبري تئوريسين حزب توده در دومين بخش از اعترافات تلويزيوني خود گفت: ماركسيسم در تئوري و عمل كوهي است از خطاها كه تاريخ حزب كمونيست ايران و حزب منحله توده آنها را عرضه كرده است.
18 اردیبهشت 1361
500 كيلومتر از اراضي خوزستان از جمله هويزه، جاده اهواز - خرمشهر و پادگان حميد در عمليات امروز رزمندگان اسلام آزاد شد و شهرهاي عمده خوزستان از جمله اهواز از تيررس آتش نيروهاي عراقي خارج گرديد.
18 اردیبهشت 1359
«هارولد براون» وزیر دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد : انفجار مهمات، کمبود سوخت، ضیق وقت و توفان شن عواملی بودند که باعث شدند تیم نجات گروگانها بدون از بین بردن هلیکوپترها و اسناد سری باقی‌مانده در محل، عقب نشینی کنند و از ایران خارج شوند.
18 اردیبهشت 1357
ژنرال «كاليفورد» وزيرجنگ امريكا وارد تهران شد و در ملاقات با شاه حمايت واشنگتن را از وي اعلام كرد. در اين ديدار ژنرال ازهاري رئيس ستاد ارتش ايران و ويليام سوليوان سفير امريكا در تهران حضور داشتند.
18 اردیبهشت 1357
در جريان تظاهرات خونين پلیس با دانشجويان دانشگاه آذرآبادگان تبريز سه دانشجو شهيد و 13 نفر ديگر مجروح شدند و كلاسهاي درس دانشگاه تعطيل شد.
18 اردیبهشت 1356
اردشير زاهدي سفير شاه در آمريكا در مصاحبه با روزنامه «آيندگان» گفت آمريكاييها در حالي از حقوق بشر دم ميزنند كه در تاريخچه 200 ساله پس از استقلال آنها تا همين 20 سال پيش تبعيض هاي فاحشي ميان سفيد و سياه جريان داشته است.
18 اردیبهشت 1350
سخنگوي حكومت ايران گفت به كشتي‌هاي جنگي ايران دستور داده شده كه به هر هواپيمايي كه فضاي هوائي ايران را بر فراز جزاير تنب و ابوموسي نقض كند شليك كنند.
18 اردیبهشت 1349
آيت الله سيدمحمدرضا سعيدي پس از مبارزات مستمر و سخنراني‌هاي مكرر عليه اختناق حكومت پهلوي توسط ساواك دستگير شد.
18 اردیبهشت 1343
آیت‌الله حاج آقا روح الله کمالوند که نقش موثری در نهضت اسلامی داشت، در تهران درگذشت. در مراسم تشییع وی امام خمینی و دیگر مراجع شرکت داشتند.
18 اردیبهشت 1339
شوراي وزيران «سنتو» با شركت 5 وزير خارجه در تهران تشكيل شد.
18 اردیبهشت 1332
به موجب يك آمار رسمي كه از امروز منتشر شد، ايران در سال 1331 بزرگترين وارد كننده كالاهاي آمريكايي در جهان بود.
18 اردیبهشت 1324
درپي اعلام پايان جنگ دوم جهاني توسط چرچيل‌، 101 تير هوايي در تهران شليك شد ودر سراسر كشور تعطيل عمومي اعلام گرديد.
18 اردیبهشت 1307
جلد اول قانون مدنی ایران مشتمل بر 955 ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
18 اردیبهشت 1306
كليه كارمندان ادارات دولتي و وزارتخانه ها در اعتراض به تصميم كميسيون بودجه مجلس مبني بر كسر مبلغي از حقوق كارمندان جهت صرفه جويي، دست به اعتصاب وسيع زده دست از كار كشيدند.
18 اردیبهشت 1301
مشيرالدوله رئيس الوزرا از مقام خود استعفا كرد. گفته مي شود استعفاي وي به خاطر اختلاف با رضاخان وزير جنگ بر سر توقيف روزنامه «حقيقت» صورت گرفت.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس