تواضع آیت‌الله کوه‌کمره‌ای - وفات آیةالله «سید حسین کوه کمره ای» (1261 ش)

تواضع آیت‌الله کوه‌کمره‌ای

تاریخ وقوع: وفات آیةالله «سید حسین کوه کمره ای» (1261 ش)
عالم امامی و فقیه اصولی، مرحوم آیت‌الله سیدحسین کوه کمره‌ای معروف به «سید حسین ترک» پس از تحصیل مقدمات در تبریز نزد میرزا احمد و میرزا لطفعلی مجتهد، عازم عتبات مقدس شده و در نجف از محضر علمای بزرگی مانند: مرحوم شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر)، آیت‌الله شیخ علی کاشف‌لغطاء و به ویژه شیخ مرتضی انصاری، استفاده‌های فراوانی ‌برد.
داستان آشنایی او با شیخ انصاری که شهید مطهری در کتاب «عدل الهی» آورده، درسی برای اهل علم و پویندگان وادی معرفت است.
داستان از این قرار است که روزی مرحوم آیت‌الله کوه کمره‌ای، نیم ساعتی پیش از شروع تدریس در محل برگزاری کلاس درس خود حاضر و در گوشه‌ای نشسته بود در این هنگام طلبه‌ای را مشاهده می‌کند که به چند طلبه دیگر درس می‌دهد لذا طرز بیان او را محققانه و عالمانه می‌بیند.
فردای آن روز مخصوصاً خود را زودتر به آنجا می‌رساند و این نکته برایش ثابت می‌شود که آن طلبه گمنام بهتر از او تدریس می‌کند، از این رو وقتی کلاس درس او -که بسیار هم شلوغ بوده و شاگردان فراوانی داشته- تشکیل می‌شود رو به جمع کرده، با اشاره به آن طلبه می‌گوید: «رفقا! این شخص، درس را بهتر از من می‌گوید و من خود، از او استفاده می‌برم، بیایید همگی در درس ایشان حاضر شویم» و آن شخص کسی جز مرحوم شیخ مرتضی انصاری نبود.
از شاگردان این عالم بزرگوار می‌توان حاج میرزا موسی تبریزی علامه شَرَبیانی، شیخ حسن مامقانی (فاضل ممقانی)، ملا احمد شبستری، میرزا جواد آقا تبریزی، شیخ عبد الله مازندرانی و سیّد حسن طالقانی را نام برد همچنین حوزه درس او از پر رونق‌ترین حوزه‌های درس نجف در آن زمان به شمار می‌رفت که بنا به نقلی گاهی 400 تا 800 شاگرد در محضر ایشان تلمذ می‌کرده‌اند.
آثار فقهی مرحوم آیت‌الله سیدحسین کوه‌کمره‌ای شامل رساله‌هایی در حج، نماز و زکات، الاستحصاب، المواریث، القضا، الاجاره است.
آیت‌الله کوه کمره‌ای پس از وفات شیخ اعظم «انصاری» مرجعیت شیعیان را بر عهده گرفت، او عموی بزرگوار یکی از مراجع دیگر بزرگ شیعه، یعنی «سید محمدحجت کوه‌کمره‌ای» نیز هست که سید محمد، مؤسس مدرسه معروف به «حجتیه» در قم است که بسیاری از عالمان و دانش‌آموختگان کوشا و پژوهنده حوزه علمیه قم از طلاب این مدرسه هستند.
این عالم وارسته با 24 واسطه از نسل امام سجاد علیه‌السلام بود که در بیست و سوم رجب سال 1399 هجری قمری از عالم خاکی رخت بر بست و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد.
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس