سريه حمزة بن عبدالمطلب (2 هجری قمری) - 15 ربیع الاول

سريه حمزة بن عبدالمطلب (2 هجری قمری)

تاریخ وقوع: 15 ربیع الاول

پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله پس از استقرار در مدينه منوره و تشكيل حكومت اسلامى، بر آن شد كه دين اسلام را در ساير نقاط عربستان گسترش دهد و عرب‌ هاى شهرنشين، روستانشين و بيابان‌ گرد را با اين پديده رهايى‌بخش آشنا گرداند. ولى وجود طايفه بزرگ قريش و متعصبان مقيم مكه و دشمنى‌ هاى آشكار و پنهان آنان بر ضد پيامبر صلی الله علیه و آله و مسلمانان مهاجر و انصار، هر گونه فعاليت‌ هاى تبليغى پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله را با مشكلات فراوان روبرو مى‌ كرد.

پيامبر صلی الله علیه و آله در برابر دشمنى‌ هاى آنان، اقدام به رزمايش ‌هاى نظامى و قدرتى نمود. آن حضرت براى نخستين بار عموى خود "حمزة بن عبدالمطلب" را در رأس سى نفر از رزمندگان اسلام به سوى ساحل درياى سرخ، محل عبور كاروان بازرگانى قريش اعزام كرد. رزمندگان مسلمان در دو دسته 15 نفرى كه دسته ‌اى به مهاجران و دسته ‌اى ديگر به انصار مدينه تعلق داشت، تنظيم يافته بودند.

آنان به ساحل دريا رسيده و در آن جا با سيصد تن از بازرگانان مكه به سرپرستى "ابوجهل" كه از شام به مكه برمى‌ گشتند، روبرو شدند. مسلمانان آماده نبرد با كفار قريش شده و قصد مصادره دارايى‌ هاى آنان را نمودند.

ولى يكى از سرشناسان عرب به نام "مَجدى بن عمرو" كه هم با مسلمانان و هم با قريش هم‌پيمان بود، پا در ميانى كرد و با تلاش‌ هاى فراوان خويش از وقوع نبرد ميان دو طرف جلوگيرى كرد و هر كدام از آن دو گروه را بسوى شهرشان هدايت نمود.

بدين جهت ابوجهل و بازرگانان قريش به سوى مكه و حمزة بن عبدالمطلب و ساير رزمندگان مسلمان عازم مدينه گرديدند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از اين ماجرا آگاه نمودند و پيامبر صلی الله علیه و آله از كردار آنان اظهار خرسندى فرمود.


منبع: پایگاه دانشنامه اسلامی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس