كشته شدن مسور بن مخرمه در خانه خدا (64 هجری قمری ) - ۱ ربیع الاول

كشته شدن مسور بن مخرمه در خانه خدا (64 هجری قمری )

تاریخ وقوع: ۱ ربیع الاول

«مسور بن مخرمة بن نوفل» كه از اصحاب خردسال رسول خدا صلی الله علیه و آله محسوب مى‌گرديد تا زمان كشته شدن عثمان بن عفان در مدينه مى ‌زيست و آن‌گاه اين شهر مقدس را ترك و به مكه معظمه كوچ كرد. رابطه وى با معاويه بن ابوسفيان بسيار گرم و صميمانه بود و از توجهات معاويه برخوردار مى‌ گرديد و در ماجراى قيام "عبدالله بن زبير" در سال 64 قمرى به اين قيام پيوست و در صدد پيروزى وى برآمد.

"حصين بن نمير" كه از سوى يزيد بن معاويه به مكه هجوم آورده و آن را از هر سو به محاصره خويش گرفته بود با مقاومت سرسخت عبدالله بن زبير و لشكريانش روبرو شد. بدين جهت اين شهر مقدس را با منجنيق‌ هاى بزرگ از بالاى "كوه ابوقيس"، سنگ باران كرد و حتى به "كعبه" نيز آسيب‌ هاى جدى رسانيد.

مسور بن مخرمه كه به همراه تعداد زيادى از طرفداران عبدالله بن زبير به خانه خدا (كعبه) پناهنده شده بود، مورد اصابت يكى از آن سنگ‌ هاى پرتاب شده قرار گرفت و به شدت زخمى و بيمار گرديد و پس از پنج روز درد و رنج، در اول ربيع الاول سال 64 قمرى وفات يافت. عبدالله بن زبير بدن وى را غسل داد و خود بر وى نماز خواند و در "حجون" دفنش نمود.[۱]


1- الاستيعاب، ج 3، ص 1399، حديث 2405؛ اسدالغابة، ج 4، ص 175؛ البداية والنهايه، ج 8، ص 270.

منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس