روز نيروي دريايي ارتش - ۷ آذر

روز نيروي دريايي ارتش

تاریخ وقوع: ۷ آذر
نـيـروى دريـايـى نـيـز هـمـچون ساير نيروها بحمدالله در آبهاى خليج فارس و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و بر عرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است .
رويـارويـى آنـان بـا نـيـروى دريـايـى دشـمـن و آن هـمـه افـتـخـارات رزم و رشـادت و شـهـادت و نـيـز كـنـتـرل و بازرسى كشتيها در خليج فارس و تنگه هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمريكاى متجاوز و حضور جدى آنان در آبهاى بين المللى نشانه اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سر افراز است و ملت ايران بايد به چنين ارتش مؤ من و وفادار افتخار كند.
امام خمينى (ره )بـه مـنـاسـبـت رشـادتـهـا و دلاور مـرديـهـاى نـيـروى دريـايـى ارتـش در دفـاع از جـزايـر، بـنـادر، سواحل و دريايهاى كشور و بويژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آبهاى نيلگون خليج فارس در دوران جنگ تحميلى و در نطفه خفه كردن نيروى درياى دشـمـن بـعـثـى ، در هـمـان ابـتداى دوران دفاع مقدس ، با تاييد امام (ره ) هفتم آذر روز نيروى دريايى ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه با شكوه دريادلان نيروى دريايى و ياد شهداى عزيز و گرانقدر دريايى كشورمان گرامى داشته شود.
هـفـتـم آذر سـالروز حـمـاسـه آفرينى پرسنل ناوچه موشك انداز هميشه قهرمان و جاويد پيكان مى باشد. يوم الله هفتم آذر تبلور ايثار و جانفشانيهاى پرسنل قهرمان و جان بر كف نيروى دريايى ميهن اسلامى ايران در برقرارى ثبات و امنيت در آبهاى نيلگون خليج فارس و درياى عمان مى باشد.
عمليات مرواريد
پـرسـنـل نـيـروى دريـايـى در دوران دفـاع مـقـدس حـمـاسـه هـاى بـزرگ آفـريـدنـد. دشـمـن بـعـثـى بـا بـسـيـج كـامـل نـيروى دريايى و هوايى خود از پايانه هاى صدور نفت "البكر" و "الاميه " مراقبت مى كرد. على رغم چنين حالتى ، سپيد جامگان نيروى دريايى در شـشـم آذر 1359 بـه ايـن سـكـوهـا تـاخـتـند و با همكارى تيزپروازان نيروى هوايى ارتش ، ضمن وارد آوردن ضربات كوبنده بر پيكره نيروى دريـايـى و هـوايـى دشـمـن ، بـيـش از (۳ - ۲) ايـن پـايـانـه هـا را مـنـهـدم كـرده و پـرچـم پـرافـتـخـار جـمـهـورى اسـلامـى ايران را بر مرتفع ترين دكل اين پايانه ها به اهتزاز در آوردند.
پـايـانـه هـاى نـفـتـى البـكـر و الامـيـه از بـزرگـتـريـن مـراكـز صـدور نـفـت اسـت كـه در شـمـال خـليـج فـارس ، در دهـانـه خـور عبدالله ، نزديك جزيره بوبيان كويت قرار گرفته و از شاهرگهاى حيات اقتصادى عراق از طريق دريا به حساب مى آمدند.
در ايـن نـبـرد دريـايـى سـخـت ، دو فـرونـد نـاوچـه مـوشـك انـداز از نوع «اوزا» و ۱۳ فروند از هواپيماهاى جنگنده دشمن به قعر آبهاى خليج فارس فرستاده شد. بعلاوه تعدادى از تكاوران دريايى عراق كشته و تعدادى نيز به اسارت در آمدند.
دشـمـن بـعثى براى جبران اين شكستها در شب هفتم آذر ۱۳۵۹ با اعزام تعدادى شناور جنگى از طريق بندر نظامى ام القصر در خور عبدالله ، سعى در بـاز ژ پـايـانـه هـا كـرد كـه در اين مصاف ، 1 فروند از شناورهاى عراقى غرق و 2 فروند صدمه ديده و بقيه از صحنه عمليات گريخته و به ام القصر بازگشتند.
در سپيده دم هفتم آذر ۱۳۵۹، دشمن با تمام قوا از هوا و دريا با برخوردارى از پشتيبانى لجستيكى و اطلاعاتى كشورهاى منطقه و آواكسها و ماهواره هاى كـشـورهاى استكبارى و يارى گرفتن از تاءسيسات نظامى ساحلى كشورهاى نزديك صحنه عمليات ، بار ديگر در صدد باز پس گيرى اين پايانه ها بر آمد. اما در يك مصاف نابرابر ناوچه پيكان به تنهايى توانست تعداد ديگرى از كشتيها و هواپيماهاى عراقى را از صحنه عمليات خارج كند.
سـرانـجـام پـس از ساعتها نبرد بى امان ، هنگام ظهر ۷ آذر ۱۳۵۹، در حالى كه دلاورمردان آخرين گلوله هاى خود را به سوى دشمن نشانه مى رفتند، نـاوچـه پـيـكـان مـورد اصـابـت چـنـد مـوشـك قـرار گـرفـت و بـا پـرسـنـل شـجـاع خـود در شمال خليج فارس ، در دل آبهاى گرم نيلگون آن جاى گرفت و بدين وسيله صفحه زرين ديگرى بر تاريخ نبردهاى دريايى كشور افزوده شد و نتيجه اين مصاف ، انهدام بزرگترين پايانه هاى صدور نفت منطقه و از كار انداختن بيش ‍ از ۵۰ از توان رزمى نيروى دريايى عراق ، همراه با از دست دادن چند فروند ناوچه و هواپيما بود.
نـتـيـجـه ايـن نـبـرد آنـچـنـان در روحيه افراد نيروى دريايى دشمن اثر گذاشت كه تا پايان جنگ حركت چندان مهمى در دريا از آنها مشاهده نگرديد. در طـول جـنـگ فـعـاليـت دريـايـى دشمن ، با استفاده از هواپيماها و تجهيزات اهدايى از شرق و غرب ، از جمله ميراژها و سوپراتانداردها، محدود به حمله ناجوانمردانه عليه هدفهاى غير نظامى و بى دفاع از جمله كشتيهاى تجارى و نفتكشها شده بود.
جـان بـركـفـان نـيـروى دريـايى با اجراى عملياتهاى مختلف در آبها، سواحل و بنادر كشور به نداى همرزمان شهيد خود پاسخ مثبت دادند و تا پايان دفـاع مـقـدس بـا نـثـار خـون خـويـش بـنـادر و خـطـوط كـشـتـيـرانـى و جـريـان صـدور نـفـت را بـاز نـگـهـداشـتـه و از آبـهـاى سـرزمـيـنـى و سواحل و جزاير كشور بخوبى دفاع كردند.
نيروى دريايى و رويا رويى مستقيم با آمريكا
در روز ۲۹ فـرورديـن ۱۳۶۷، هـمـزمـان بـا روز ارتـش ، بـرگ زريـن ديـگـرى بـر افـتـخـارات نـيـروى دريـايى ارتش اضافه گرديد. در اين روز پـرسـنـل شـجـاع نـاوشـكـن هـاى ((سـهـنـد)) و ((سـبـلان )) و نـاوچـه ((جـوشـن )) در يـك مـصـاف نـابـرابـر در مقابل نيروى متجاوز آمريكايى ايستادند.
رشـادتـهـا و جـانـفـشـانيهاى دليرمردان ناوشكن سهند آنچنان باعث حيرت دشمن گرديد كه ناچار لب به تعريف و تمجيد گشودند. ناوشكن سهند در حـالى كـه مـورد اصـابـت چـنـديـن فروند موشك آمريكايى قرار گرفته بود و قسمتهاى زيادى از آن در شعله هاى آتش مى سوخت و آرام آرام در آبهاى گرم خليج فارس فرو مى رفت ، خدمه فداكارش آن را ترك نكردند و تا آخرين لحظات با شليك آخرين گلوله هاى خود خشم و انزجار خويش را نثار دشمن كردند.
ماموريت اصلى نيروى دريايى
نـيـروى دريـايـى وظـيـفـه خـطـيـر حـفـاظـت از سـواحـلى بـه طـول بـيـش از ۳۰۰ كـيـلومـتـر در شمال و جنوب و همچنين دفاع از آبهاى ساحلى و منابع حياتى و استراتژيكى كشور را به عهده دارد و همواره به عنوان يك وزنه تعيين كننده در منطقه خليج فارس و درياى عمان به حساب مى آيد. اين نيرو با يگانهاى شناور دريايى ، تفنگداران و تكاوران ، اسكادرانهاى هوانا و و هوادريا - واحدهاى پـروازى نـيـرو - و بـا غـواصـان آبـديده و يگانهاى زير سطحى كيلو كلاس بر حوزه هاى تحت حفاظت و حراست خود در خليج فارس و درياى عمان و درياى خزر تسلط كامل داشته و هر نوع فعاليتى از سوى دشمن را در محدوده قانونى خود خنثى خواهد كرد.
نـاوهـاى جـنـگـى كـشـورمـان بـا تـوجـه بـه حـركـتـهـاى قـدرتـهـاى جـهـانـى مـبـنـى بـر حـضـور دريـايـى در اقـيـانـوس هـنـد و دريـاى عـمـان ، در طـول جـنـگ تـحـمـيـلى و پس از آن ، دست به تدابير امنيتى زده و با نظارت كامل بر حضور اين كشتيهاى جنگى بيگانه ، آمادگى خود را جهت مقابله با تهديدات احتمالى آنان حفظ كرده اند.
اجراى مانورهاى متعدد و به نمايش گذاشتن توان رزمى ، عملياتى در منطقه استراتژيك خليج فارس ، در مقاطعه حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن تاكنون ، نشان دهنده حضور قدرتمندانه جمهورى اسلامى ايران در منطقه و حاكميت آن بر آبهاى خلج فارس بوده و هست .
بازرسى و كنترل كشتيهاى خارجى
نيروى دريايى در طول جنگ تحميلى در اجراى سياست جمهورى اسلامى مبنى بر توقيف كشتيهايى كه داراى كالاهاى مشكوك به مقصد عراق بود، وظيفه مهمى را بر عهده داشت و بر اين اساس اين نيرو ضمن نظارت بر تردد كشتيهايى كه از طريق تنگه هرمز وارد خليج فارس و درياى عمان مى شدند، به بازرسى و بازپرسى كشتيهاى مشكوك مى پرداخت كه صدها كشتى خارجى مورد بازديد قرار گرفت .
نيروى درياى و جنگ زمينى
حـضـور نـيـروى دريـايـى در صـحـنه هاى نبرد زمينى و حماسه هايى كه تفنگداران و تكاوران اين نيرو در حفظ آبادان و شكستن محاصره درياى آن در اوايـل جـنـگ تـحـمـيـلى آفـريـدنـد، بـويـژه در مـقـاومـت چـهـل و چـنـد روزه رزمـنـدگـان اسـلام در خـرمـشـهـر قـهـرمـان نـيـز قـابـل تقدير است . همچنين درگيرى واحدهاى شناور اين نيرو با دشمن در قبل از حمله سراسرى ۳۱ شهريور ۱۳۵۹، كه منجر به نابودى تعدادى از واحـدهـاى شـناور عراق در اروندرود گشت ، نشاندهنده اين است كه نيروى دريايى ارتش پيشتاز و جلوگيرنده از اين هجوم و تجاوز نابكار دشمن بوده است .
بازسازى و حركت به سوى خودكفايى
روند خودكفايى در اين نيرو آنچنان است كه در مراكز فعال جهاد خودكفايى بيش از ۲۰ پروژه مختلف به نتيجه رسيده است . متخصصان متعهد اين نيرو در دوران دفـاع مـقـدس ، در زمـيـنـه خـود كـفـايـى صنعتى و تعمير و بازسازى ناوچه ها و ناوها، دستاوردهاى بزرگى داشته اند. از جمله تعمير و راه اندازى ناوشكن سبلان كه در سال ۱۳۶۹، به دست فرماندهى كل قوا به آب انداخته شد.
در زمـيـنـه آمـوزشـى ، ايـن نـيـرو بـا پـذيـرش هـر سـال ۱۳۰۰ دانـشـجـو و دانـش آمـوز در رشـتـه هـاى مـخـتـلف - در مـراكـز آمـوزشـى شـمـال كـشـور يـعـنـى انـزلى ، رشـت و نـوشـهر - به تربيت نيروى انسانى براى خود و ديگر نهادها و حتى داوطلبان آزاد مى پردازد. اين رشته ها عبارتند از: علوم و فنون توپخانه دريايى ، ملوانى ، مين جمع كنى درياى ، راه و عمليات ، جنگهاى الكترونيكى ، مراقبتهاى پروازى ، آموزش كار با زيـر دريـايـيـهـا، غـواصـى ، جـوشـكـارى زيـر دريـا، مـديـريـت و كـمـيـسـر عـالى دريـايـى ، آمـوزش هـوادريـا، تـعـمـيـر مـوتـورهـاى هـوايى ، فنون اشتغال با هليكوپتر و هواناو و تخصصهاى ديگر فنى از جمله برق و الكتروينك و معمارى كشتى .
عـلاوه بـر ايـنـهـا، مـسـئولان ايـن نـيـرو آمـادگـى دارنـد تـا هـر سـال ۱۵۰۰ تـن از پرسنل دريايى كشورهاى دوست و همسايه را در رشته هاى مورد نياز آموزش دهند.
ايـن نـيـرو تاكنون به تجهيزات و امكانات نوينى دست يافته كه مى تواند تمامى اطلاعات موجود و لازم را در صحنه دريا، زمين و هوا بطور دقيق و سريع كسب كند.
تـمـامـى قـطـعـات مـورد نـيـاز شـنـاورهـاى سـطـحـى و زيـر سـطـحـى ، بـجـز قـطـعـاتـى كـه صـرفـه اقـتـصـادى نـدارنـد، در داخـل كـشـور طـراحـى و تـوليـد مـى شـود و در صـورت يا بروز مشكل با همكارى ساير مراكز علمى ، صنعتى بويژه دانشگاهها، امكان توليد تمامى ۵۰۰/۰۰۰  قطعه مورد نياز در داخل وجود دارد.
كـارخـانـجـات ايـن نيرو تنها مجموعه منحصر به فرد صنعت دريايى كشور است كه داراى حوضهاى خشك براى تعميرات زير آبى و اساسى و نيمه اسـاسـى شـنـاورهـاسـت و آمـاده ارايـه خـدمـات بـه تـمـامـى سـازمـانهاى دريايى كشور است كه با فعاليتهاى بسيار خوب و چشمگير انجام شده باعث جلوگيرى از خروج ميليونها دلار ارز به خارج از كشور شده است .
ساخت ناوچه و ناوشكن
جـهـت تـحقق اوامر مؤ كد فرمانده معظم كل قوا در زمينه تحقيقات و جهاد خود كفايى ، ساخت چند فروند ناوچه موشك انداز و ناوشكن چند منظوره آغاز شده است كه تاكنون كارهاى نرم افزارى و حتى انتخاب سيستم آنها به پايان رسيده است .
نـاو آمـوزشـى حـمـزه كـه مـشـابـه نـاوهـاى آمـوزشـى كـشـورهـاى آمـوزش دهـنـده اسـت و بـه آخـريـن تـجـهـيـزات آمـوزشـى روز نـيـز مـجـهـز شـده ، در سال ۱۳۷۶ در بندر انزلى به آب انداخته شد. با استفاده از اين ناو ضمن ارتقاى سطح علمى دانشجويان ، از هزينه مقادير هنگفتى ارز براى آموزش عملى كه قبلا در خارج از كشور هزينه مى شد، جلوگيرى مى شود.
بـراى ايـنـكـه در آيـنـده نـزديـك نـاوگـان دريـايـى ارتـش بـه سـيـسـتـم جـديـد مـوشـكـى مـجـهـز گـردد، حـدود 6 سـال اسـت كـه تـحـقـيـقـات بـر روى ۱۰ پـروژه در بـخـش سـيـسـتـم هـاى مـراقـبـت ، از جـمـله سـيـسـتـم فـرمـانـدهـى و كـنـتـرل عـمـليـات ، بـخـش سـيـسـتـم هـاى سـلاح و مـوشـك ، در زمـيـنـه هـوا بـه دريـا و سـطـح بـه هـوا ادامـه دارد. در طول دو سال گذشته ۵۰۰ قلم از قطعات نظامى تحريمى به ارزش يك و نيم ميليارد تومان ساخته شده است كه اين تنها هفت درصد ميزان ارزى است كه مى بايست براى تهيه آنها از خارج ، پرداخت مى شد.
در بخش جنگهاى الكترونيك نيز ۶ پروژه انجام شده كه در مانور پيروزى - ۸ مورد ارزيابى قرار گرفت و موفقيت آميز بود.
تـعـمـيـرات زيـر سـطـحـى ، آخـريـن دسـتـاورد در ايـن زمـيـنـه اسـت كـه بـا هـمـت و تـلاش پـرسـنـل فـنـى ايـن نـيـرو انـجـام شـده و از هـمـه مـهـمـتـر، بـا تـلاش مـتـخـصـصـان داخـلى بـخـش بـاطـريـسـازى نـيـرو و هـمـكـارى پـرسـنـل نـيـروى دريـايـى ، در قـسـمـت شـارژ بـه خـودكـفـايـى رسـيـديـم در مـانـور اتـحـاد دو فـرونـد از زيـردريـايـيـهـا بـا بـاطـرى سـاخـت داخل به نمايش قدرت پرداختند.
مـراكـز تحقيقاتى نيرو از تمام توانمنديهاى علمى كشور، بخصوص توانايى وزارت فرهنگ و آموزش عالى در زمينه هاى دريايى ، در صورت نياز استفاده مى كند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس