افتتاح مدرسه «دارالفنون» به همت «امیر کبیر» (۱۲۶۸ ق) - ۵ ربیع الاول

افتتاح مدرسه «دارالفنون» به همت «امیر کبیر» (۱۲۶۸ ق)

تاریخ وقوع: ۵ ربیع الاول
افتتاح مدرسه «دارالفنون» به همت «امیر کبیر» (۱۲۶۸ ق)
افتتاح مدرسۀ « دارالفنون » به همت امیر کبیر در زمان « ناصر الدین شاه » (۱۲۶۸ ق) دارالفنون اولین دانشگاه به سبک نوین بود که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار و به همت و پشتکار میرزا تقی خان امیر کبیر صدر اعظم بادرایت وی دایر شد . هدف از ایجاد این مدرسه ، دستیابی به صنایع و علوم جدید در ان عصر بود . فعالیت علمی مدرسۀ دارالفنون ، در آغاز در رشته های پیاده نظام ، سواره نظام و سایر رشته های نظامی، طب و جراحی ، معدن شناسی و داروسازی  بود . مدرسه دارالفنون در ابتدا با هفت نفر معلم اتریشی و عده ای مترجم ، کار خود را آغاز کرد . شاگردانی که در ان پذیرفته می شدند از خانواده های اعیان و اشراف بودند و چهارده تا شانزده  سال داشتند . این مدرسه طی فعالیت خود ، ۱۲ دوره فارغ التحصیل داشت که بسیاری از آنان به مقام های بالاتر در کشور دست یافتند . دارالفنون با معلمین اروپایی آن ، عامل بسیار موثری در شناساندن تمدن اروپا و فرهنگ جدید مغرب زمین بود . فارغ  التحصیلان آن که ظرف چهل سال از ۱۱۰۰ نفر تجاوز کردند و اغلب از خانواده های مهم و متنفذ بودند ، در نشر این فرهنگ کوشیدند و مطالبی که در آن مدرسه فرا گرفته بودند ، در جامعه خود انتشار دادند. بعدها با تفکیک رشته های نظامی و طب در دارالفنون و تجدید نظر در نظام آموزشی ایران ، این مرکز علمی از قالب یک دانشگاه خارج و به مدرسه مبدل شد . تاسیس این مدرسه ، نقطه عطفی در تاریخ آموزش در ایران به شمار می رود . این مدرسه در حالی افتتاح می شد که بانی اصلی آن یعنی امیر کبیر دوران تبعید در کاشان را سپری می کرد .
منبع
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس