خاتم بخشی علی(علیه السلام)ونزول آيه ولايت(10ق) - 24 ذی الحجه

خاتم بخشی علی(علیه السلام)ونزول آيه ولايت(10ق)

تاریخ وقوع: 24 ذی الحجه

حذيفة بن يمان از ياران معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرد: پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله، دامادش حضرت علي علیه‌السلام را به يمن اعزام نموده بود و چون خودش قصد حجة الوداع كرد به علي علیه‌السلام پيام داد كه او نيز براي انجام حج به مكه رود.

آن دو در مكه معظمه به يكديگر رسيدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله بوديم. روزي حضرت علي علیه‌السلام به جانب كعبه رفت و در آن جا به نماز مشغول بود و در آن هنگام مستمندي از راه رسيد و از مردم درخواست كمك مي‌كرد و چون به حضرت علي علیه‌السلام رسيد، آن حضرت در حال ركوع بود پس در همان حال انگشتر خود را از دستش بيرون آورد و آن را به مستمند بخشيد.

ما كه در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله بوديم، مشاهده نموديم كه بر آن حضرت آيه‌اي نازل گرديد و آن حضرت آيه جديدالنزول را براي ما قرائت كردند و آن عبارت بود از: «اِنَّما وَليكُمُ اللهَ وَ رَسُولُهُ وَالَّذينَ يقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ».[۱]

پيامبر صلی الله علیه و آله براي نزول آيه، تكبير گفت و سپس به ما فرمود: برخيزيد برويم ببينيم اين صفاتي را كه خداوند متعال در اين آيه بيان كرده است، درباره چه كسي مي‌باشد؟ چون پيامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گرديد، فرد مستمندي را ديد و از او پرسيد: از كجا مي‌آيي؟ گفت: از نزد آن مرد نمازگذار مي‌آيم كه حلقه انگشتري خود را در حال ركوع به من بخشيد. پيامبر صلی الله علیه و آله بار ديگر تكبير گفت و جلوتر رفت تا به علي علیه‌السلام رسيد كه در حال خواندن نماز بود. از او پرسيد: اي علي! امروز بر تو چه گذشت؟

حضرت علي علیه‌السلام داستان مرد نيازمند و انگشتربخشيدن خود به وي را براي رسول خدا صلی الله علیه و آله بازگو كرد و پيامبر صلی الله علیه و آله با شنيدن آن داستان براي بار سوم تكبير گفت.[۲]

اين فضيلت ديگري براي مولاي متقيان اميرمومنان علیه‌السلام است كه در قرآن مجيد بيان گرديد و خداوند متعال با نزول چنين آيه‌هايي، زمينه معرفي آن حضرت را براي جانشين رسول خدا صلی الله علیه و آله فراهم مي‌كرد تا پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله امت اسلام بدون رهبر و پيشوا نمانند.


1- سوره مائده، آيه 55.

2- مسارالشيعه شیخ مفید، ص 23؛ الاقبال بالاعمال الحسنة سيد بن طاووس، ج 2، ص 241 و ص 368 و ص 371.

منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس