روز جهانى كتاب كودك - 4 فروردین

روز جهانى كتاب كودك

تاریخ وقوع: 4 فروردین

روز دوم آوريل سالروز تولد هانس كريستين آندرسن ChristionHans Anderson 1805 - 1875 نويسنده نامدار دانماركى مى باشد، به منظور ارج نهادن به كوششهاى وى ، در خلق آثار داستانى ارزنده كودكان ، اين روز را به عنوان روز جهانى كتاب كودك نامگذارى كرده اند. در ايران اسلامى چهاردهم فروردين هر سال ، به عنوان روز جهانى كتاب كودك گرامى داشته مى شود.
دفتر بين المللى كتاب براى نسل جوان (BBY) در سال 1953 در كشور سويس تاءسيس شد.
يكى از فعاليتهاى مستمر اين دفتر از بدو تاءسيس برپايى روز جهانى كتاب كودك مى باشد و برخى از كشورها اين مراسم را به عنوان هفته كتاب كودك برگزار مى كنند.
هر سال يكى از كشورهاى عضو به عنوان مسؤ ول برگزارى اين مراسم انتخاب مى شود و اين كشور پوستر و پيام روز جهانى را تهيه مى كند و براى ساير كشورهاى عضو ارسال مى دارد. جمهورى اسلامى ايران نيز در سال 1371 (1992) عهده دار برگزارى اين مراسم بوده است .
مسؤ وليت برگزارى اين امر به عهده شوراى كتاب كودك است كه به عنوان دست اندركاران ادبيات كودك ايران با دفتر بين المللى كتاب براى كودك و نوجوانان در ارتباط مى باشد.
كتاب به عنوان بهترين و مؤ ثرترين عنصر در تربيت كودك و نوجوان مى باشد و مى توان با استفاده از آن در بهبود وضعيت جامعه و افزايش ‍ فرهنگ عمومى بهره جست .
در جهان امروز وسايل الكترونيكى و تصويرى براى رساندن مفاهيم فرهنگى به ذهن و دل كودكان فراوان مى باشد اما در بين همه اين عوامل كتاب از موقعيت و ويژگى خاصى برخوردار است و هنوز برترى خود را نسبت به اين وسايل پيشرفته حفظ كرده است . وظيفه والدين مسلمان و مربيان در مقابله با تهاجمات فرهنگى دشمنان اسلام كه به نحو روز افزونى از وسايل ياد شده استفاده مى كنند، آشنا ساختن بيشتر كودكان و نوجوانان با كتابهاى مناسب و تشويق به مطالعه آنهاست و بايد به كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم آموخته شود كه با مطالعه كتاب مفاهيم بيشترى را مى توانند در ذهنشان جاى دهند و تفكرشان را بر اساس كتاب برنامه ريزى كنند.
بعد از پيروزى انقلاب اسلامى قدرتهاى استكبارى خواسته اند از راههاى گوناگون نظام مقتدر جمهورى اسلامى ايران را به شكست بكشانند و به سبب عدم توفيق در زمينه هاى سياسى ، اقتصادى و... شيوه خود را بر تهاجم
فرهنگى قرار داده اند تا شايد بتوانند با استفاده از پديده زشت تهاجم فرهنگى كه بنا به فرمايش رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اى مدظله العالى شبيخون فرهنگى يا غارت فرهنگى ، نسل جوان را به بيراهه كشانده و با هدف قرار دادن آن در نهايت اين نسل را به ابتذال بكشانند تا آينده انقلاب را در هاله اى از ابهام قرار دهند.
كتاب به عنوان مؤ ثرترين و بهترين ابزار مى تواند عليه تهاجم فرهنگى دشمنان ايران اسلامى نقش آفرين باشد و بر عكس انتشار كتب و نشريات ضاله و در دسترس قرار دادن سهل آنها در ميان جوانان ، باعث به فساد كشيده شدن نسل نوجوان اين انقلاب مى گردد و با آلوده كردن اذهان پاك و آماده آنان اجازه و فرصت تفكر به مسائل انقلاب و اسلام را نمى دهد. مسؤ ولان فرهنگى بايد هوشيارانه عمل كنند و با نشر كتب مفيد و پرمحتوى خصوصا نگارش حوادث دوران انقلاب اسلامى و حماسه هاى هشت سال دفاع مقدس شجاعتها و رشادتهاى نسل نوجوان و جوان در آن دوران به مقابله با اين شبيخون فرهنگى بپردازند و با بيدار كردن نسل جوان خطرات اين تهاجم وحشيانه را بازگو نم
ايند و نسل انقلابى همانند دوران دفاع مقدس با هوشيارى كامل از دستاوردهاى دوستان و عزيزان خود دفاع نمايند و خون شهدا را پاس بدارند.
در راستاى هدف ياد شده مى توان با برنامه ريزى دقيق كودكان ، نوجوانان و جوانان كشور را به خواندن كتابهاى ارزنده و خوب تشويق كرد.
مدارس مى توانند نقش تعيين كننده اى را در ماءنوس شدن دانش آموزان با كتاب ايفا كنند؛ ضرورت دارد كه صاحبنظران با نقد و بررسى كتب منتشره در سطح جامعه نقاط ضعف و قدرت آنها را مشخص كنند و بنحو مقتضى نتيجه را در دسترس همگان قرار دهند؛ تا كتابخوانهاى كشور بتوانند به آسانى كتب نافع را از كتب بد و بدآموز تميز دهند؛ چرا كه ، وجود كتابهاى مبتذل و تجارى در ميان كتب منتشره روحيه منفى و سطحى نگرى را در خوانندگان خود بويژه كودكان و نوجوانان رواج مى دهد. توسعه و انتشار كتابهاى بى محتواى سود آور بعضى از ناشران را ترغيب مى كند كه به طمع سود بيشتر به چاپ اين گونه كتب بپردازند و در نتيجه كوششهاى ديگرانى را كه با تحمل دشواريهاى فراوان به چاپ و نشر كتب اصولى و نافع پرداخته اند بر باد مى دهند و در نهايت نيز كل جامعه اسلامى در برابر تهاجمهاى فرهنگى دشمنان ناتوان مى شود كه اين ناتوانى آثار بسيار زيانبار و غير قابل كنترل خواهد آورد.
كشيش مارتين لوتركينگ جونير (1929 - 1968) از چهره هاى مبارز و درخشان سياه پوستان امريكاست كه با متانت و آرامى و باصطلاح مبارزه منفى اهداف عالى و مقدس خود را دنبال كرد.
او در شهر آتلانتا مركز ايالت جورجيا چشم به جهان گشود. در نخستين سالهاى پيكارش ، دادگاه عالى ايالات متحده را ناگزير ساخت كه در سال 1956 تبعيض نژادى سياه و سفيد را غير قانونى اعلام كند. صدور اين حكم كشيش سياه پوست را شهره آفاق كرد.
در سال 1963 طى جنبش عظيمى به سرپرستى وى براى رفع تبعيض ‍ نژادى راه پيمايى بزرگى آغاز شد و دويست هزار نفر راهپيمايان سياه و سفيد در محوطه بين مجسمه يادبود لينكلن و بناى يادبود جرج واشتنگتن واقع در شهر واشنگتن گرد آمدند.
او پس از مبارزات بسيار شكوهمند موفق شد در سال 1964 جايزه صلح نوبل را از آن خود سازد و سرانجام نيز اين مبارزه بزرگ با گلوله يك سفيد پوست نژاد پرست در 4 آوريل 1968 به قتل رسيد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس