ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام ( ۱۲۸ ق ) - 7 صفر

ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام ( ۱۲۸ ق )

تاریخ وقوع: 7 صفر
امام کاظم علیه‌السلام در هفتم صفر سال 128 هجرى قمرى در أبوا (محلى ميان مكه و مدينه) ديده به جهان گشود و با نور خود جهان هستى را روشن كرد. پدرش امام صادق علیه‌السلام امام ششم شيعيان و مادرش حميده بربريه معروف به حميده مصفاة است. امام موسى بن جعفر علیه‌السلام ملقب به كاظم، صابر، صالح، امين و عبدصالح است و كنيه شريف او ابوابراهيم، ابوالحسن و ابوعلى است كه در ميان محدثان به ابوالحسن اول معروف است.[۱]
امام كاظم علیه‌السلام در مكتب علمى و معنوى پدرش امام جعفرصادق علیه‌السلام پرورش يافت و در ميان علويان كه نخبگان امت اسلام و پاكترين ريشه‌ هاى انسانى بودند به بزرگى و شرافت نايل آمد. به طورى كه پس از شهادت پدرش امام جعفرصادق علیه السلام در شوال 148 قمرى به مقام عظماى ولايت و امامت رسيد و اكثر ياران و اصحاب پدرش به امامتش اقرار و اعتراف كردند.
امام كاظم علیه‌السلام در عصر حكومت مروان بن محمد اموى (معروف به مروان حمار) كه آخرين خليفه امويان بود به دنيا آمد و در مدت عمر شريف خويش، علاوه بر حكومت مروان بن محمد اموى حكومت ستمگرانه پنج تن از عباسیان (يعنى: سفاح، منصور، مهدى، هادى و هارون) را تحمل كرد. آن حضرت چند بار در عصر مهدى، هادى و هارون از مدينه به بغداد فراخوانده شد و مورد آزار و شكنجه‌ هاى حكومتى قرار گرفت.
امام موسى‌ كاظم علیه‌السلام در 20 سالگى به امامت رسيد. مدت امامت آن حضرت، 35 سال بود و امامت آن حضرت مصادف بود با خلافت و حكومت‌ هاى پى در پى منصور، مهدى، هادى و هارون الرشيد.
آن حضرت جمعاً به مدت 14 سال به روايتى 7 سال و به روايت ديگر 4 سال از عمر شريف خود را در زندان‌ هاى عباسيان گذرانيد. سرانجام در 55 سالگى در بيست و پنجم رجب سال 183 قمرى در زندان سندى بن شاهك در بغداد به دستور هارون مسموم گرديد و بر أثر اين مسموميت به شهادت نايل آمد. بدن شريف آن حضرت را پس از شهادت از زندان بيرون آورده و در مقابر قريش در حوالى بغداد كه هم اكنون معروف به كاظمين است، دفن نمودند.[۲]

1- بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 48، ص 1؛ زندگانى چهارده معصوم علیهم‌السلام (ترجمه اعلام الورى)، ص 401 و الارشاد (شيخ مفيد)، ص 559.
2- همان.
منابع:
سيد تقى واردى، روز شمار تاريخ اسلام، جلد دوم، ماه صفر (باتلخیص)
پایگاه دانشنامه اسلامی
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس